سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فسیل عنکبوت ۱۱۳ ساله کشف شد

در کره جنوبی فسیلی ۱۱۳ میلیون ساله از عنکبوتی با چشمان درخشان کشف شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، معمولا شناسایی عنکبوت‌هایی با بدن نرم، قدیمی و منزوی دشوار است و، چون استخوان و اسکلت خارجی خاصی هم ندارند، به سختی فسیل می‌شوند. بنابراین، هرباری که فسیلی از عنکبوت‌ها را پیدا می‌کنند، شگفت‌زده می‌شوند. آن‌ها به‌تازگی ۱۰ گونه عنکبوت جدید فسیل‌شده را در منطقه Jinju Formation کشف کردند. این منطقه زمین‌شناسی در کره‌جنوبی متعلق به دوره مزازوئیک و حدود ۲۵۲ تا ۶۶ میلیون سال پیش است. اما در میان این تعداد گونه عنکبوت کشف‌شده، دو عنکبوت توجه دانشمندان را به خود جلب کرد. با وجود اینکه ۱۱۰ میلیون سال از مرگ آن‌ها می‌گذشت، چشم این دو عنکبوت هنوز می‌درخشید. 


بیشتربخوانید : کشف بقایای ۲۰۰ میلیون ساله حیوانی به اندازه یک فیل


این عنکبوت‌ها در جلبک‌های دریایی صخره‌های تاریک باقی مانده بودند و برق چشم‌هایشان بود که دانشمندان را جذب خود کرد. آن‌ها دریافتند این درخشش به ساختار انعکاسی خاصی در چشم برمی‌گردد که نور وارد شده و به سلول‌های شبکیه برمی‌گردد.

این ساختار به دید شب در این جانوران کمک می‌کند. چشم انسان این لایه را ندارد، اما بسیاری از حیوانات مجهز به آن هستند، به‌عنوان مثال، عامل درخشش چشم گربه‌ها وجود همین لایه است. این اولین‌باری است که محققان فسیل عنکبوتی پیدا می‌کنند که این لایه چشمی در آن از بین نرفته و باقی مانده است. بیشتر فسیل‌های عنکبوتی را که دانشمندان تاکنون پیدا کرده‌اند، داخل کهربا بوده، چراکه باعث می‌شود بافت نرم بدن این بی‌مهرگان بهتر حفظ شود. اما بسیاری از عنکبوت‌هایی که در کهربا پیدا شده‌اند، این لایه چشمی در آن‌ها از بین رفته است. بدن این گونه جانوری پوسته سختی ندارد و همین باعث نابودی زودهنگام آن‌ها می‌شود و در شرایط خاصی حتی در آب حل می‌شوند.

منبع: رونامه فرهیختگان

انتهای پیام/

چشم‌های براق عنکبوت ۱۱3 میلیون ساله

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۲۱:۲۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
این چیز ها رو میخونم خیلی لذت می برم