سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال کیفی سازی است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در راستای توسعه بازار کار و اشتغال بیشتر جوانان، به دنبال کیفی سازی دانشگاه علمی کاربردی هستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمدحسین امید در نشست با اصحاب رسانه گفت: توسعه کیفی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهم‌ترین برنامه این دانشگاه است که با اقداماتی که انجام شده است امیدواریم یک به یک به نتیجه برسد.

وی افزود: در دوره جدیدی از برنامه‌های دانشگاه که از سه سال پیش شروع شده، سیاست اصلی دانشگاه توسعه کیفی بوده است چراکه کمیت دانشجویان ملاک نیست و باید نحوه آموزش با کیفیت باشد تا دانش آموختگان از صلاحیت حرفه‌ای برخوردار باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور درباره جمعیت دانشگاهی کشور تصریح کرد: جمعیت دانشگاهی در سال ۹۳ به اوج خود رسید به نحوی که در این سال بیش از ۵ میلیون دانشجو در کشور تحصیل می‌کردند، ولی بعد از آن روند نزولی حاکم شده و امروز به زیر چهار میلیون نفر رسیده است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ظرفیت وجود داشت، ولی متقاضیان حدود ۶۰۰ هزار نفر بودند و بدین ترتیب هر متقاضی حق سه انتخاب داشت، هرچند که رشته‌های پرطرفدار جایگاه خود را داشتند، این در حالی است که امروز گرایش به رشته تجربی و پزشکی بیشتر شده است.

"امید" با اشاره به آغاز ساماندهی مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از سال ۹۵ عنوان کرد: تا پایان سال ۹۴ حتی یک مرکز دارای اسانامه هم نداشتیم، به همین دلیل دانشگاه‌ها و مراکز نمی‌توانستند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند، اما امروز از ۳۵۰ مرکز موجود در کشور، اساسنامه ۳۰۰ مرکز در شورای گسترش به تصویب رسیده است و ۵۰ مرکز باقیمانده نیز تاپایان سال انجام می‌شود.

هیچ رانت و سفارشی در مدیریت دانشگاه وجود ندارد

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی کشور با بیان اینکه تا چند سال گذشته ۹۰ درصد مدیران مراکز علمی کاربردی قانونی نبودند، گفت: بر اساس قانون جدید مدیریت در دانشگاه جامع علمی کاربردی به صورت دوره‌ای و چهار ساله شده است و مدیران در چارچوب قانون انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز جذب مدرسین نیز در مسیر قانونی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ به بعد رویکرد جذب مدرسان نیز تغییر کرده به نحوی که سالانه یک بار فراخوان داده می‌شود و متقاضیان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت داشتن شرایط لازم جذب دانشگاه می‌شوند.

"امید" خاطرنشان کرد: این در حالی است که مدرسین قبلی هم در این روند قرار گرفته و پی از پیمودن مراحل قانونی نسبت به همکاری یا قطع همکاری آن‌ها رأی صادر شده است.

آموزش پودمانی، راهبردی برای اشتغال جوانان/مشکل کشور در نبود مهارت‌های خاص است

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی کشور، توسعه نظام پودمانی را راهی به سوی اشتغال فناورانه دانست و تأکید کرد: امروز جوانان بر خلاف انتخاب رشته‌هایی که صرفا برای گرفتن مدرک بود به نظام پودمانی که آموزش تخصصی در یک حرفه خاص و کارآفرین است روی آورده‌اند.

وی افزود: رشته‌های پودمانی در دوسال گذشته تا کنون دو برابر شده و به ۸۰۰ پودمان رسیده است، این در حالی است که در ۲۵ سال گذشته تعداد پودمان‌ها محدود بود.

امید بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با درخواست متقاضیان رشته‌های پودمانی را ایجاد می‌کند؛ این موضوع سبب می‌شود تا دانش دانش آموختگان دانشگاهی روزآمد و کاربردی شود، این در حالی است که با مصوبه شورای مرکزی این امکان فراهم شده است تا دروس پودمان‌ها تجمیع شده و مدرک به متقاضیان ارائه شود.

به گفته رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی کشور، از این پس سربازان در حین انجام خدمت سربازی از آموزش‌های پودمانی نیز بهره‌مند می‌شوند.

نظام صلاحیت حرفه‌ای باید در کشور استقرار یابد

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی کشور در رابطه با استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور اظهار داشت: این نظام در قانون آمده است و باید در کشور اجرا شود چرا که با اجرای صحیح این نظام جلوی رانت و پارتی گرفته می‌شود.

امید خاطرنشان کرد: نبود صلاحیت حرفه‌ای سبب شده تا متخصصان در رشته‌های مربوط به خود شاغل نشده و به تبع آن تخصص گرایی در کشور از بین رفته و مشاغل کارآمد نباشد.

وی بیان کرد: نظام صلاحیت حرفه‌ای برای نخستین بار توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه شد، ولی تولیت آن قبل از دیپلم به وزارت کار و پس از آن به وزارت علوم سپرده شد.

اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به شرکت‌های مستقر در مراکز نوآوری دانشگاه

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی کشور از اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۲ درصد به دانش آموختگان دارای ایده‌های خلاقانه و همچنین شرکت‌ها مستقر در مراکز نوآوری این دانشگاه خبر داد و گفت: در طول سال ۹۷، ۱۰۰ مرکز نوآوری در کنار مراکز علمی کاربردی تشکیل شده است که بر اساس هدفگذاری انجام شده، در کنار هر مرکز باید یک مرکز نوآوری تأسیس شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در راستای تبدیل ایده‌ها به ثروت انجام می‌شود که بسیار هم موفق بوده است به نحوی که ایده‌های خلاقانه به تولیدات جدید و کاربردی منجر شده است.

بیش از ۷۰ درصد دانش آموختگان این دانشگاه شاغل هستند

رئیس دانشگاه جامعه علمی کاربردی کشور اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد از دانش آموختگان مراکز علمی کابردی کشور شاغل هستند که این موضوع نشان دهنده راهبردی بودن این دانشگاه در ایجاد علم و تبدیل آن به اشتغال و ثروت است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار دانشجوی ایرانی و ۲۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و در آینده نزدیک با کشور آلمان مرکز مشترکی در رشته‌های آی تی، گردشگری و هتلداری تأسیس خواهد شد.

مجوز ۴ مرکز نوآوری در قزوین صادر شده است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قزوین نیز در این نشست اظهار داشت: در سال گذشته ایجاد مراکز نوآوری در استان قزوین وعده داده شده بود که به حمدالله تا امروز ۴ مرکز مجوز گرفته و چند مرکز هم در شرف صدور مجوز است.

علی فتح طاهری تصریح کرد: هدف این دانشگاه تبدیل دانش و علم دانش آموختگان به ثروت و همچنین معرفی توانمندی‌های استان قزوین است.

وی بیان کرد:یکی از اهداف مهم دانشگاه ایجاد مراکز نوآورانه در کنار مهارت آموزی به جوانان است تا در مدت زمان کوتاه منجر به ایجاد اشتغال جوانان شود.

استارت آپ ها راهی برای رفع معضل بیکاری هستند

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور، استارت آپ ها (کسب و کارهای نو با ایده های خلاقانه) را راهی برای رفع معضل بیکاری دانست و گفت: این دانشگاه در این حوزه گام های بلندی برداشته است.

دکتر محمد حسین امید یکشنبه شب در حاشیه افتتاح نخستین باشگاه استارتاپ و کارآفرینی قزوین گفت: دانشگاه علمی کاربردی همواره به دنبال توان افزایی دانشجویان خود بوده و به همین لحاظ در مجموعه های آموزشی خود مراکز نوآوری دایر کرده‌ تا دانشجویان بتوانند در آن ضمن تاسیس شرکت، ایده های خود را توسعه داده و ما نیز در این راه به آنان تسهیلات می دهیم.

وی تاکید کرد: دانشجویان علمی کاربردی به اصطلاح آچار به‌ دست بوده و چون بیشتر در محیط کار آموزش می بینند بنابراین افرادی فنی و متخصص محسوب می‌شوند و آموزش های فراگیر، آنان را به انسان هایی فنی و آموزش دیده تبدیل کرده و آماده ورود به بازار کار و همچنین مشارکت در حوزه های کارآفرینی هستند.

این مسئول دانشگاهی اضافه کرد: دنیا خیلی قبل تر از ما وارد حوزه استارتاپ شده و با توجه به اینکه جوانان ما افرادی خوش فکر، با هوش و مستعد محسوب می شوند و همیشه نیز دارای ایده های نو هستند اما مشکل اینجاست که متاسفانه پیشرفت را در زمینه تقویت خلاقیت های خود نمی دانند.

وی گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها از جمله شهرداری ها باید به استارت آپها و زمینه های رشد و گسترش ایده ها و خلاقیت های نو کمک کنند.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.