سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بیانیه گام دوم انقلاب یک جمع بندی از مسیر طولانی ۴۰ ساله به شمار می‌رود/ رهبر انقلاب با نگاه عقلانی و منطقی واقعیت‌های جامعه را بیان کردند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بیانیه اساتید دانشگا‌ها در خصوص گام دوم انقلاب برگزار شد.


به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب یکشنبه ۵ اسفند ماه بیانیه اساتید دانشگا‌ها با حضور محمدمهدی اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و فرزاد جهان بین استاد دانشگاه برگزار شد.

اسماعیلی در ابتدای برنامه با اشاره به اینکه این بیانیه تا چه اندازه با شرایط امروز جامعه همخوانی دارد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب در زمانی صادر شد که انقلاب اسلامی چهلمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد؛ این درحالی است که این بیانیه یک جمع بندی از مسیر طولانی ۴۰ ساله به شمار می‌رود. از این رو مقام معظم رهبری با نگاه عقلانی و منطقی و به دور از اغراق و سیاه نمایی واقعیت‌های جامعه را بیان می‌کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: درجو رسانه‌ای سنگین که علیه انقلاب اسلامی وجود دارد و بسیاری از دشمنان وعده سقوط نظام مقدس جمهوری اسلامی و وعده ندیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را هم مطرح می‌کردند، اما خوشبختانه انقلاب با قوت و شوکت تاکنون به این سن رسیده است و طی این مسیر سخت و ناهموار که با حضور بدنه مردم بویژه جوانان سپری شده است و شاهد هستیم در ادامه مخاطب اصلی این بیانیه همین جوانان هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه این بیانیه هوشمندانه و مطابق با انتظارات بوده است، عنوان کرد: در عین حال دشمنان از چند روز قبل که خبر انتشار بیانیه منتشر شده بود تصور‌هایی داشتند که تغییر‌هایی در جهت گیری انقلاب پدید می‌آید، اما می‌بینیم که مقام معظم رهبری و افق غیرقابل دسترسی را ترسیم می‌کنند.

در ادامه فرزاد جهان بین تصریح کرد: جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تاکنون با افت و خیز و چالش‌های فراوانی روبه رو بوده است، اما آنچه که امروز می‌توان با نگاه واقع بیانانه دید که سرجمع این تکاپو‌ها قرین موفقیت بوده است؛ به طور مثال در ابعاد اقتصادی، پیش از انقلاب ما ۶ میلیون بشکه نفت استخراج و ۵.۵ میلیون بشکه هم با جمعیت ۳۰ میلیون صادر می‌کردیم، در صورتی که بعد از انقلاب حداکثر استخراج نفت ما ۴ میلیون بشکه و حداکثر فروش نفت ما هم در بهترین حالت ۲ میلیون بشکه بوده است و این مسئله به معنی آن است که منابع درآمد‌های ارزی کشور کاهش پیدا کرده، اما در مقابل سرانه درآمد ملی با افزایش مواجه بوده است.

وی افزود: ما حرکت رو به جلویی داشته ایم، ضمن اینکه در برخی مسائل هم پیشرفت ما معجزه آسا بوده است، به طور مثال در حوزه دفاعی امنیتی، علم وفناوری و شاخص‌های توسعه انسانی پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم. در زمان پهلوی شاخص توسعه انسانی ما از کشوری مانند اردن کمتر بود، اما در حال حاضر در شاخص توسعه انسانی بالاتر از چین و ترکیه قرار داریم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هرزمانی که تفکر انقلابی وجود داشته است ما شاهد موفقیت‌های زیادی بودیم، گفت: بعد از انقلاب حدود ۲۰ سال امید به زندگی افزایش پیدا کرده است و هر زمانی که تفکر غربگرا و لیبرال حاکم وجود داشته است ما پیشرفتی نداشته ایم، البته جامعه بدون مشکل وجود ندارد و انقلاب اسلامی از تمامی انقلاب‌هایی که در یک طراز بوده به مراتب بهتر و قوی‌تر عمل کرده است.

اسماعیلی تصریح کرد: ما در موضوع توسعه انسانی وضعیت قابل افتخاری داریم؛ نزدیک به ۵ میلیون دانشجو مشغول به تحصیل هستند و یک عددی بیش از ۱۰۰ هزار اعضای هیات علمی وجود دارند؛ رهبر انقلاب در این پیام با مخاطب قرار دادن جوانان نخبه و دانشگاهی یک نفس تازه‌ای را در کالبد جریان علمی کشور دمیدند و یک فصل روشنی به دستاور‌های علم و پژوهش اختصاص دادند؛ ما ۱۱ برابر رشدمتوسط علمی کشور را تجربه می‌کنیم؛ سال ۵۶ در اوج درآمد‌های نفتی مهمترین مشکل کشور موضوع کمبود برق بود، اما خوشبختانه تمام زیرساخت اینگونه مشکلات بعد از انقلاب فراهم شده است.

اسماعیلی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عقلانیتی است که در دل آن رسیدن به قله‌های پیشرفت نیازمند حرکت‌های انقلابی است خاطرنشان کرد: شاهد تحول و شتاب انقلابی در علوم هستیم لذا، جهت تحول باید انقلابی باشد تا با روحیه جهادی مسیر را به جلو برویم تا به قله‌های ترقی برسیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظام برنامه ریزی بیماری را از دوره پهلوی به ارث برده ایم اظهار کرد: ما نسبت به این بیانیه مکلف هستیم تا با دقت و حساسیت برخورد کنیم؛ رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام در ۱۰ خرداد ۶۹ بیانیه ۱۲ هزار کلمه‌ای را صادر فرمودند که بیان آینده را انجام می‌داد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ما در حوزه سبک زندگی اسلامی دچار مشکلاتی هستیم لذا آفاتی در سیستم وجود دارد که باید برطرف شود ادامه داد: سیستم برنامه ریزی اقتصادی کشور همپای آرمان‌های انقلاب رشد نکرد؛ دو سه ماه پیش در دانشگاه شاهد کرسی آزاداندیشی برگزار شد تا اختیارات ولایت فقیه را با اختیارات روسای سایر کشور‌ها بررسی کنیم، رهبر انقلاب تمرین نقد پذیری را در جلسات دانشجویی نشان دادند.

وی با بیان اینکه نباید از نقد ترسید گفت: در بحث‌های مهم کشور وقتی به مسئولی نقد می‌شود سریع به چهره دانشگاه انگ بی سوادی می‌زنند؛ جریان دانشگاهی باید میدان داری کند و از محافظه کاری دست بردارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به بحث انقلابی گری افزود: در سی و پنجمین سالگرد انقلاب به توصیف انقلابی گری پرداخته شد.

جهان بین استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بعد از انقلاب طبقه متوسط افزایش یافت خاطرنشان کرد: در سال ۵۶، ۴۹ درصد مردم زیر خط مطلق فقر بودند، جمهوری اسلامی ایران در مسیر عدالت جلو رفته است، هنوز بین واقعیت و آرمان‌ها شکاف وجود دارد.

وی با بیان اینکه عدالت و مبارزه با فساد با شعار حل نمی‌شود ادامه داد: زمانی ۹۰ درصد درآمد روستائیان و ۸۰ درصد درآمد شهر نشینان صرف خورد و خوراک می‌شد یعنی فرصت و درآمدی برای اوقات فراغت نداشتند، وقتی به دنبال هیجان هستیم از دل آن عقلانیت به دست نمی‌آید، اظهار نظر باید در راستای حل مسائل کشور باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.