سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نفت:

ظرفیت تولید بنزین تا پایان سال بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر می‌شود

وزیر نفت گفت:حضور رئیس جمهور برای بار سوم نشان از اهتمام دولت به طرح‌های بزرگ کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،بیژن زنگه وزیر نفت در مراسم بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت:حضور رئیس جمهور برای بار سوم نشان از اهتمام دولت به طرح‌های بزرگ کشور است.

وی افزود:ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت یک میلیون و ۷۰۰ هزاربشکه بود وبا به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه میعانات به ۲ و یک دهم ملیون بشکه رسید و در این مدت ۲۰ درصد ظرفیت پالایشگاهی کشور افزوده شد.

زنگنه ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین پایه در سال نودو یک؛ ۵۲ میلیون لیتر و با اکتان افزار‌ها به ۵۸ میلیون لیتر رسید.در بهمن امسال این ظرفیت به ۱۰۱ میلیون رسیده و تا پایان سال ۱۰۵ میلیون عبور می‌کنیم.

وزیر نفت افزود: ظرفیت تولید بنزین کشور در طول ۸ سال دو برابر شده و این تاریخی‌ترین جهش در تولید بنزین کشور است که بیش از ۵۰ میلیون به ظرفیت تولید کشور افزوده شده است.

وی گفت:به علت خودکفایی تولید بنزین آمریکا نمی‌تواند ما را برای واردات بنزین تهدید کند.

زنگنه افزود: نه تنها بنزین کم نداریم بلکه می‌توانیم صادر کنیم، اما عمدا برای حفظ ذخایر داخلی صادر نمی‌کنیم.

وی گفت: از مهر ماه امسال بنزین وارد نشده است و در بودجه سال آینده هم چیزی نوشته نشده و نیازی هم به واردات بنزین وجود ندارد.

زنگنه گفت: با تکمیل پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، بندرعباس و تبریز تولید ظرفیت تولید بنزین با کیفیت به یورو ۴ و ۵ به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسیده که نزدیک به مصرف کشور است.

زنگنه افزود:ظرفیت تولید نفت گاز با کیفیت یورو اکنون ۴۴ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی گفت:برای ۲ میلیون بشکه در روز پالایشگاه‌های جدید نفت و میعانات گازی موافقت اصولی صادر شده وتخصیص خوراک تخصیص داده شده که ۶۰۰ هزار بشکه آن مربوط به پالایشگاه‌های کوچک زیر ۶۰ هزار بشکه‌ای است.

وی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پارس جنوبی است و به زودی عملیات تکمیل زنجیره پالایشی در پارس جنوبی با ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه آغاز می‌شود.

وی گفت: فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه پالایش به زودی آغاز می‌شود که ظرفیت پالایشگاه ستاره در عمل به بالای ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

وی افزود: توسعه پالایشگاه‌ها و بهبود کیفیت فرآورده‌ها برای جلوگیری از خام فروشی است.

زنگنه گفت: طرحی برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی برای اجرای پالایشگاه‌های کوچک و طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی به سران قوا و شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ر

جهش تولید بنزین در کشور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.