سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه پرسی از ساکنان اوکیناوای ژاپن درباره پایگاه نظامی آمریکا

ساکنان منطقه اوکیناوای ژاپن روز یکشنبه از طریق همه پرسی موافقت یا مخالفت خود را درباره احداث یک پایگاه در منطقه ساحلی به جای پایگاه نظامی جنجالی آمریکا مستقر در این جزایر اعلام خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ساکنان منطقه نیمه گرمسیری اوکیناوای ژاپن روز یکشنبه از طریق همه پرسی موافقت یا مخالفت خود را درباره احداث یک پایگاه در منطقه ساحلی به جای پایگاه نظامی جنجالی آمریکا مستقر در این جزایر اعلام خواهند کرد.

این همه پرسی که در خصوص حضور نظامی آمریکا در این جزایر واقع در بیش از ۱۵۰۰ کیلومتری جنوب غرب توکیو، پایتخت ژاپن از اهمیت نمادین بسیار بالایی برخوردار است، با وجود این، از نظر قانونی ارزشی ندارد و به سوال مربوط به تاثیر نتایج آن پاسخی نمی‌دهد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مخالفان انتقال پایگاه از جمله دنی تاماکی، فرماندار اوکیناوا و پسر یک تفنگدار آمریکایی و یک مادر ژاپنی، در اکثریت قرار دارند.

دفاتر رای گیری در بخش اعظمی از اوکیناوا ساعت هفت بامداد باز می‌شوند و ساعت ۲۰ به کار خود پایان خواهند داد.

سوالی که در این همه پرسی مطرح شده است، انتقال پایگاه سپاه تفنگداران دریایی فیوتنما از بخش بسیار پر جمعیت اوکیناوا که در حال حاضر در آنجا مستقر است، به یک پایگاه جدا افتاده در دریا است.

برگه‌های آراء قرار بود در ابتدا فقط پاسخ‌های بله یا خیر را داشته باشد که مغایر با شیوه متداول در ژاپن بود که پاسخ گزینه نه بله و نه خیر را نیز در بر دارند.

اما بسیاری از شهر‌های نزدیک به دولت مرکزی تهدید کردند در صورتی که این گزینه در برگه‌های آراء گنجانده نشود، رای گیری را تحریم می‌کنند و پاسخ نه این و نه آن نیز به برگه آراء افزوده شد.

جون شیمابوکورو، استاد دانشگاه ریوکیو در اوکیناوا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد بسیار اهمیت دارد که ساکنان اوکیناوا بتوانند اراده خود را با یک رای اعلام کنند. این می‌تواند به منزله آزمونی برای این که ببینیم آیا دموکراسی در ژاپن عمل می‌کند یا خیر، مورد استفاده قرار بگیرد.

همه پرسی تصریح می‌کند که از فرماندار خواسته شده است در صورتی که نتایج دست کم یک چهارم آرای ثبت نام کننده‌ها را کسب کند، که حدود ۲۹۰ هزار رای را شامل می‌شود، آن را رعایت کند.

تصمیم گیری برای جا به جایی فیوتنما به طرف منطقه ناگو واقع در ۵۰ کیلومتری آنجا، نخستین بار در سال ۱۹۹۶ زمانی اتخاذ شد که بعد از تجاوز گروهی از نظامیان آمریکایی به یک دختر مدرسه‌ای، آمریکا تلاش می‌کرد ساکنان اوکیناوا را آرام کند.

اما این طرح از آن زمان تاکنون به حال تعلیق درآمده است.

ساکنانی که با این جا به جایی مخالف هستند، برچیده شدن کامل پایگاه را از منطقه اوکیناوا خواستارند و استدلال می‌کنند که این منطقه بخش نامتناسبی از بار نظامی آمریکا را تحمل می‌کند. اوکیناوا کم‌تر از یک درصد کل مساحت ژاپن را شامل می‌شود، اما بیش از نیمی از حدود ۴۷ هزار نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن را در خود جای داده است.

از نظر آمریکا این جزایر واقع در نزدیکی تایوان، از اهمیتی راهبردی در آسیا برخوردارند و دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای این جا به جایی تمایلی ندارد.

از زمان آغاز مبارزه برای همه پرسی در نیمه ماه فوریه، تظاهرات علیه پایگاه آمریکا هر روز در اوکیناوا برگزار می‌شود.

اما با وجود این، کار توسعه زمین در ناگو ادامه دارد. یک تظاهر کننده از میان حدود یکصد نفری که تلاش می‌کردند مانع از عبور کامیون‌ها شوند، روز جمعه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «ما امیدواریم که همه پرسی موجب شود مبارزه افزایش یابد. دولت اوکیناوا را به تمسخر گرفته است.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.