سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هرآنچه باید از طرح ملی اسباب‌بازی در مدارس بدانید

طرح ملی اسباب‌بازی در مدارس قرار است از سال آینده بکار گرفته شود تا علاقه و آینده شغلی دانش‌آموز از همان ابتدا بر اساس بازی‌هایش پایه‌ریزی شود و بر روی دانش، نگرش و مهارتش کار شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها که اکثر مدارس از کمبود تجهیزات در هنرستان‌ها و مدارس غیر استاندارد رنج می‌برند، گاهی آموزش و پرورش در تامین آب و برق خود نیز می‌ماند و قادر به پرداخت قبوض نیست.

از آن سو اوضاع اقتصادی معلمان نیز تعریفی ندارد، با همه این شرایط، سیاست آموزش و پرورش تغییر کرده و عقیده دارد که رویکرد "بخوان، حفظ کن، امتحان بده" دیگر جواب نمی‌دهد و باید کسب مهارت دانش، زندگی و کسب و کار در مدارس به دانش آموزان آموزش داده و تمرین شود و چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت: وگو و تحمل هم نوع در مدرسه، در میان دانش آموزان ایجاد شود.

برای همین است که جدیدا طرح ملی اسباب بازی در مدارس را همچون ژاپنی‌ها به اجرا گذاشته‌اند و قرار است از سال آینده بکار گرفته شود تا علاقه و آینده شغلی دانش آموز از همان ابتدا بر اساس بازی هایش پایه ریزی شود و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار شود.

اسفندیار نظری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران یکی از مشکلات اساسی مدارس را کمبود تجهیزات در هنرستان‌ها و نبود مدارس استاندارد، عنوان کرده و اظهار کرده، تخصیص نیافتن اعتبار از سوی وزارتخانه به مدارس به ویژه مدارس دولتی و تحت تاثیر قرار گرفتن دانش آموزان به فضای مجازی در مدل‌های مختلف و بی‌انگیزگی معلمان به دلیل نپرداختن به مشکلات، به جهت کمبود اعتبار نیز از دیگر مشکلات پیش روی آموزش و پرورش است.


بیشتر بخوانید:اتاق اسباب بازی در مدارس از چه زمانی راه اندازی می شود؟


برخی مدارس با قطعی آب و برق دست و پنجه نرم می‌کنند

وی، تاثیر آسیب‌های اجتماعی بر مدارس و خانواده‌ها را یکی دیگر از چالش‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: هماهنگی نکردن دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو آب، برق و ... با آموزش پرورش به علت نداشتن اعتبارات و سرانه در اکثر موارد باعث شد تا مدارس با قطعی آب و برق و ... دست و پنجه نرم کنند.

فرسوده بودن ۳۲ درصد مدارس مازندران

وی ادامه داد: می‌توان ازدیاد جمعیت دانش آموزی و فرسوده بودن بیش از ۳۲ درصد ازمدارس مازندران را هم می‌توان به مشکلات اساسی آموزش و پرورش اضافه کرد.

*سرنوشت معلمانی که از مجاری رسمی وارد آموزش و پرورش نشده‌اند!

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر توانمندی بسیار بالای معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان و مجاری رسمی وارد سیستم آموزشی شدند، افزود: متاسفانه از سال ۱۳۸۵ به بعد دخل و تصرف در ورود افراد غیر متخصصی که آموزش‌های لازم را ندیده اند صورت گرفته که حوزه ابتدایی و متوسطه اول را با چالش‌های فراوانی روبه رو کرده است.

وی گفت: در حال حاضر براساس دستور وزیرآموزش و پرورش اقدام به بازآموزی مجدد و توانمندسازی افرادی که از مجاری رسمی وارد آموزش و پرورش نشده‌اند شده است.

*مهم‌ترین ویژگی یک معلم

نظری چهار ویژگی یک معلم را در دانش و مهارت، اعتماد، ارتباط و انگیزه دانست و افزود: معلمان باید در سه حیطه دانش حرفه‌ای، عمل حرفه‌ای و تعهد حرفه‌ای نیز دارای توانمندی باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه سنجش تعادل روانی معلمان جزء کار‌های اصلی آموزش و پرورش است، تصریح کرد: نخستین کسی که نسبت به رفتار معلم واکنش نشان می‌دهد دانش آموز است.

مشکلات اقتصادی معلمان از نگرانی‌های آموزش و پرورش مازندران

وی با بیان اینکه نبود انگیزه‌های تشویقی و مشکلات اقتصادی معلمان، یکی از نگرانی‌های آموزش و پرورش بوده که قطعاً در نگاه روانشناسی و انگیزه‌ای معلم تاثیرگذار است، تصریح کرد: در همین راستا دوره‌های ضمن خدمت در رابطه با آسیب‌های اجتماعی، برخورد‌های معلم در سطح کلاس، توانمندی‌هایی که یک معلم باید در سر کلاس داشته باشد و کلاس داری برای معلمان گذاشته شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه متاسفانه آموزش و پرورش در نگاه اول دولت و مجلس قرار ندارد، خاطر نشان کرد: نگاه دولت و مجلس باید نسبت به آموزش و پرورش تغییر کند.

نظری با اشاره به اینکه رویکرد اول آموزش و پروش بخوان، حفظ کن، امتحان بده بود، گفت:، اما در حال حاضر کسب مهارت دانش، کسب مهارت زندگی و کسب مهارت کسب و کار در مدارس بر روی دانش آموزان در حال تمرین است و همچنین چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت: وگو و تحمل هم نوع، مهارت آموزی در مدرسه برای دانش آموزان ایجاد شده است.

* اجرای طرح اسباب بازی در مدارس به صورت ملی از سال آینده

وی، گذاشتن اسباب بازی در مدارس را یکی از کار‌های پسندیده و تاثیر گذار دانست و افزود: اسباب بازی علاقه و آینده شغلی دانش آموز را از همان ابتدا پایه ریزی می‌کند و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار می‌کند که کشور‌هایی مانند ژاپن زمان زیادی را از انجام این کار گذراندند، اما این طرح امسال به صورت آزمایشی شروع شده و مازندران هم در این طرح قرار دارد و در سال آینده به صورت برنامه ملی اجرا خواهد شد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اسباب‌بازی‌هایی که پا به مدارس غیراستاندارد می‌گذارند

برچسب ها: مدارس ، آموزش و پرورش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.