سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مالکیت واعتبار دو مقوله مهم برای احیای بازار تاریخی نایین

نماینده مردم نایین و خوروبیابانک گفت: برای جلوگیری از تخریب بازار تاریخی نایین باید مالکیت کامل آن مشخص شود تا سرمایه گزاری لازم صورت پذیرد.

عباسعلی پوربافرانی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،درخصوص مرمت و بازسازی بافت‌های تاریخی، چون بازار نایین گفت: مالکیت و اعتبارات دو مبحث مهم دررابطه با مرمت وبازسازی بازار نایین است که اولا بازار نایین برای بازسازی کامل نیاز به اعتبارات بسیار زیادی دارد ودوم اینکه مالکیت درآن باید کاملا مشخص باشد چرا که تعدادی ازمالکین آن همکاری لازم را انجام نداده یا نوع نگاه آن‌ها به این مسئله متفاوت است هر چند که میراث فرهنگی از تخریب کامل بنا جلوگیری کرده وتاکنون نیز فعالیت‌هایی راانجام داده است.
 
وی با بیان اینکه برای بازسازی کامل بازار نایین به اعتبارات زیادی نیاز است افزود: هرسال اعتبارات کمی برای بازار اختصاص داده می‌شود و به همین علت بحث سرمایه گذاری پیگیری شده، اما باتوجه به اینکه بازار نایین جاذبه خود را ازدست داده است وکسبه موجود نیز از رونق بازار گله مندند، سرمایه گذار راضی به این امر نبوده وتا این زمان سرمایه گذاری که بتواند این ظرفیت را ایجاد کند پیدا نشده است.
 
به گفته این نماینده مجلس، امیدواریم باتوجه به پیشنهاداتی که دراین باره مطرح شده است مسئولین زیربط دست به دست یکدیگر داده، از طرفی مالکین ومردم نیز همکاری لازم راداشته وبحث سرمایه گذار نیز دنبال خواهد شد تا بازار نایین دوباره رونق گرفته وشاهد پیشرفت آن باشیم.
بازار تاریخی نایین از قدیم الایام یک مرکز مهم تجاری و بازرگانی و محل بارانداز کاروانیان بوده که کاروان‌هایی که از شرق به غرب و از شمال به جنوب در رفت و آمد بوده اند و در اینجا به استراحت و مبادله کالا می‌پرداخته اند.
این بنای تاریخی در طول دوره‌های مختلف تاریخی شکل و توسعه یافته و بنای اولیه آن متعلق به دوره ایلخانان و بیشترین رونق آن در زمان صفویه می‌باشد.
 
طول بازارتاریخی نایین حدودا هزار متر و عرض آن بین ۳ تا ۵ مترمتغیربوده و شامل ۱۷۰ باب مغازه می‌باشد.
بازار تاریخی نایین دارای دو کاروانسراو بارانداز بوده که کاروانسرای بزرگ آن درست پس از عبور از دروازه تاریخی چهل دختران در سمت راست بازار قرارداشته که در حال حاضر فقط سردر ورودی آن باقی مانده است.
این بنای تاریخی به شماره ۱۵۶۴ به تاریخ ۱۳۵۶/۰۴/۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 
 
انتهای پیام/م 
 

برای بازسازی کامل بازار نایین به اعتبارات زیادی نیاز است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.