سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی موزه؛

موزه‌ای که پیشینه جنگ‌افزار‌ها و سلاح‌های نظامی را نشان می‌دهد + تصاویر

اولین نمونه‌ دوربین‌های امنیتی نظامی یکی از جذاب‌ترین آثاری است که در موزه عفیف آباد می‌توان یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، باغی در دل شهر شیراز قرار گرفته است که تاریخچه‌ای خواندنی دارد. این باغ متعلق به دوره صفویه است، پس از زندگی افراد مختلف به دست علی محمدخان قاجار رسیده است.

او نیز پس از ساخت عمارت۲۴۰۰متری در باغ، او را به یکی از نوادگان دختری خود به نام عفیفه خانم هدیه می‌دهد. در اصل شاید نام عفیف آباد اقتباسی از نام او باشد، البته در بین نقل قول‌های مردمی شایعاتی نیز بر مبنای وجود مار افعی در این باغ شنیده می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد این شایعات  واقعی است.

عفیفه خانم در دوران پهلوی باغ عفیف آباد را به فرح دیبا (پهلوی) هدیه داد و فرح نیز پس از مدتی آن را به مزایده گذاشت که در این مزایده ارتش برنده شد.

باغ عفیف آباد در زمان جنگ به عنوان محل استقرار جنگ زده‌ها بوده و پس از انجام مرمت از سال۱۳۷۰ تا به امروز به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است. طبقه همکف یا زیرزمین این مجموعه فرهنگی دومین موزه سلاح ایران است و طبقه دوم آن با نام موزه عبرت شناخته می‌شود.

اولین نمونه‌های دوربین‌های امنیتی یکی از جذاب‌ترین آثاری است که در موزه عبرت می‌توان یافت. این دوربین امنیتی اولیه در اصل از دو شیشه اطمینان که شیشه ساده با ضخامت۱۸سانتیمتر است، تشکیل شده است.

موزه نظامی باغ عفیف آباد در زیرزمین این عمارت قرار دارد و سلاح های سرد و گرم از عهد صفویه تا عصر حاضر را شامل می‌شود. به همین دلیل به آن موزه نظامی می‌گویند. در این موزه مجموعه‌ای از سلاح‌های سرد و گرم، خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاهخود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل نگهداری می‌شود.

از سلاح‌های با ارزش در این موزه می‌شود به تفنگ‌های شخصی فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه، محمدرضاشاه و همچنین اسلحه‌های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب انباری رئیس علی دلواری اشاره کرد.

بازدید از این موزه نظامی شما را با تاریخ و پیشینه سیر تکاملی تفنگ‌ها و جنگ افزار‌های گرم آشنا می‌کند.

این شیشه‌ها که در درون دیواره‌ها قرار گرفته اند، به بیننده این امکان را می‌دهند تا نمایی نزدیک از درب ورودی ساختمان که فاصله نسبتا زیادی با عمارت دارد، داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
خیلی عالیه جذابیت خاصی برای ما داشت
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
خیلی مفید بود ممنون، شاید اگه شد یک سفر به شیراز بریم
محسن شعبانی
۰۹:۲۸ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
بنده 2 سال در این موزه خدمت کردم
و خاطرات بسیاری از آنجا دارم