سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تالاب هشیلان در معرض تهدید

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت : خشکسالی، برداشت بی رویه آب، تبدیل اراضی تالاب به کشاورزی، آتش سوزی و استفاده از سموم و کود‌ها که از طریق روان آب‌ها وارد تالاب می‌شود، تالاب هشیلان را تهدید می‌کند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،فریدون یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت تالاب هشیلان از نظر زیست محیطی، گفت: خشکسالی، برداشت بی رویه آب، تبدیل اراضی تالاب به کشاورزی، آتش سوزی و استفاده از سموم و کود‌ها که از طریق روان آب‌ها وارد تالاب می‌شود، تالاب هشیلان را تهدید می‌کند.

وی گفت : اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های مرتبط، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع ملی برای رفع این تهدید‌ها است.

وی اظهار داشت: باتوجه به اهمیت تالاب هشیلان امروز نشستی در قالب «پروژه سیپا» که به مقوله‌هایی از جمله ارتباطات، مشارکت عمومی و آموزش همگانی در زمینه حفاظت از تالاب‌ها اشاره دارد، به دنبال اتخاذ راهکار‌هایی برای حفاظت بهتر و بیشتر از این تالاب هستیم.

وی اضافه کرد : این کارگاه از مدیران کل و معاونین دستگاه‌های اجرایی مرتبط، کارشناسان، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی دعوت کرده ایم

وی اتخاذ راهکاری عملیاتی پس از جمع بندی این نشست در قالب برنامه‌ای درازمدت و مستمر در زمینه حفظ تالاب هشیلان را از اهداف برگزاری کارگاه دانست و گفت: نظرات، پیشنهادات و انتقادات مسئولان و صاحب نظران و مدعوین در کارگاه جمع بندی و لحاظ می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه این گفتگو به اهمیت تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: تالاب‌ها فواید و کارکرد‌های مختلفی دارند که از جمله می‌توان به موضوع زیبایی شناسی آن در طبیعت اشاره کرد.

یاوری تاثیر بر اقتصادی جوامع محلی را از دیگر کارکرد‌ها و فواید تالاب‌ها دانست و توضیح داد که تالاب‌ها همچنین آب را در خود نگه می‌دارند و ذخیره می‌کنند و باعث تغذیه آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود.

به گفته وی، در دوران خشکسالی نیز تالاب‌ها به شکل اسفنج عمل می‌کنند یعنی آب را مجددا به محیط پس می‌دهند و از سوی دیگر محل زمستان گذرانی پرندگان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفت: تالاب‌ها همچنین ارزش پژوهش مطالعاتی و تحقیقاتی دارد و از نظر گردشگری نیز دارای اهمیت فراوانی است.

وی با بیان اینکه تالاب هشیلان محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است، افزود: سالانه در فصل زمستان شاهد مهاجرت پرندگان مختلفی از شمال دنیا به تالاب هشیلان هستند و زمستان را در این تالاب به سر می‌کنند.

به گفته وی، همچنین پرندگان بومی مانند مرغابی و چنگر و گونه‌های گیاهی نیز در تالاب هشیلان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت کنونی تالاب هشیلان نیز گفت: باتوجه به بارندگی‌های خوبی که امسال و سال گذشته داشتیم تالاب در وضعیت مناسبی به سر می‌برد، اما نباید نسبت به وضعیت آن غافل باشیم و باید وضعیت مراقبت و پایش تالاب تداوم داشته باشد و حفظ و مدیریت شود.

یاوری با اشاره به اینکه برداشت آب از طریق حفر چاه‌های عمیق در اطراف تالاب در گذشته این تالاب را تهدید می‌کرد، افزود: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای تعدادی از چاه‌های غیرمجاز تعطیل شده و برنامه مستمری برای تعطیلی چاه‌های غیرمجاز دیگر هم داریم.

وی تاکید کرد که باید با مشارکت مردم ساکن در اطراف تالاب و دستگاه‌های اجرایی مرتبط بتوانیم وضعیت مناسب فعلی تالاب را حفظ کنیم.

وی در مورد تعداد تالاب‌های استان نیز گفت: اکنون بیش از ۱۰۰ تالاب و سراب در استان کرمانشاه داریم که تالاب هشیلان مهمترین آن‌ها است.

یاوری در ارتباط با دیدگاه اداره کل محیط زیست در زمینه ایجاد مراکز تفریحی در تالاب هشیلان نیز توضیح داد که اکنون یک سایت پرنده نگری توسط این اداره کل در تالاب هشیلان در دست ساخت است و ما دوست داریم مردم بیایند و وضعیت تالاب را ببینند و به اهمیت آن پی ببرند.

وی بازدید اقشار مختلف از این تالاب را گامی در راستای فرهنگ محیط زیستی دانست و گفت: این بازدید‌ها و دیدن‌ها باید به شکل صحیح، علمی و زیست محیطی مدیریت شود تا بحث گردشگری نیز به عامل آسیب رسان به تالاب تبدیل نشود.

وی در مورد جاده دسترسی به تالاب هشیلان نیز گفت: این جاده اکنون به شکل شوسه است.

 

 

انتهای پیام/د

خشکسالی، از عوامل تهدید تالاب هشیلان

 

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.