سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قرار گرفتن ماه در تربیع آخر/ اشکال مختلف ماه چگونه پدیدار می‌شوند؟

یک کارشناس نجوم گفت: ماه هر شب بر اثر حرکت مداری خود، حدود ۵۰ دقیقه دیرتر نسبت به شب گذشته طلوع کرده و اشکالی مختلف را می‌سازد.

محمد جواد صفاران کارشناس و مسئول خانه نجوم مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قرار گرفتن ماه در تربیع آخر اظهار کرد: تَربیع اصطلاحی است که برای نام‌گذاری اشکال ماه استفاده می‌شود و مانند همان اصطلاح ماه شب چهارده در فارسی است که در گذشته برای ماه کامل به کار برده می‌شد.

صفاران ادامه داد: ماه با توجه به حرکت مداری خود، هر شب نسبت به شب گذشته حدود ۵۰ دقیقه دیرتر طلوع می‌کند، توجه داشته باشید که در علم ستاره‌شناسی ما زمین را مرکز عالم در نظر می‌گیریم، از این رو طلوع و غروب ماه را از دید ناظر زمینی بررسی می‌کنیم و این زمان دیر کرد با این پیش فرض به وجود آمده است.

کارشناس و مسئول خانه نجوم مشهد گفت: در گذشته برای حالات مختلف ماه، اسامی متفاوتی در نظر می‌گرفتند؛ برای مثال  ماهی را که با فاصله حداکثر یک  ساعت بعد از غروب خورشید غروب می‌کند ماه نو نام می‌گرفت یا ماهی را که در میانه ماه قمری قرار می‌گیرد و شکل کامل داشت ماه شب چهارده یا ماه تربیع می‌نامیدند.

وی افزود: این ۵۰  دقیقه تأخیر در طلوع ماه، گردش ماه به دور زمين، تغيير زاويه بين ماه، زمين و خورشيد شکل‌های مختلف ماه در شب‌های متفاوت را به وجود می‌آورد که مواردی مانند ماه‌های قمری ۲۹ روزه  از این دست هستند.

علت به وجود آمدن نیمه تاریک ماه

صفاران درباره پنهان بودن یک طرف ماه  مطرح کرد: علت بوجود آمدن این اشکال، اسامی و حالات آن به برابر بودن سرعت چرخش ماه دور خودش با سرعت چرخش آن به دور زمین باز می‌گردد که باعث می‌شود ما همیشه یک طرف ماه را دیده و طرف دیگر همواره از دید ما دور بماند؛ نیمه تاریک ماه تا مدت‌ها موضوعی اسرار آمیز بود که افسانه‌هایی متعدد درباره آن شکل می‌گرفت.

این کارشناس نجوم یادآوری کرد: ساعت ۱۴:۵۸ روز سه‌شنبه ۷ اسفند، ماه در وضعیت تربیع آخر قرار می‌گیرد؛ با توجه به نور روز، این پدیده در ساعات اولیه قابل مشاهده نیست، اما علاقه مندان می‌توانند شبانگاه این روز در افق شرقی، شاهد ماه تربیع آخر باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ماه ، ماه شب چهارده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.