سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از حذف بیماری نابیناکننده تراخم در ایران تا جاخوش کردن کارتخوان روی میز پزشکان

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

۸۳ درصد مبتلایان به ایدز را آقایان تشکیل می‌دهند/ سال آینده؛ نرم افزار طرح پزشک خانواده اجرا می‌شود

علیرضا رییسی معاون درمان وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم سومین کنگره سلامت مردان اظهار کرد: براساس پیچیدگی‌ها در هر دو جنس زن و مرد در نظام سلامت  طراحی‌هایی وجود دارد و از نظر طراحی در نظام سلامت دست ما پر است، در نظام شبکه برنامه‌های خوبی در همه گروه‌های سنی انجام داده‌ایم.
 
وی افزود: زنان در امر پیشگیری و بهداشت مشارکت بهتری با ما دارند، پس تا زمانی که مردان تحت نظر زنان باشند، مشکلی از نظر کنترل وضعیت و سلامت آنها نداریم؛ در سال ۲۰۰۷ با همکاری انجمن‌های علمی برای گروه‌های سنی  و برای مردان برنامه خاصی تدوین و انجام شده است و در حوزه سلامت آقایان این برنامه از سال ۸۴ شروع شده است.

وی ادامه داد: برای حفظ و ارتقاء سلامت مردان طرح افزایش فعالیت بدنی اجرا می‌شود و متأسفانه باید بگویم که مردان در مقایسه با زنان کمتر به پزشکان مراجعه می‌کنند؛ همچنین ۵۰ درصد آقایان ترجیح می‌دهند که مراقب سلامتشان باشند و ۱۸ درصد مردان درخواست اجرای رنامه‌های غربالگری‌ در محل کار دارندوی افزود: ۴۲ درصد از مردان پزشکان عمومی مراکز دولتی را برای غربالگری انتخاب می‌کنند، در طرح پزشک خانواده نرم افزاری برای کنترل خود مراقبتی افراد میانسال در نظر گرفته شده است و در ۶ ماه اول سال آینده اجرا می‌شود، ما با همکاری پیشکسوتان حوزه سلامت در سطح یک سعی داریم خدمات را به تمام گروه‌های سنی به درستی ارائه دهیم.

بیماری‌های شایع در مردان/ آقایان مراقبت از خود را جدی نمی‌گیرند

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: از آن جایی که مردان سهم ۵۰ درصدی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند، کار‌های مراقبتی خوب در این زمینه انجام شده است و خدماتی مناسب در کشور حوزه سلامت مردان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تمرکز ما در زمینه پیشگیری از بیماری یا تشخیص زود هنگام بیماری‌های مردان است و وزارت بهداشت برای سلامتی و مراقبت بیشتر مردان، برنامه‌هایی خوب را در نظام شبکه بهداشت کشور طراحی کرده است.

رئیسی افزود: حوادث ترافیکی و مصرف دخانیات در حوزه سلامت مردان قابل توجه است و مسائلی مانند تصادفات بیماری‌های قلبی عروقی سلامت مردان را به شدت تهدید می‌کند، همچنین بیماری غیرواگیر یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در دنیا و ایران است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در حوادث ترافیکی نسبت مرد به زن و صدمات ناشی از آن سه به ۱ است و حتی در سوانح پسر‌ها بیشتر از دختران در معرض خطر هستند.

جدیدترین داروی ضد لخته تولید می‌شود / ۱۵ درصد از سکته‌های مغزی به دلیل پارگی عروق است

فرهادعصارزادگان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه برگزاری یازدهمین کنگره سالیانه سکته مغزی ایران، اظهار کرد: ۸۵ درصد از سکته‌های مغزی در افراد به دلیل گرفتگی عروق و ۱۵ درصد به دلیل پارگی عروق است.

وی افزود: در زمینه سکته‌های ناشی از گرفتگی عروق علل مختلفی می‌تواند دخیل باشد که مشکلات قلبی و انتقال لخته از قلب به سمت عروق مغز یکی از این عوامل است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: گرفتگی عروق بزرگ مغز و تنگ شدن رگ به دلیل رسوب طی زمان دومین دلیل و میکروآنژیوپاتیک یا گرفتگی عروق کوچک به دلیلفشارخون و دیابت دسته سوم به شمار می‌رود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران منصوب شد

با حکم رئیس جمهور آقای محمد حاتمی به عنوان رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
 
 
علی قنبری مدرباره  شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران، موارد مرگ و میر و هزینه تشخیص و درمان بیماران سرطانی در کشور اظهار کرد:خوشبختانه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی رایگان است و بیماران سرطانی کمتر از ۲۰ درصد از هزینه داروهای شیمی درمانی را به طور متوسط پرداخت می کنند البته در برخی از موارد پرداخت ۲۰ درصد از هزبنه های سرطان برای عده‌ای از بیماران دشوار است و بسته حمایتی از طرف سازمان غذا و دارو برای بیماران کمتر برخوردار  بخشی از هزینه‌های دارویی بیماران را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به هزینه داروی بیماران سرطانی در کشور گفت: سالیانه بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داروهای بیماران سرطانی است که ۸۰ درصد این مبلغ را صندوق های بیمه گر و یارانه وزارت بهداشت تحت پوشش قرار می دهند و کمتر از ۲۰ درصد این هزینه را بیماران می پردازند.

 قنبری مطلق با بیان اینکه عدد دقیقی از هزینه‌های تشخیص و درمان بیماری سرطان نداریم، افزود: تا سال آینده به کمک سامانه‌ها می‌توانیم عدد دقیق هزینه‌های تشخیص و درمان بیماری سرطان در کشور را بدست آوریم اما برآورد شده است که سالیانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه تشخیص و درمان سرطان است و باید توجه داشت که سرطان‌ها متنوع هستند و هزینه تشخیص درمان سرطان سینه با تشخیص و درمان سرطان سرو گردن متفاوت است.

 رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف درمان بیماران سرطانی با شیمی درمانی می‌شود، درصورتی که درمان سرطان شامل سه جزء مهم است که روش‌های درمان با جراحی بیشترین تاثیر را دارد و در درجه بندی بعدی درمان سرطان  رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار می‌گیرند و ما در وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم تناسب عادلانه‌ای وجود داشته باشد و درمان سرطان متناسب با اثربخشی و مداخلات انجام شود.
حیدرزاده رئیس سنجش آموزش پزشکی از آغاز ثبت نام دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی سال ۹۸ خبر داد و گفت: داوطلبان کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی سال ۹۸ می‌توانند تا ساعت ۱۶ بعد از ظهر ۱۰ اسفند ۹۷ نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کنند و باید توجه داشته باشند که ارسال مدارک فقط به صورت الکترونیکی ممکن است.

وی افزود: دفترچه راهنمای ارشد پزشکی ۹۸ برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شهریه پرداز دانشگاه آزاد اسلامی و مجازی در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و در سایت سنجش پزشکی در دسترس داوطلبان قرار گرفته است.

قاچاق بیش از یک میلیارد دلاری محصولات آرایشی در ایران/ بسیاری از برند‌های ایرانی در کشور‌های منطقه خواهان دارند

عبدالعظیم بهفر مدیرکل اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در نشست نمایشگاه ایران کازمتیکا با بیان اینکه سلامت و اقتصاد با هم عجین هستند و نمی‌توانیم سلامت و بازار را جدا از هم ببینیم، گفت: در حوزه‌هایی مثل دارو که نظارت کاملی بر سلامت و بازار محصولات وجود دارد، شاهد کمترین حجم قاچاق هستیم و می‌توانیم اعداد و ارقام درستی از آن ارائه دهیم.

بهفر در ادامه به مقاله‌ای که سال ۲۰۱۶ درباره بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران منتشر شده اشاره کرد و گفت: طبق آمار ارائه شده در این مقاله ایران یکی از کشورهای، پیشرو در منطقه خاورمیانه و آفریقا معرفی شده و با حجم بازار حدود ۴ میلیارد دلاری فرآورده‌های آرایشی بهداشتی جزو ۷ تا۱۰ کشور اول دنیاست.

وی افزود: بازار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی ایران در سال‌های اخیر رشد ۶ درصدی داشته است و در حوزه اقتصاد، رقم بالایی به حساب می‌آید که با توجه به آنالیز جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۲۴ سال و رده سنی آن‌ها، این رشد همچنان تا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت و بنابراین مارکت بسیار جذابی هم برای داخل و هم خارج داریم و باید از نظر سلامتی محصولات تحت نظر باشد.

مدیرکل اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه به دلیل تعدد تصمیم‌گیرنده‌ها و نبود نظارت باعث شده بازار محصولات آرایشی و بهداشتی به سمت قاچاق برود، گفت: بر اساس آمار در سال ۹۶ در محصولات آرایشی و بهداشتی ۳۹۰ میلیون دلار واردات، ٧٢٢ میلیون دلار تولید و یک میلیارد و ۶٣٢ میلیون دلار قاچاق و تقلب داشتیم و با توجه به بالا رفتن قیمت ارز کالا‌های فیک و تقلبی بیشتر سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

کارتخوان روی میز پزشکان جا خوش کرد/ اما و اگر‌های گزارش فرار مالیاتی ۶۷۰۰ میلیاردی پزشکان

ماجرای نصب کارتخوان در مطب‌ها و پرداخت ویزیت نقدی و فرار مالیاتی  پزشکان در چند ماه اخیر به یکی از موضوعات داغ رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شده  است تا جایی که نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق مصوب کردند که گروه‌های پزشکی مانند پزشکان و دندانپزشکان و داروسازان باید از کارتخوان استفاده کنند تا قائله «در مطب کارتخوان نداریم » و « ویزیت را نقدی پرداخت کنید» به پایان برسد و موضوع درآمد پزشکان شفاف شود.

این مصوبه کمیسون تلفیق دیروز برای قانونی شدن به صحن علنی رفت و نمایندگان ملت رای آری به آن دادند و از این پس پزشکان مکلف هستند تا در مطب‌ها از کارتخوان استفاده کنند هر چند که این مصوبه نیاز به نظارت نیز دارد چرا که پیش از این برخی مطب‌ها کارتخوان داشتند اما در شمار معدودی از مطب‌ها منشی به بهانه خرابی کارتخوان، ویزیت را نقدی دریافت می‌کردند البته در این بین پزشکان بسیاری هستند که نه تنها فرار مالیاتی و ویزیت بالاتر از نرخ مشمول آنها نمی‌شود بلکه تابلویی در مطب آنها به چشم می‌خورد که عبارت « در این مطب دادن ویزیت اختیاری است» نشان از بزرگ منشی و اخلاق نیکوی این گروه از پزشکان است.

۲۰۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی قیمت گذاری شده است/ در شرایط تحریم دست یاری به سوی تولید کنندگان تجهیزات پزشکی دراز می‌کنیم

حسین صفوی مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در همایش ملی تجهیزات پزشکی و روز گرامی داشت نگهداشت و تعمیرات تجهیزات پزشکی که امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: از محل ۵۰۰ میلیون یورو صندوق ذخیره ارزی رقمی برای پرداخت مطالبات تجهیزات پزشکی اختصاص یافت و شرکت‌های تجهیزات پزشکی بخشی از مطالبات خود را به صورت اوراق دریافت کردند و ما پیگیر آن هستیم که مابقی مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی پرداخت شود.

وی در خصوص قیمت گذاری تجهیزات پزشکی، گفت: بهترین سیستم در یک کشور این است که صنف وظیفه کنترل بازار را بر عهده داشته باشد و قیمت‌ها آزاد باشد و در یک بازار رقابتی شرکت‌ها فعالیت کنند و نیاز مراکز درمانی تامین شود، اما تجربیات نشان داد که شرکت‌های تجهیزات پزشکی نتوانستند در بازار رقابتی خوب عمل کنند و نیاز مراکز درمانی به خوبی تامین نشده است و گاهی با افزایش قیمت‌های غیر طبیعی رو به رو شدیم.

مدیر کل تجهیزات پزشکی غذا و دارو ادامه داد: با شروع طرح تحول سلامت یکی از مداخلات و الزامات قیمت گذاری تجهیزات پزشکی بود و باید توجه داشت که اداره کل تجهیزات پزشکی خریدار نیست و مانند حوزه دارو وظیفه قیمت گذاری را بر عهده داریم به نحوی که بخش خصوصی آسیبی نبیند و از ۲۶۰ هزار قلم تجهیزات پزشکی تنها ۲۰ هزار قلم قیمت گذاری شده است.

افتتاح ۲۰۰ اتاق وی آی پی زایمان تا پایان سال/ ماهانه بیش از ۶۰ هزار تولد با زایمان طبیعی در کشور

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت از راه اندازی ٢٠٠ واحد LDR یا اتاق واحد تک نفره زایمان در کشور خبر داد و گفت: براساس تعهدات ملی و بین المللی نظام سلامت درخصوص سلامت مادر و کودک با توجه به اهداف توسعه هزاره و رویکرد‌های کلان دولت تدبیر وامید در بخش سلامت و با هدف دسترسی عادلانه مردم به خدمات با کیفیت و ارتقای پاسخگویی نظام سلامت و رضایتمندی مردم از خدمات، وزارت بهداشت برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت را در زمستان ٩٢ طراحی و در اردیبهشت سال ٩٣ با همکاری صمیمانه همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و با عنایات خداوند متعال با موفقیت به اجرا درآورد که برخی از استراتژی‌های این برنامه ملی در زمینه ارتقا سلامت مادران و نوزادان است.

وی ادامه داد: یکی از استراتژی‌های کلیدی جهت کاهش سه چهارم مرگ مادران کشور‌ها تا ٢٠١۵ که از هدف پنجم از اهداف توسعه هزاره بوده و دستیابی به ارتقا سلامت مادران، توسعه زایمان ایمن و ترویج زایمان فیزیولوژیک است که وزارت بهداشت از چند طریق به این امر پرداخته است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به آمار زایمان طبیعی در کشور گفت: به طور متوسط ماهانه ۶٠ هزار و ۵٧٧ زایمان طبیعی در بیمارستان‌های کشور انجام می‌شود و طی برنامه ریزی‌های انجام شده در حدود هزار و ٨٠٠ واحد تک نفره زایمان در سراسر کشور در حال ساخت است که تاکنون هزار و ۴٠٠ واحد به بهره برداری رسیده و امید است تا پایان سال ٢٠٠ واحد LDR که برای زایمان طبیعی با اتاق‌های خصوصی تعبیه شده اند، راه اندازی شوند تا بتوانیم خدمات بهتری به مادران و نوزادان بدهیم و آمار سزارین را کاهش دهیم.

اعطای گواهی سازمان بهداشت جهانی مهار تراخم به وزارت بهداشت

سعید نمکی وزیر بهداشت در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: مفتخریم ⁧‫ایران‬⁩ به عنوان هشتمین کشور دنیا و دومین کشور آسیا موفق به ریشه کنی ⁧‫تراخم‬⁩ شده شده‌ است.

‏گواهی مهار تراخم امروز در یازدهمین جشنواره چشم پزشکی پروفسور محمد قلی شمس از سوی سازمان بهداشت جهانی به وزارت بهداشت اهدا شد.

ایران در جمع ۸ کشور موفق دنیا در حذف تراخم/ حتی یک مورد ابتلا به تراخم در کشور نداریم

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی  گفت: امروز یک دستاورد بزرگ و افتخار مهم را که حاصل زحمات ۴٠ ساله در جمهوری اسلامی ایران و عزیزانی که طراحی نظام شبکه را طراحی کردند، کسب می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما هر دستاوردی در حوزه سلامت داریم یکی از دلایل آن همین طراحی نظام شبکه بهداشت بود؛ ١٧٠ مرکز جامع سلامت، ١٨ هزار خانه بهداشت و سی هزار بهورز در قالب شبکه بهداشت داریم که خدمات ادغام یافته در شبکه را در حوزه سلامت ارائه می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی با بیان اینکه تراخم بیماری بومی ۴۴ کشور در دنیاست، گفت: بیش از ٣٠٠ میلیون نفر در دنیا در معرض این بیماری هستند و هشت کشور در جهان توانستند گواهینامه حذف تراخم را اخذ کنند که ایران به همراه عمان و مراکش در منطقه آسیا و آفریقا موفق به حذف این بیماری و اخذ گواهینامه شدند.

رئیسی با اشاره به برنامه ٢٠٢٠ سازمان بهداشت جهانی در حوزه‌های مختلف گفت: در سال ٩۶ مصوب شد که تا ٢٠٢٠ تراخم در جهان حذف شود، اما روند بیماری به گونه‌ای است که دنیا و سازمان بهداشت جهانی به این هدف نمی‌رسند، اما اینکه به ٨٠ درصد اهداف برسیم مطلوب بوده این افتخارآمیز است که ما سال‌ها قبل به اهداف تعیین شده سازمان بهداشت جهانی رسیده ایم.وی افزود: همچنین ما در دفع بهداشتی آب و فاضلاب در منطقه ما بی نظیر هستیم و در دسترسی به آب پاکیزه در شهر‌ها و روستا‌های جایگاه خوبی در منطقه داریم و ٩٧ درصد جمعیت کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.وی ادامه داد: حذف تراخم یعنی بیماری در کمتر از پنج درصد جمعیت کشور وجود داشته باشد، اما ما اکنون حتی یک مورد تراخم در ایران نداریم و در برنامه جراحی باید به زیر ٢ درصد در جمعیت مبتلا برسیم.

در ادامه مراسم رئیسی در جمع خبرنگاران از حذف بیماری مالاریا در ظرف ٢ سال آینده خبر داد و گفت: افزود بر این ما در مرحله حذفی کامل بیماری فلج اطفال هستیم و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود مالاریا را ریشه کن کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.