سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی؛

نقش اصحاب رسانه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

یکی از دلایل اصلی پیروزی انقلاب پس از امید به آینده این بود که هرکسی در هر جایی که بود، در راستای نیل به هدف مشترک به خوبی به وظیفه خود عمل کرد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محسن نصرپور مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در یادداشتی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب به راهکار‌های تحقق این بیانیه اشاره کرده است.

برای تغییر و تحول در هر جامعه‌ای نیاز به سه کار جدی است، یک ایجاد، تقویت، تثبیت یا تغییر در شناخت، دوم ایجاد، تقویت یا تغییر در نگرش و سوم ایجاد، تقویت و تثبیت یا تغییر در رفتار.

قبل از انقلاب اسلامی باوجود اینکه مردم ایران دیندار و مذهبی بودند و دارای فرهنگی غنی که ماندگاری آن حاصل تلاش علما و اندیشمندان اسلامی بود، ولی وجود پادشاهان مرعوب و وابسته و رژیم‌هایی، چون قاجار و پهلوی به دلیل تفکر استبدادی و عدم اتکای به قدرت الهی و توانمندی‌های درونی دچار انحطاط شدند و جامعه ایرانی را نیز با خود همراه کردند و به نوعی خود کمتربینی آن‌ها در جامعه ایران فراگیر شد و موجب عقب‌ماندگی ایران اسلامی در ابعاد مختلف شد.

این تفکر تا جایی پیش رفت که مدیریت کامل کشور و منابع همه در اختیار کشور‌های سلطه‌گر افتاد و روز به روز ملت ایران تحقیر شد، امام خمینی (ره) که تفکرات و اندیشه‌هایش برگرفته از قرآن و مکتب اهل بیت (ع) بود برای تغییر وضعیت موجود و رساندن ایران اسلامی به مرحله عزت و قله‌های افتخار در ابتدا اقدام به روشنگری و ایجاد شناخت مردم به ویژه نسل جوان و نخبگان نسبت به وضعیت موجود نمود و داشته‌های معنوی را برای تقویت اعتماد به نفس نمایاند و فاصله باید‌ها و واقعیت‌ها را تشریح کرد.

امام (ره) نگرش، باور و اعتقادات غلط را اصلاح و اعتقادات صحیح را جانشین کرد، وقتی شناخت مردم نسبت به گذشته و حال ایجاد شد و آرمان‌های واقعی برای مردم تبیین و تشریح شد حرکت انقلابی مردم آغاز شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت.

انقلابی که نگاه دو قطبی جهان که مورد پذیرش همگان قرار گرفته بود را تغییر داد، انقلابی که ناامیدی مردمان مستضعف جهان را به امید تبدیل کرد، نفس گیرای امام (ره) و رهبری داهیانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و همراهی جوانان و مردم ایران سبب پیشرفت مقتدرانه ایرانی اسلامی شد.

اما این حرکت‌ها و پیشرفت‌ها در طول تاریخ انقلاب بی‌مانع نبوده و تفکرات بلوک شرقی و غربی در داخل و خارج انقلاب اسلامی را خطر جدی برای خود دانسته و برای عدم گسترش آن موانع بسیار زیادی را ایجاد کردند. اما انقلاب اسلامی برای تحقق شعار‌های خود (آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری) با رهبری، ولی فقیه و همت جوانان مقتدرانه ادامه مسیر داد.

همت نسل گذشته ایران اسلامی را تا اینجا آورده، اکنون نوبت جوانان است که گام دوم انقلاب را بردارند و پرچم را به رهبری مقام معظم رهبری به دست حضرت، ولی عصر (عج) برسانند.

یکی از دلایل اصلی پیروزی انقلاب پس از امید به آینده این بود که هرکسی در هر جایی که بود، در راستای نیل به هدف مشترک به خوبی به وظیفه خود عمل کرد، اکنون در گام دوم انقلاب نیز لازم است همه به وظیفه خود به‌خوبی عمل کنند، در این میان اصحاب رسانه جایگاه ویژه‌ای دارند که باید به وظایف آنان اشاره جدی‌تری داشت.

به نظر می‌رسد وظایف اصحاب رسانه در این زمینه به این شرح است:

- مهم‌ترین راهبرد در گام دوم انقلاب چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است، رسانه‌ها باید به صورت جدی و در ابعادی وسیع و در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی به این امر همت گمارد. (.. جوانان، در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید، ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید، این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است)

- تقویت امید و نگاه خوش‌بینانه نسبت به آینده کشور و انقلاب ابتدا باید در درون رسانه‌ها اتفاق بیافتد.

- باید در یک حرکت جهادی جوانان متعهد، متخصص و باورمند به آرمان‌های انقلاب جایگزین نیرو‌های بی‌تفاوت و بی‌انگیزه و خنثی شوند.

- تقویت احساس مسؤولیت در جوانان برای موفقیت روز افزون ایران اسلامی (.. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسؤولیت دهند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.)

- تقویت نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی در بین نسل جوان.

- در کلیه تولیدات باید رویکرد برنامه‌ها امیدآفرینی و تقویت نگاه خوش‌بینانه به آینده باشد.

- اینکه رسانه‌ها برای امید وارکردن مخاطبان دائما از کلید واژه امید و نگاه خوش بینانه بگویند منظور نظر نیست، بلکه باید راه‌های رسیدن به یک زندگی منطقی و مطلوب را تبیین کرد و اینکه زندگی مطلوب چیست.

- رسانه‌ها باید به سراغ نمونه‌هایی بروند که زندگی آن‌ها پر از امید به آینده است و زندگی‌های قابل دسترسی دارند که با وجود همه کاستی‌ها، مشکلات و موانع پر از امید و نشاط و سرزندگی است.

- رسانه باید موفقیت مدیران جوان را به تصویر بکشد.

- مطالبه‌گری و بیان کاستی‌ها و نقد منصفانه به همراه راه حل‌ها، از دیگر وظایف اصحاب رسانه است.

- رسانه‌ها باید شبهه ناکارآمدی مدیریت دینی را به نحو مطلوب تبیین و پاسخ بدهد، کاستی‌های فرد یا یک مجموعه در حوزه مدیریتی را نباید به حساب ناکارآمدی دین در اداره حکومت گذاشت.

- تقویت این باور که ارزش‌های انقلاب به دلیل فطری بودن آن‌ها هیچ‌گاه رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و به همین دلیل انقلاب همیشه زنده و پایدار خواهد ماند.

- اصحاب رسانه باید بین جوانان و رهبری رابطه‌ای عمیق برقرار کند.

- شناساندن تجربیات گذشته به جوانان امروز و پیشگیری از تهدیدات از دیگر راهبرد‌های مهم در گام دوم انقلاب به شمار می‌رود.

- تولید برنامه درخصوص موانع رشد و پیشرفت کشور پیشرفت انقلاب.

- منافقین از جمله کسانی هستند که برای کشور هزینه‌های زیادی ایجاد کردند محاسبه ریالی این هزینه‌ها برای مخاطبین قابل توجه خواهد بود.

- بیان اینکه اگر منافقین و کشور‌های سلطه بر سر راه انقلاب مانع ایجاد نمی‌کردند موفقیت‌های این انقلاب خیلی بیشتر از این‌ها بود.

- مقایسه ایران اسلامی با کشور‌هایی که هیچ مانعی در سر راهشان نداشتند.

- مقایسه ایران اسلامی با انقلاب‌های جهان در مدت مشابه.

- تبیین عدم همراهی برخی مسؤولان در تحقق شعار‌ها و آرمان‌های انقلاب در طول ۴۰ سال گذشته، (.. بدانید که اگر بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ ۴۰ ساله نمی‌بود که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود ــ بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت)

- آنچه تاکنون در تبیین و تشریح دستاورد‌های انقلاب بیان شده مورد رضایت رهبری نیست، اصحاب رسانه باید در کمیت و کیفیت بیان دستاورد‌های انقلاب تجدید نظر جدی نمایند.

- شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن توسط جوانانی متعهد و متخصص.

- باورمند کردن اصحاب رسانه به پیروزی قطعی در جنگ نرم دشمنان

- ایجاد همگرایی و هم‌افزایی بین رسانه‌های انقلابی، متعهد و تقویت و حمایت از آن‌ها درراستای اهداف انقلاب اسلامی

- رشد و بالندگی ایران در دوران ۴۰ سال پس از انقلاب بنا به فرمایش رهبری هنوز به صورت مطلوب برای مردم بیان نشده، لازم است اصحاب رسانه در این زمینه به دنبال تولید کار‌های فاخر در ساختار‌های مختلف باشند.

- موفقیت‌های بزرگی، چون دفاع مقدس، پیشرفت‌های علمی، موفقیت‌ها و پیشرفت‌های سیاسی، موفقیت‌های امنیتی جزو دستاورد‌هایی است که باید برنامه‌ریزی و هدفمند در برنامه‌ریزی سالانه قرار بگیرند.

- دمیدن روحیه ما می‌توانیم در بین جوانان برای انجام کار‌های بزرگ در کشور.

- تقویت فرهنگ مقاومت و ظلم‌ستیزی در سایه افزایش عزت نفس.

- بیان دلایل شکست‌ها و موفقیت‌های ملت‌ها در طول تاریخ بشریت برای پیشگیری از وقایع مشابه.

- تقویت بنیان‌های پژوهشی و علمی کشور به جای مطرح کردن طیف‌ها سلبریتی.

- بیان دستاورد‌های علمی و پژوهشی کشور برای جوانان و جوشاندن چشمه علم و دانش در جامعه.

- بیان عقب‌ماندگی علمی کشور در دوران پهلوی‌ها و قاجار‌ها در هنگامی که مسابقه علمی دنیا تازه شروع شده بود.

- چگونگی رشد و گسترش معنویت در جامعه توسط جوانان، (معنویت به‌معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و در جامعه است و اخلاق به‌معنی رعایت فضلیت‌هایی، چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیات نیکو است، معنویت و اخلاق، جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و فعّالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است، بودن آنها، محیط زندگی را حتی با کمبود‌های مادی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتی با برخورداری مادی، جهنم می‌آفریند).

- پرداختن به نقش دولت‌ها در رشد و گسترش معنویت در جامعه و همچنین مقابله با کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق.

- تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور (اقتصاد مقاومتی) که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت‌محور و مصرف به‌اندازه و بی اسراف، و مناسبات مدیریتی خردمندانه.

- نفی این تفکر که: مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضد استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است، پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه گرگ است)

- تبیین چگونگی گسترش عدالت و مبارزه با فساد.

- تبیین و تشریح مفهوم آزادی و استقلال از دیدگاه اسلام.

- تبیین و تشریح چگونگی حفظ عزت ملی، داشتن روابط خارجی و مرزبندی با دشمن.

- ترویج سبک زندگی اسلامی.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

نقش اصحاب رسانه در ادامه راه انقلاب اسلامی ایران

برچسب ها: رسانه ، صدا و سیما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.