سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اقدام جدی دموکرات‌ها برای برملا کردن جزئیات نشست محرمانه پوتین و ترامپ

روسای کمیته‌های اطلاعاتی و امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال راهی برای افشای جزئیات نشست خصوصی روسای‌جمهور این کشور و روسیه در فنلاند هستند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، دو تن از روسای کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا بار‌ها با مشاور حقوقی مجلس، برای یافتن راهی به منظور اجبار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به افشای اطلاعات مربوط به نشست خصوصی او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جلسه داشته اند.

بنا به گزارش پولیتیکو، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی و الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چندین جلسه با داگلاس لتر، مشاور مجلس نمایندگان در خصوص بهترین راهکار برای مجبور کردن کاخ سید به تحویل اسناد و دیگر اطلاعات مربوط به نشست خصوصی روسای جمهور آمریکا و روسیه، برگزار کردند.

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به پولیتیکو گفت: من نشستی با مشاور مجلس داشتم تا درباره این موضوع بحث کنیم و بهترین راه را برای پی بردن به آنچه در جریان آن نشست رخ داد، مشخص کنیم چه اینکار با احضار مترجمان برای ارائه شهادت و چه از طریق دستیابی به یادداشت‌های آن‌ها صورت گیرد.

این اقدام می‌تواند آغازگر تنش تازه‌ای میان دموکرات‌های مجلس نمایندگان و کاخ سفید باشد. اعضای مجلس نمایندگان اغلب در مواردی با مشاور مجلس گفتگو می‌کنند که باید راهی برای طرح آن موضوع در دادگاه بیابند. دموکرات‌های آمریکا از رویکرد رئیس جمهور کشورشان نسبت به پوتین انتقاد کرده و بار‌ها نگرانی خود را از آنچه در نشست خصوصی ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند در جولای گذشته اتفاق افتاد، ابراز کرده‌اند. نشستی که بدون حضور دستیاران دو طرف و به صورت دو نفره برگزار شد.

پس از این نشست بود که ترامپ با اظهاراتش جامعه اطلاعاتی آمریکا را با مطرح کردن این موضوع که او حرف‌های پوتین در خصوص مداخله نکردن مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ باور دارد، زیر سوال برد. دموکرات‌ها همچنین خواستند تا مترجم وزارت خارجه این کشور را که در نشست مذکور حضور داشت، برای ارائه شهادت و تحویل یادداشت‌های آن نشست احضار کنند.

تلاش‌ها برای افشای جزئیات نشست پوتین و ترامپ از یک ماه پیش، بعد از آن شکل گرفت که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ترامپ تلاش زیادی را برای پنهان کردن جزئیات نشست خصوصی خود با پوتین صورت داده و مستقیما به مترجم خود گفته دیگر مقامات دولتی را در جریان جزئیات این نشست قرار ندهد، منتشر شد. یک قانونگذار دموکرات به پولیتیکو گفت این مسئله باعث شد تا وکلای کمیته امور خارجی و کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان اقداماتی را برای دست یافتن به اسناد و اطلاعات گفتگوی خصوصی پوتین و ترامپ آغاز کنند.

فایننشال تایمز نیز ماه گذشته گزارش داد روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در نوامبر گذشته بدون حضور مترجم و دستیاری از دولت ترامپ با هم دیدار کردند. ترامپ و پوتین در جولای سال گذشته میلادی اولین نشست رسمی خود را در هلسینکی، پایتخت فنلاند تنها با حضور مترجمانشان برگزار کردند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.