سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک مقام مسئول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان قیمت محصولاتشان را در قرارداد آپشن زعفران بیمه کنند

کیخا گفت: راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران در بورس‌های کالایی دنیا رواج دارد و بورس کالای ایران پس از معاملات آتی زعفران، قرارداد آپشن را راه‌اندازی خواهد کرد.

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معاملات زعفران در بورس کالا، گفت: معاملات آپشن زعفران گامی بسیار مهم در بخش کشاورزی کشور خواهد بود که سود و منفعت آن دوطرفه برای کشاورزان و تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان است.


بیشتر بخوانید: ابزارهای نوین مالی، عاملی برای تسهیل معاملات در بورس کالا 


رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدام بورس کالای ایران برای راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله زعفران در اسفندماه امسال گفت: این نوع معاملات که در بورس‌های کالایی دنیا رواج دارد، باید در اقتصاد ما بیش از این‌ها مورد استفاده قرار گیرد که خوشبختانه بورس کالای ایران به زودی و پس از معاملات آتی زعفران، قرارداد آپشن را راه‌اندازی خواهد کرد.

وی افزود: معاملات آپشن زعفران، این اطمینان را به زعفران‌کار می‌دهد تا محصول خود را با اطمینان از حجم و قیمت به فروش برساند و از همه مهم‌تر در برابر ریسک نوسانات قیمتی، بیمه شود.

کیخا تأکید کرد: معاملات قرارداد‌های اختیار و سایر ابزار‌های جدید مالی، امکان تضمین فروش در قیمت‌های مشخص را برای کشاورزان فراهم می‌کند. علاوه بر آن با توجه به هزینه اندک معاملاتی و شفافیت قیمت در بورس کالا، ورود کشاورزان به این بازار منجر به حذف بیشتر واسطه‌ها و تنظیم صحیح قیمت زعفران خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور یقین ورود زعفران به بورس کالا و راه‌اندازی ابزار‌های نوین برای این محصول، منجر به ارتقای ساختار‌های سنتی بازار و حرکت به سمت مبادلات مدرن و ساماندهی بازار داخلی شده است.

کیخا ادامه داد: با توجه به استقبال مطلوب فعالان بازار کشاورزی به خصوص زعفران از ابزار‌های مالی بورس کالا، پیش‌بینی می‌شود که راه‌اندازی معاملات قرارداد‌های اختیار معامله زعفران با استقبال روبه‌رو شود و البته آموزش در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این شیوه معاملات در دنیا سال‌هاست که انجام می‌شود، افزود: استفاده از ابزار‌های جدید مالی از جمله معاملات قرارداد‌های اختیار در دنیا مرسوم بوده و در بورس‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ما در ایران در این بخش عقب هستیم و باید با حمایت از سازوکار بورس کالا این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

کیخا گفت: استفاده و راه‌اندازی از ابزار‌های جدید مالی در بورس کالا، اطمینان خاطر کشاورز را نسبت به قیمت‌های آینده و تصمیم‌گیری برای کشت و فروش در آینده را در پی خواهد داشت که این اتفاق به نفع بخش کشاورزی کشور است.

انتهای پیام/

زعفران گامی بسیار مهم در بخش کشاورزی کشور خواهد بود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.