سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

امیر خانزادی: منطقه برای برقراری امنیت به حضور بیگانگان نیاز ندارد/امیر رستگاری: ساخت زیردریایی بعثت و ناوشکن ۶۵۰۰ تُنی در دستور کار است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی آخرین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب (یکشنبه، ۲۸ بهمن ماه) با موضوع  آخرین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش با حضور امیر دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر رستگاری، معاون وزیر دفاع برگزار شد.

در ابتدای برنامه امیر دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: شاید لازم باشد به گذشته بازگردیم و نگاهی به دستاورد‌های پیش از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم؛ باید توجه داشت نقطه‌ای که امروز در آن قرار داریم چه فاصله‌ای با وضع پیشین ما دارد و اگر بخواهیم بگوییم که توان رزمی ما تا چه اندازه افزایش پیدا کرده است که این مسئله نیازمند مبنای محاسبه است.

امیر دریادار خانزادی ادامه داد: ورود زیردریایی به مجموعه نیروی دریایی ارتش به دهه ۷۰ باز می‌گردد و ما بیش از ۲ دهه است که با فرهنگ و دانش زیردریایی و موضوعات مربوط به زیردریایی آشنا شدیم؛ پیش از آن به هیچ عنوان در این فضا ورود پیدا نکرده بودیم و از دهه ۷۰ به تدریج زیردریایی‌های کلاسیک وارد نیروی دریایی ارتش شدند که ما با نحوه کاربری و تاکتیک آن آشنا شدیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: به طور تدریجی این دانش و فرهنگ زیر دریایی رسوب بیشتری در مجموعه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیدا کرد و نیاز بود که طیف گسترده تری از زیردریایی‌ها هم افزایش پیدا کند، اما با این حال مجموعه وزارت دفاع با آن رسوب دانش و فرهنگی که از موضوع کاربری زیردریایی داشتند وارد ساخت زیردریایی شدند یعنی اگر ما توانایی ساخت زیردریایی را در اختیار داشتیم چیزی بود که از کشور‌های دیگر عاریه گرفته بودیم و کشور‌های دیگر می‌توانستند به صورت کامل ما را تحریم کنند.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه از دهه ۸۰ کار ساخت زیردریایی‌های سبک آغاز شد، گفت: زیردریایی فاتح یک جهش بزرگ در نیروی دریایی است چرا که بخشی از زنجیره دفاعی زیر آب را تکمیل کرد. علاوه بر آن بسیاری از توانایی‌ها در زیر دریایی فاتح وجود دارد که در زیر دریایی‌های قبلی شاهد نبودیم.

در ادامه امیر رستگاری، معاون وزیر دفاع با اشاره به ویژگی زیر دریایی فاتح گفت: از ابتدای سال ۸۷ کار ساخت زیردریایی فاتح بر حسب درخواست نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی در دستور کار وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی قرار گرفت و از همان ابتدا یک دفتر طراحی ویژه برای این زیر دریایی تشکیل شد که متخصصان سازمان صنایع دریایی حضور داشتند، در طول مدت طراحی بیش از ۱۳۲ هزار سند فنی برای آن انتشار پیدا کرد و بیش از ۴۱۲ هزار قطعه در این زیر دریایی به کار رفته است، ۳۰ هزار فعالیت اجرایی برای ۴۱۲ هزار قطعه تعریف شد و کار ساخت آن ظرف مدت ۱۰ سال به عنوان به روز‌ترین زیردریایی به اتمام رسید.

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه زیردریایی فاتح برجسته‌ترین نماد دانش و صنعت کشور است، گفت: جزو ۱۱ کشور برتر دنیا هستیم که به توانایی ساخت زیردریایی دست پیدا کرده ایم و بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در طول این ۱۰ سال با ما همکاری کردند و در مجموع ۷۶ فناوری دنیا در این مدت احصا شد.

امیر دریادار خانزادی تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی  مسیر توسعه را طی یک دهه گذشته آغاز کرده و این درحالی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید نیروی دریایی داشته باشیم که در خور و شایسته ملت ایران باشد و بتواند مظهر اقتدار ملت در دریا باشد.

وی با بیان اینکه عرصه رزم نیروی دریایی بسیار پیچیده است، افزود: نیروی دریایی در واقع یک عرصه چند بعدی است  که هم زیر سطح دریا، دریا و فضای بالای دریا را شامل می‌شود، ضمن اینکه ما برای تکمیل کردن زنجیره دفاعی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی باید شناور‌های سطحی، زیر سطحی و پروازی را در اختیار داشته باشیم.

امیر دریادار خانزادی بیان کرد: وقتی به گذشته نگاهی می‌اندازیم؛ متوجه می‌شویم که به این سطح از توانمندی در تامین تجهیزات نیروی دریایی رسیدیم به نظر می‌رسد با جدیت این مسیر طی شد به نوعی که امروز در حال بکارگیری انواع شناور‌های سبک و سنگین در مجموعه نیروی دریایی با پشتوانه صنایع وزارت دفاع هستیم. امروز در زمینه بیشترین تجهیزاتی که در گذشته از کشور‌های خارجی تامین می‌شد، کفا شدیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: بودجه دفاعی مجموعه نیروی دریایی چه در حوزه ساخت و راهبری عملیات نسبت به گذشته  در مقایسه با بسیاری از کشور‌های همسایه، رویکرد افزایشی نداشته است.

امیر رستگاری تصریح کرد: زیردریایی‌ها موثرترین مولفه‌های صحنه نبرد دریایی هستند، ضمن اینکه خود زیر دریایی قدرت آفرین است و مهم‌تر از زیردریایی تربیت نیروی متخصص بوده که این مسئله بسیار ارزشمند است؛ امروز ما در کنار ساخت زیردریایی، طراحان بسیاری تربیت کردیم که این ذخیره طلایی کشور محسوب می‌شوند؛ و امروزه ما دانشمندانی داریم که بعد از زیر دریایی فاتح، توانایی این را دارند که پرورژه‌های بزرگی را در ایده خود پرورش دهند.

وی در خصوص برنامه‌های آینده سازمان صنایع دریایی نیرو‌های مسلح، گفت: به زودی طرح زیردریایی سنگین بعثت را شروع خواهیم کرد و در کنار آن نیز طرح ناوشکن سنگین را با وزن ۶۵۰۰ تن آغاز خواهیم کرد.

معاون وزیر دفاع یادآور شد: ما خط تولید زیردریایی فاتح را راه اندازی کرده‌ایم و به زودی و در فواصل کم به صورت چند فروندی آن را تحویل خواهیم داد.

امیر رستگاری با اشاره به اینکه رییس جمهور به وزیر دفاع دستور داده بودند تا در رابطه با حوزه‌های غیر دیزلی کار انجام شود، گفت: زیر دریایی‌های گذشته مشکلات خاص خود را داشت، مطالعات اولیه انجام شده، ولی به صورت رسمی هنوز کار انجام نشده است، توان استفاده از پیشران‌های غیر دیزلی و الکتریکی در کشور وجود دارد، تجربیات خوبی در کشور در حوزه نیروگاهی وجود داردما می‌توانیم بر روی رانش‌های دیگر کار کنیم؛ لذا به محض دستور کار را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه دریا چندین پیشران وجود داردکه شامل دیزلی، الکتریکی، توربین، بخار و هسته‌ای است، گفت: زمینه‌های همه این پیشران‌ها در کشور وجود دارد و قابلیت تولید آن در کشور فراهم است و به محض دستور می‌توانیم کار را شروع کنیم و بر روی انواع محصولات این نوع، پیشران‌ها را داشته باشیم، ما بر روی پیشران الکتریکی تمرکز خوبی کرده ایم.

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه ما مطالبات نظامی را پاسخگو هستیم و از سر ریز این دانش در حوزه‌های دیگر استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اولین سامانه رانش واتر جت را در ۶ اسفند ماه در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی خواهد شد، تحریم برای متخصصان ما فرصت است تا آنچه را که به ما نمی‌دهند را تولید کنیم.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از کشور‌های صاحب فناوری از سیستم‌ای آی پی برخوردار هستند، افزود: این سیستم به زیردریایی اجازه بیشتر ماندن در زیر آب را می‌دهد که این توانایی امروز در کشور به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: در مناطق میانی اقیانوس هند ناامنی شکل گرفت و جا‌هایی که خطوط اصلی تردد شناور‌ها و نفت کش‌های ایرانی بود لذا این ضرورت به وجود آمد تا نیروی دریایی ارتش در آنجا حضور پیدا کند و از امنیت اقتصاد کشور و امنیت خطوط مواصلاتی در دوردست‌ها و در یای آزاد حفاظت کند.

وی با اشاره به دو عملیات رعد یک و رعد دو در این مناطق گفت: در این عملیات‌ها توانستیم یک کشتی تجاری چینی و یک کشتی تجاری ایرانی را از دست دزدان دریایی نجات دهیم، ما به طور پیوسته در دریای آزاد حضور داریم به طوری که در بسیاری از دیدار‌های بین المللی و منطقه اقیانوس هند کشور‌های صاحب سبک در نیروی دریایی به دنبال تاکتیک‌ها و سبک‌های ما هستند.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اقدامات استعماری و استکباری غرب در منطقه آفریقا باعث شد تا مردمان این مناطق از توسعه متوازن برخوردار نشوند، ادامه داد: کسانی که فکر تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را دارند باید بدانند ما آمادگی لازم برای ضربه مستحکم و قاطع را به آن‌ها داریم.

وی با اشاره به اینکه حضور ما معنادار و محکم در دریاست، افزود: از ابتدای سال تاکنون هیچ ناو هواپیما بری در منطقه حضور نداشته است و لذا منطقه ما برای آن‌ها ناامن است، این منطقه به هیچ وجه نیاز به حضور بیگانگان ندارد، زیرا کشور‌های همسایه می‌توانند امنیت منطقه را برقرار کنند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
ایران در همه عرصه موفق و پیروز است
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
ناوشکن همیشه روی آب هست وهمیشه درجلوی چشم دشمنه،شناسایی یارهگیری کردن زیر دریایی دراعماق آب ودر اطراف ساحل دشمن خیلی سخته،بایدستون اصلی نیروی دریایی پیش رفته آینده ایران کمترناو شکن وبیشترین تعدادزیر دریایی باشه،درجنگ یمن دیدیم که گرانقیمت ترین ومجهزترین ناوشکنهای سعودی چطوربایک تیر موشک غرق میشدندچرا ؟چون مثل زیردریایی زیر آب نبودندودیده می شدند
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
زنده باد ایران وایرانی عزیز
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
دمتون گرم