سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سفر بشار اسد به ایران یک سفر سیاسی نبود/ شاید ظریف از ادامه مذاکره با غربی‌ها ناامید شده است!

کارشناس مسائل بین الملل گفت: فشار‌های آمریکا و تحریم‌ها، منجر به ناامیدی ظریف نسبت به روند مذاکرات شده است.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استعفای ظریف گفت: گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد استعفای ظریف وجود دارد اول اینکه ظریف نتوانست به مطالبات و انتظاراتی که از برجام وجود داشت برآورده کند چرا که فشار‌های آمریکا و تحریم‌هایی که اعمال شد موجب نامیدی ظریف نسبت به روند مذاکرات بین ایران و سایر کشور‌های غربی شده است.

وی افزود: گمانه‌زنی دیگری وجود دارد که هدف از این استعفا به نهاد‌های مسئول که در مورد مسائل کلان کشور و مخصوصا امضای توافق نامه‌ها و پروتکل‌های FATF و پالرمو به عنوان ابزار فشار به مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی می‌باشد تا امتیاز بیشتری بگیرد، شاید اگر محدودتر فکر کنیم این گزینه به واقعیت نزدیک‌تر است.

هانی‌زاده بیان کرد: اگر روحانی با استعفای ظریف موافقت نکند این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیک‌تر است، ولی اگر رئیس جمهور با آن موافقت کند، مسئله ناامیدی ظریف از مذاکرات و خروجی برجام به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود و این مسئله به خارج ارتباط دارد.

کارشناس مسائل بین الملل در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه ظریف از رئیس جمهور دلخور است، گفت: سفر بشاراسد رئیس جمهور سوریه یک سفر کاملا فوق سری و امنیتی است و تمام تدابیر امنیتی لازم برای این سفر بین تهران و دمشق از مدت‌ها پیش هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: تعداد بسیار محدودی در حوزه‌های امنیتی و نظامی از سفر بشاراسد اطلاع داشتند. در سفر بشار اسد به تهران و دیدار با روحانی، سردار قاسم سلیمانی حضور داشت و مفهومش این است این سفر کاملا امنیتی و نظامی است و در حوزه سیاست خارجی نمی‌گنجد بنابراین این گمانه زنی می‌تواند مردود باشد و ارتباطی با سفر بشاراسد ندارد.

هانی‌زاده با بیان اینکه سفر بشاراسد یک سفر سیاسی نبود، اظهار کرد: برای اولین بار حضور سردار سلیمانی در کنار یک شخصیت خارجی و روحانی می‌بینیم و این مفهوم خاصی دارد که این سفر سیاسی نیست لذا حتی مقامات سیاسی سوریه هم در این سفر حضور نداشتند.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: این سفر بسیار محرمانه است، چون اگر اسرائیل از قبل آن باخبر بود حتما دست به یک اقدامی می‌زد لذا این سفر از مدت‌ها قبل بین مقامات نظامی و امنیتی در دستور کار قرار گرفته بود و شاید خیلی ارتباطی با دستگاه دیپلماسی و ظریف نداشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
واقعا ظریف از ادامه مذاکره با غربی ها ناامید شده ؟
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
باید استعفا ظریف بررسی بشه