سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از این پس، مردم مطالبه گری می‌کنند

نهاد توسعه محله روحیه مطالبه گری را در مردم تقویت میکنند تا نیاز‌های اولیه را خودشان مطالبه گری کنند و منتظر حرکت مسئولان نباشند

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  ازسال ۹۲ وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت با آموزش مردم و توانمندسازی آنان، روحیه مطالبه گری را در مردم تقویت کند تا خود نیاز‌های محله را شناسایی کنند و طرح‌های قابل اجرایی را به دولت ارائه دهد.

محله خیر آباد یکی از محلات پایلوت وزارت راه و شهرسازی در سال جاری برای راه اندازی «نهاد توسعه محله» در بیرجند بود.

این محله از شمال به کال کبوترخان، از جنوب به خیابان جمهوری ،از شرق به خیراباد نو و از غرب به بهشت متقین منتهی می شود و در مجموع جزو محلات شمال شهر بیرجند و حدفاصل سکونتگاهای غیررسمی و بافتهای ناکارامد میانی این شهر به حساب می آید.

محله‌ای قدیمی که روزگاری محل رفت و آمد جمعیت زیادی از مردم شهر بود و صمیمیت در کوچه‌های آن موج می‌زد و در کنار محلات ته ده، بهارستان، کوشه ای، پاقلعه، کشمون و عنابستان شهر قدیم بیرجند را تشکیل می‌داد.

این محله مدتهاست به علت عدم نوسازی جزو بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر بیرجند تلقی می‌شود و این قدیمی بودن سیب‌هایی را به همراه دارد.

توانمند سازی مردم برای مطالبه گری

خانم ناصری مسئول نهاد بازآفرینی محله خیرآباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  گفت: آموزش به مردم، توانمند سازی مردم و ورودشان به چرخه تعاملی از اقداماتی است در این محله در حال انجام است.

وی افزود: در این محله کارگرو‌هایی از جمله کارگروه بانوان /جوانان، دختران، حامیان سلامت تشکیل میشوند تا خودشان برای محله شان تصمیم گیری کنند.

ناصری گفت : بانوان در این کارگروه‌ها خواستار اشتغالزایی شدند که پس از مشورت کلاس‌های آموزشی برای متقاضیان برگزار شد.

مسئول نهاد بازآفرینی محله خیرآباد بابیان اینکه در زمینه اشتغالزایی بازار فروش حرف اول را می‌زند افزود: براساس توافق با شرکت فرش، نخ دار و وسایل مورد نیز قالیبافی در اختیار این محله قرار میگیرد و در ازای بافت فرش ماهانه به افراد دستمزد داده می‌شود
برای فروش دیگر محصولات خانگی این محله از جمله حوله، دست سازه‌های بافتنی، ترشی، نبات، شیرینی و ... کانال تلگرامی راه اندازی شد.

ناصری با بیان اینکه حوله بافی جزو هنر‌های اصیل بیرجندی است، ادامه داد: با همکاری میراث فرهنگی دوره اولیه و تخصصی حوله بافی برگزار شد و تا میلاد حضرت فاطمه (س) اولین تعاونی محله در زمینه حوله بافی توسط یکی از بانوان افتتاح می‌شود.

مسئول نهاد بازآفرینی محله خیرآباد بیان کرد: جمعی از دانشجویان بهیاری و پرستاری محله به همراه یک پزشک طرح غربالگری قند و فشار خون را بری مردم انجام دادند که رضایت افراد را در پی داشت.

وی گفت : در پی در خواست جوانان بر ایجاد زمینه اشتغال و با همکاری فنی حرفه‌ای، آموزش پرورش قارچ در محله برگزار خواهد شد و پس از کسب مدرک، با در اختیار قرار دادن مکان به جوانان پرورش قارچ را در محله فعال میکنیم.

به گفته خانم ناصری به مناسبت عید نوروز قرار است زیباسازی محله با همکاری و همراهی مردم انجام شود.

جشنواره آب و جارو، مانور پاکسازری محله با همکاری شهرداری و جشنواره بانوان محله به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) از اقدامات اخیر نهاد توسعه در محله بوده است.

وجود ۵ نقطه بافت فرسوده بیرجند

ولی پور معاون عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان محلات هدفی که در طرح بازآفرینی شهری قرار دارند را شامل محله‌های تاریخی، محدوده‌های ناکارآمد شهری، روستا‌های حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌داند و می‌گوید: کل محدوده‌های قرار گرفته در طرح بازآفرینی شهر بیرجند ۸۰۰ هکتار است که ۴۴ هکتار از این محدوده‌ها مصوب است.

۵ نقطه بافت فرسوده بیرجند در طرح تشویقی ستاد باز‌آفرینی شهری قرارمی‌گیرند.

فعالیت‌های بازآفرینی در محلات قدیمی بیرجند اقداماتی نیست که در کوتاه مدت شاهد نتایج آن باشیم و این فعالیت‌ها در درازمدت با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط جواب می‌دهد.

در طرح بازآفرینی پایدار شهری رفع مشکلات مردم ساکن در این محلات، نوسازی بافت فرسوده و تبدیل محله به یک مکان مناسب برای زندگی و کار مردم را از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

برای ساکنان محلات بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیر رسمی از شورای اسلامی و شهرداری بیرجند مبنی بر تخفیف ۱۰۰ درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی و پیگیری اجرای تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی استان مبنی بر تخفیف ۴۰ درصد هزینه‌های نظام مهندسی برای ساخت و ساز‌های واقع در محلات ناکارآمد و اخذ مصوبه و تعیین محدوده محلات هدف بازآفرینی از ستاد بازآفرینی شهرستان‌های استان از دیگر اقدامات انجام شده است.

بازپرداخت تسهیلات نوسازی برای این قشر نیز دشوار بوده و نیازمند توجه مسئولان است.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.