سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شافعی:

تصمیم‌گیران از دانش توسعه‌ای کافی برخوردار نیستند

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد کشور به دلیل فقدان دانش نظری - کاربردی هیچگاه در راه توسعه نبوده و باید پذیرفت که تصمیم‌گیران از دانش توسعه‌ای کافی برخوردار نبوده‌اند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در چهل و چهارمین نشست هیئت نمایندگان که امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم سال آینده با افقی روشن شروع شود.

شافعی گفت: اقتصاد کشور به دلیل فقدان دانش نظری - کاربردی هیچگاه در راه توسعه نبوده و باید پذیرفت که تصمیم‌گیران از دانش توسعه‌ای کافی برخوردار نبوده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره ریشه مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: ریشه اصلی مشکلات کشور بهره‌گیری نگرفتن از نخبگان و افراد صاحب صلاحیت در اقتصاد کشور است.


بیشتر بخوانید: اتاق‌های بازرگانی، اتاق فکر اقتصاد کشور هستند 


وی در ادامه بیان کرد: اثربخشی نخبگان در مرحله‌ای موثر خواهد بود که تصمیم‌های کشور با نظر جمعی نخبگان اتخاذ شود و البته استفاده انفرادی از نخبگان نمی‌تواند موفقیت راهبرد توسعه را تضمین کند و تصمیمات باید برآیند جمع خرده مشورت‌ها باشد.

شافعی افزود: برآیند خرده دانش‌ها باید با کنار گذاشتن از دیدگاه‌های جزیره‌ای سیاسی منجر به تصمیمات اساسی شود در حالیکه که تا زمانی که اقتصاد را اصلاح نکرده و در مسیر توسعه واقعی قرار نگیرد، امنیت هم در خطر است و باید در ساختار فعلی تصمیم گیری تجدیدنظر صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از بخش‌های صنعتی و کشاورزی نمی‌توان انتظار توسعه داشت، گفت: البته در بخش خدمات این انتظار برای محور قرار گرفتن در توسعه، راه به خطا بردن است و در حوزه هدفمندی یارانه‌ها به خطا رفته‌ایم. دانش توسعه‌ای لازم را هیچگاه نداشته‌ایم و به تأخیر انداختن تصمیم در اصلاح، حتما ما را پشیمان خواهد کرد.

شافعی با اشاره به اینکه امروز کشور با انواع شوک‌های درونی و بیرونی مواجه بوده است، تصریح کرد: سالهاست در معرض نابسامانی‌های اقتصادی قرار داریم و تمهیدات لازم و اساسی اندیشیده نشده است. سرمایه اجتماعی اکنون در حال کاهش و فقر و اختلاف طبقاتی در حال افزایش است. آنچه امروز بیش از هر چیز دیگری اقتصاد ما را تهدید می‌کند، موضوع سقوط اخلاقی در جامعه است.

وی با بیان اینکه انتخابات اتاق ایران که فرصتی برای تجدید قوای کشور است، گفت: انتخابات مجالی برای حضور نمایندگان کارآمد در تصمیمات سرنوشت ساز اقتصادی است و دستان کم رمق تولید بیش از هر زمان دیگری چشم به نمایندگان کارآمد دارد، بنابراین همه باید در انتخاباتی سالم مشارکت کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.