سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سفر بشار اسد به ایران پاسخی به ادعای منزوی بودن وی / بازگشایی سفارتخانه‌ها در دمشق مفهوم عذرخواهی غیررسمی دارد


برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع ررسی سفر رئیس جمهور سوریه به تهران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته (دوشنبه ۶ اسفندماه ) با موضوع بررسی سفر رئیس جمهور سوریه به تهران با حضور حسین اکبری و سیدرضا صدرالحسینی؛ کارشناسان مسائل غرب آسیا برگزار شد.

صدرالحسینی گفت: شرایط کشور سوریه تثبیت شده و از مرحله نظامی عبور کرده و وارد مرحله ثبات شده است و معارضان دیروز با بشاراسد در حال مذاکره هستند تا تفاهم ملی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امروز گروه‎‌های مسلح در سوریه توان اندکی دارند، ادامه داد: معارضان تا دیروز از حمایت‌های بیرونی برخوردار بودند و به پشتوانه حامیانشان مثل آمریکایی و سعودی‌ها با دولت مذاکره می‌کردند و معتقدند باید خودشان مبتنی بر توان خود در داخل سوریه مذاکرات سوری- سوری کنند.

صدرالحسینی تصریح کرد: در این شرایط طبیعی است که بشار اسد از خدمات جمهوری اسلامی که باعث بقای سوریه شد، از مردم، ملت و دولت ایران تقدیر و تشکر کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سفر بشار اسد در داخل، منطقه و بین‌الملل بازتاب دارد، گفت: بشار اسد بسیار کم از سوریه خارج شده و سفر به ایران نشان دهنده این است که مردم سوریه قدردان هستند و این قدردانی برای پیوندهای آینده جبهه مقاومت موثر است.

صدرالحسینی ادامه داد: بشار اسد از جانب اتحادیه عرب هم دعوت شده و هم دعوت نشده و سفر به ایران نشان‌دهنده پاسخی به قدرت بشاراسد، در برابر تبلیغاتی است که می‌گویند بشار اسد منزوی است.

وی تاکید کرد: این سفر نگاهی به آینده دارد و کسانی که فکر می‌کردند دولت ایران و سوریه با کمک کشورهای لبنان و روسیه نمی‎‌توانند سرنوشت کشورهای خود را تعیین کنند، بعد از گذشت 8 سال و فشار به سوریه، باید در آینده نه چندان دور نه تنها مقاومت خود را تقویت کنند و برای تعیین سرنوشت منطقه تصمیماتی بگیرند.

غسان جواد؛ کارشناس مسائل سیاسی در تماس تلفنی در مورد تاثیرات سفر بشار اسد به ایران گفت: ایران شریک اول سوریه در مقابله با تروریسم است و بزرگترین حامی و پشتیبان این کشور در برابر آنها است.

وی ادامه داد: سوریه به حالت استقرار و آرامش زیادی رسیده است و اکنون می‌توان در مورد همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی بین دو کشور صحبت کرد و برای آینده برنامه ریزی کرد.

جواد با بیان اینکه محور مقاومت بعد از پیروزی‌ها در سوریه قوی‌تر شده است، گفت: امروز می‌توان به شکل بهتر و بزرگتری از تهران تا دمشق تا لبنان و بغداد مقاومت کرد چراکه محوری هستند که این کشورها منافع ملت‌های منطقه را دنبال می‌کنند.

وی افزود: کسانی که از سفر بشار اسد ناراحتند، کشورهایی هستند که در جهت خصم بر دشمن قرار دارند و مخالف منافع ملت‌ها هستند و به منافع آمریکا خدمت می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بسیاری از کشورهای منطقه و پیروزی‌های مقاومت از این سفر خوشحالند، در مقابل کسانی که به منافع رژیم صهیونیستی خدمت می‌کنند، حتی علیه منافع کشورهای خودشان هم اقدام می‌کنند.

در ادامه اکبری گفت: در تاریخ روابط جمهوری اسلامی ایران، از ابتدا با سوریه رابطه خوبی داشتیم و نقطه اشتراک این رابطه مخالفت سوریه با رژیم غاصب صهیونیستی و ایستادگی مقابله با آن بود.

اکبری تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از کشورهای عربی از موضع مخالفت با رژیم صهیونیستی عدول کرده بودند و به سمت سازش حرکت داشتند، سوریه تنها کشوری بود که هنوز مخالفت خود را اعلام می‌کرد.

وی ادامه داد: سوریه در بحث لبنان علیرغم فشار بر اینکه با لبنان مقابله کند اما ترجیح داد از لبنان خارج شود و امتیازی را نگیرد و امتیازی هم ندهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به بهار عربی در کشورهای عربی خاطرنشان کرد: کشورهای عربی وقتی حرکت خود را شروع کردند، حرکتی ضدآمریکایی بود اما در سوریه حرکت ضدبشار اسد بود و این اشتباه محاسباتی غربی‌ها را نشان می‌دهد.

اکبری با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد منطقه حائل در سوریه هستند، گفت: به فرموده رهبر ایجاد یک منطقه حائل یک اقدام خطرناک است و نباید انجام شود؛ آنها در ابتدای حضورشان تلاش بر این داشتند که رژیم را ساقط کنند و آن را پیش‌بینی کرده بودند اما محاسبات آنها غلط بود و از زمانی که نتوانستند رژیم را ساقط کنند، به دنبال ایجاد منطقه حائل بودند که از همانجا فشارهای سیاسی، نظامی و امنیتی بر سوریه را دنبال کنند تا بتوانند به هدف خود برسند.

وی با اشاره به اینکه اولین نقطه‌ حائل از مرز حنف تا مرز ابوکمال بود، افزود: آنها در این منطقه در طول دو سال سعی کردند سلطه و سیطره داشته باشند و بخشی از مرز عراق و سوریه را در اختیار داشته باشند و مسلحین را حمایت کنند اما در یک شکست نظامی محبور شدند این منطقه را واگذار کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: نقطه دوم حائل منطقه شرق و غرب فرات بود که برای آن امکاناتی را هزینه کردند اما با دستور ترامپ از آن منطقه هم خارج شدند.

اکبری با بیان اینکه اکنون آمریکایی‌ها فاقد منطقه استراتژیک برای ادامه حضور و اعمال فشار هستند، گفت: اکنون آمریکایی‌ها به تنهایی نمی‌توانند منطقه حائل ایجاد کنند و برای همین از ترکیه برای ایجاد منطقه امن در مرز سوریه و ترکیه کمک خواستند.

در ادامه کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان اینکه می‌توانیم بحران در سوریه را به دو بخش تقسیم کنیم، گفت: بخش اول آغاز بحران تا آزادی حلب و بخش دوم از آزادی حلب تا امروز است و به عبارتی آزادی حلب نقطه عطفی برای حل بحران سوریه بود.

صدرالحسینی ادامه داد: جبهه مقاومت مرز نمی‌شناسد، برای همین بعد از پایان عملیات‌های پاکسازی داعش در عراق، بخشی از حشد به کمک مردم سوریه آمد و یک همگرایی به وجود آورد که برکات زیادی دارد.

وی در مورد برکات این حضور گفت: ناتو بیش از یک سال تلاش می‌کند تا همگرایی در طرح رزمایش را پیاده کند اما ما توانستیم به راحتی این همگرایی را در سرزمین‌های عراق و سوریه انجام دهیم و این نشان دهنده این است که برکات فراوانی از جهت امنیتی و نظامی در قالب چارچوب و زنجیره مقاومت ایجاد کرده‌ایم.

بسام رجا، استاد دانشگاه سوریه در تماس تلفنی در مورد تاثیرات سفر بشار اسد به ایران گفت: این سفر تاکیدی بر این است که روابط دو کشور راهبردی و رو به گسترش است و جمهوری اسلامی ایران و سوریه بر اتحاد و یکپارچگی مسیر در مقابله با تروریسم مانده‌اند.

وی با بیان اینکه پیروزی در سوریه پیروزی ایران است، گفت: این سفر به این نکته تاکید می‌کند که سوریه با جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند و پاسخ به همه کسانی است که دلخوش کرده بودند که سوریه کشوری شکست خورده است و روابط راهبردی ایران و سوریه نابود است.

این استاد دانشگاه سوریه ادامه داد: ایران نقش بسیار مهمی در استقرار امنیت منطقه ایفا می‌کند و کسانی که تلاش می‌کنند علیه ایران باشند، شکست خواهند خورد.

رجا ادامه داد: این سفر پیام مهمی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی می‌کنند، پاسخی به نشست ورشو است که می‌خواهد کشورهای مقاومت را به پرتگاه ببرد و می‌خواهد به غربی‌ها و آمریکایی‌ها بگوید هرچقدر برای از بین بردن روابط ایران و سوریه تلاش کنید، نمی‌توانید موفق شوید چراکه این ائتلاف راهبردی است و ادامه خواهد داشت و کشورهای مقاومت در تمامی مسیرها راه همکاری‌ها را دنبال می‌کنند.

این استاد دانشگاه دمشق درباره آینده تحولات سوریه گفت: معتقدم نشست‌هایی که در ورشو یا ... برگزار شد و اهداف آنها، در حقیقت طبق نظر آمریکا بود، همان طوری که آمریکا اعلام کرد که نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند ولی این کار را نکرد و باید بگوییم کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال آمریکا هستند و آمریکا می خواهند از این کشورها استفاده کند چون منافع آنها مشترک است؛ از سویی کشورهایی همچون امارات، عربستان سعودی و بحرین نمی‌خواهند نیروهای آمریکایی از سوریه خارج و سوریه تقسیم شود.

وی با بیان اینکه عملیات های مختلفی علیه آمریکا و هم پیمانان آن در منطقه شکل گرفته است،گفت در روزهای آینده ثابت می شود که آمریکا پشیمان می شود که چرا در خاک سوریه باقی مانده است و در مقابل، سوریه اجازه نمی دهد که اشغالگران در خاک آنها باقی بمانند. بنابراین نشست های که بین روسای جمهور روسیه ،ایران و ترکیه به خاطر شمال و شمال شرقی سوریه بود اما اردوغان تعهدات خود را اجرایی نکرده است.

اکبری با اشاره به قدرت منطقه ای ایران و سفر اخیر رئیس جمهور سوریه، یادآور شد: حوادثی که طی دهه گذشته در منطقه اتفاق افتاده باعث شده بسیاری از باورها تغییر پیدا کند؛ برخی‌ها بر این باور بودند که توانایی ایستادن در برابر قدرت منطقه‌ای آمریکا و کشورهای متحد آمریکا را ندارند اما حوادثی که به ویژه در سوریه اتفاق افتاد، این نگاه را تغییر داد. به این دلیل که یک اراده جمعی و بین المللی برای سقوط کشور سوریه وجود داشت که تنها با حمایت ایران بود که این کشور ماندگار شد و حضور حزب الله و ایران در سوریه نشان داد که با همان توان مقاومت می‌توان به تنهایی در مقابل همه تهدیدات بین المللی ایستادگی کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: اگر واقعا بشار اسد و مردم سوریه ایستادگی نمی‌کردند، یک خسارت در جبهه مقاومت به طور طبیعی ایجاد می شد به این دلیل که سوریه کشوری است که در طول 50 سال گذشته موضع خود در برابر رژیم صهیونیستی تغییر نداده و هیچ زمانی به دنبال سازش و مذاکره هم نبوده است و موضوع درسی برای کشورهای عربی به حساب می آید چون برخی از کشورهای عربی بر این باور بودند که راهی جز سازش با آمریکا و متحدانش وجود ندارد؛ بنابراین می توان گفت اتفاق و حوادث سوریه درسی است که می توان به ملت های عربی تفهیم کرد.

اکبری ادامه داد: پایداری دولت و مردم سوریه یک حمایتی از جبهه مقاومت را به دنبال داشت و پیوستگی این جبهه جغرافیایی شامل ایران، عراق، سوریه و لبنان در منطقه باعث تشکیل یک قدرت منطقه ای قوی شد و با صراحت می توان گفت که مجموع جبهه مقاومت باعث پیروزی سوریه شده است.

صدرالحسینی درباره آینده سوریه در اتحادیه عرب و پیام باز شدن برخی از سفارت های دمشق، یادآور شد: باز شدن سفارتخانه ها در دمشق به مفهوم عذرخواهی غیررسمی است، علیرغم اینکه ممکن است لایه های پنهانی وجود داشته باشد؛ به طور مثال برخی ها باور داشتند با بازگشایی برخی سفارت های دمشق رابطه ایران و سوریه را بر هم بزنند، در صورتی که روابط ایران و سوریه یک روابط کاملاً راهبردی است و با باز شدن چند سفارت، این روابط بر هم نمی‌خورد و مدیریت بحران در سوریه هم نشان داد که مدیریت بسیار عاقلانه وجود دارد و با توجه به اقدامات مستشاری که جمهوری اسلامی ایران نشان داد، به نظرم در بازسازی همین اقدام عاقلانه صورت خواهد گرفت چراکه چندین بار آقای بشار اسد و ولید معلم در ایران و سوریه اعلام کردند جمهوری اسلامی حتما در سطح گسترده در بازسازی سوریه حضور دارد؛ ضمن اینکه کمتر از 3 سال گذشته نزدیک به 50 نفر از سرشناسان بخش خصوصی سوریه به ایران آمدند و تصور نمی کردند که چنین ظرفیت در بخش خصوصی کشور ما وجود داشته باشد. بعد از مدت کوتاهی اتاق بازرگانی دو کشور تشکیل شد و در صدد راه اندازی اتاق تعاون مشترک هم هستند.

اکبری با بیان اینکه در جلسه امروز موضوع تهدیدات و شیوه های احتمالی فتنه انگیزی آمریکا در منطقه مورد بررسی قرار گرفت، خاطر نشان کرد: در واقع نباید در دام عملیات روانی دشمنان بیافتیم؛ نمایشگاهی که جمهوری سالامی در کمتر از 2 گذشته در دمشق داشت، یکی از موفق ترین نمایشگاه های صنعتی و خدماتی جمهوری اسلامی به شمار می رود و در حال حاضر ما یک دورنمای روشن برای آینده جبهه مقاومت داریم و قطعا حضور بشار اسد در شرایط کنونی می تواند خط بطلانی برای توطئه های دشمنان باشد.

اکبری تصریح کرد: یکی از اشتباهاتی که غربی ها درباره قدرت منطقه ای دارند این است که آنها همیشه نوع حضور خود را با حضور ایران مقایسه می کنند، در حالی که بسیار متفاوت است. آن ها صرفا برای سلب آزادی و سلطه حضور دارند، در مقابل کشور ما برای کمک به آزادگی مردم در منطقه حضور دارد.

صدرالحسینی افزود: امروز آقای بشار اسد به طور رسمی این موضوع را بیان کردند که ارتباط دینی و مذهبی ایران با سوریه می تواند موجب کنترل تکفیر در منطقه باشد. جمهوری اسلامی از حضور در سوریه تجربه ای پیدا کرده است که امروز دنیا باید مدال افتخار را به جمهوری اسلامی بدهد، به این خاطر که توانست جلوی ویروس خطرناکی مثل تکفیر را بگیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.