سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو:

سالانه ۶ میلیارد متر مکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود

فهمی گفت: برداشت از آب‌های زیرزمینی سالانه ۶ میلیارد مترمکعب است و در صورت صادرات بی‌رویه این رقم به بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت نیرو، هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی اظهار کرد: اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی به‌طور متوسط سالانه ۶ میلیارد مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود در صورت صادرات بی‌رویه در بخش کشاورزی و عدم رفع چالش‌های موجود، این رقم به بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب برسد.

وی با تاکید بر ضرورت مراقبت و حفاظت موثرتر از منابع آب زیرزمینی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف ناخالص بخش کشاورزی از آب زیر‌زمینی حدود ۵۶ میلیارد مترمکعب و از آب‌های سطحی حدود ۳۴ میلیارد مترمکعب است.


بیشتر بخوانید: افزایش ۱۰۰ برابری ورود آب به سد سیستان و بلوچستان/افزایش ۴.۵ برابری ورود آب به سد‌های خوزستان


فهمی، با بیان اینکه محاسبات و ارزیابی‌های انجام شده درخصوص بهره‌برداری بخش کشاورزی از منابع آب در سال آینده نشان می¬‌دهد که محصولات کشاورزی و دامی به‌شدت از مزیت صادراتی برخوردار خواهند شد، افزود: بنابراین در سال آتی با رشد تولید محصولات کشاورزی و صادرات قانونی و غیرقانونی آن، برداشت بیشتر از منابع آب کشور صورت می‌گیرد و دست‌اندازی به منابع آب، به‌ویژه آب زیرزمینی وارد مرز خطر خواهد شد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ادامه این شرایط را به منزله تاراج و نابودی بی‌بازگشت منابع آب زیرزمینی دانست و بر مراقبت بیشتر از آن تاکید کرد.

وی، عواملی، چون ناکارآمدی بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، عدم کارایی نظام تعرفه‌ای صادرات و واردات، سهولت قاچاق محصولات کشاورزی و دامی در ابعاد وسیع، نوسانات شدید بهای محصولات کشاورزی در سال‌های مختلف و پایین بودن بنیه مالی و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از جمله محور‌های تاثیرگذار در چالش‌های ذاتی و عارضی این بخش بیان کرد.

انتهای پیام/

مصرف ناخالص بخش کشاورزی از آب زیر‌زمینی حدود ۹۰ میلیاردمتر مکعب است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.