سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

کارناوال مرگ در جاده‌های کشور/ راهور یا راهداری؛ کدام مقصر افزایش کشته‌های تصادفات هستند؟

تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور هر ساله جان هزاران تن را می‌گیرد و باعث معلولی صد‌ها هزار تن نیز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تصادفات رانندگی هر ساله جان هزاران نفر را در کشور می‌گیرد و باعث معلولی صد‌ها هزار نفر می‌شود. سرمایه‌های انسانی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و هر سال نیز به شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

مقام معظم رهبری بار‌ها در دیدار با مسئولان نیروی انتظامی بر کاهش تصادفات تأکید کردند و خواستند با ارائه راهکار‌های عملی میزان کشته‌های تصادفات رانندگی کاسته شود.

رهبر انقلاب در روز ۲۶ شهریور ماه سال ۹۶ در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی به موضوع تصادفات جاده‌ای اشاره کردند و با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با این مسئله و موضوعاتی همچون مقابله با قاچاق موادمخدر و اشرار، گفتند: در موضوع تصادفات جاده‌ای باید نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه‌ خود را انجام دهند.

رهبر انقلاب در روز ۱۹ اردیبهشت سال ۹۵ در دیداری که با مسئولان نیروی انتظامی داشتند، گفتند: اگرچه آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای کاهش یافته است، اما آمار تلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند، این آمار به‌‎طور مستمر کاهش یابد.

موضوع کاهش حوادث رانندگی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری یک بار دیگر در دیداری که در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال ۹۱ با دستندرکاران سفر‌های نوروزی داشتند، گفتند: همه دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفر‌های نوروزی به حداقل ممکن برسد.


بیشتر بخوانید: مهمترین علل رخداد حوادث جاده‌ای چیست؟


ایشان در این دیدار حوادث سفر‌های نوروزی را یکی از دغدغه‌های نگران کننده در این ایام خواندند و خاطرنشان کردند: تمام دستگاه‌های مؤثر در سفر‌ها و مسئول حفظ انضباط جاده‌ای باید تلاش خود را برای به حداقل رساندن این حوادث بکار گیرند.

سردار مهری رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش تصادفات در ۱۰ سال گذشته گفت: از سال ۸۴ تا پایان ۹۶، میزان جانباختگان حوادث رانندگی از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است. در شرایطی که رهبر انقلاب بر کاهش تصادفات تأکید داشتند و آمار‌ها هم خبر از کاهش تصادفات می‌داد، اما از سال ۹۶ مجدد میزان مرگ و میر رو به افزایش رفت.

بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۳۹۶، ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدند، این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۱.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نیز روند افزایشی مرگ و میر جاده‌ای ادامه داشت.

طبق آمار اعلامی در شش ماهه نخست امسال، ۸ هزار و ۸۴۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۶، ۱.۷ درصد افزایش داشت.

این روند افرایشی تصادفات ادامه داشت و تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی در ۸ ماهه نخست سال به ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر و در ۹ ماهه امسال نیز به ۱۳ هزار و ۵۲۹ نفر رسید که نشان می‌دهد طی یک ماه یک هزار و ۲۶۸ نفر در تصادفات فوت کردند.

نه تنها میزان مرگ و میر تصادفات افزایش یافته، بلکه تعداد مصدومان تصادفات نیز روند صعودی داشته است، به طوری که در ۹ ماهه امسال، جمعاً ۲۸۸ هزار و ۸۲۲ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور ارجاع داده شدند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۶۳ هزار و ۲۹۴)، ۹.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. افزایش مصدومان تصادفات به تبع تعداد معلولان را افزایش می‌دهد که هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس گزارش شبکه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، بیشترین مرگ و میر حوادث ترافیکی و جاده‌ای در بازه سنی ۱۹ تا ۳۹ سال بوده است.

خودرو‌های ناایمن، جاده‌های خطرناک، خطا‌های انسانی از جمله عواملی هستند که باعث افزایش تصادفات شده‌اند.


بیشتر بخوانید: وقوع ٦١ درصد تصادفات برون شهری در جاده‌های اصلی کشور


مهران قربانی عضو هیأت مدیره سازمان راهداری و حمل و جاده‌ای در خصوص علت افزایش تصادفات در سال ۹۷ گفت: شاهد رشد ۱۳ تا ۱۴ درصدی ترافیک در سطح جاده‌های کشور هستیم و تمایل مردم برای استفاده از خودرو‌های شخصی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک و میزان تصادفات جاده‌ای، کاهش سفر‌های هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما، میزان تمایل به سفر‌های هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکه جاده‌ای منتقل شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: رشد تصادفات با رشد ترافیک جاده‌ای رابطه مستقیم و خطی دارد و با افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی ترافیک در سطح جاده‌ها چیزی حدود ۱۰ درصد کاهش رشد تلفات جاده‌ای را ایجاد می‌کند؛ بنابراین افزایش ۳.۵ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال جاری اتفاق عجیب و غریبی نیست که البته با افزایش اعتبارات در این حوزه تا حد زیادی قابل جبران خواهد بود.

تصادفات رانندگی موضوعی است که برای کاهش آن نیاز است چندین دستگاه از جمله پلیس راه، سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند، در حالی که هر کدام از این نهاد‌ها با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت دلایل افزایش تصادفات را به گونه‌ای مطرح می‌کنند تا خودشان را از داشتن مسئولیت مبرا کنند.

در حالی که هم اکنون میزان مرگ و میر در کشور با شتاب رو به افزایش است، نیاز است با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، مسئولان نیروی انتظامی راهکاری جدیدی برای کاهش تصادفات پیدا کنند.

پلیس راهور تهران با طراحی طرحی با نام «طاهر» سعی دارد میزان حوادث را در پایتخت کاهش دهد.

پلیس راهور تهران در «طرح طاهر» با خودرو‌های دودزا، حادثه ساز، مخل امنیت اخلاقی و دارای پلاک مخدوش برخورد می‌کند، اما طبق آمار‌ها بیشتر تصادفات رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها در جاده‌های برون شهری رخ می‌دهد و لازم است پلیس برای کاهش تصادفات در سطح کشور فکری کند.


بیشتر بخوانید: رانندگان بی‌سواد ۴۳ درصد تصادفات درون شهری را رقم زده‌اند


با نزدیک شدن به ایام عید و تعطیلات نوروز هم به مانند سال‌های قبل و روندی که وجود دارد، پیش بینی می‌شود که میزان مرگ و میر در جاده‌ها افزایش پیدا کند، لذا لازم است تا فرصت باقی است، سازمان راهداری و نیروی انتظامی نسبت به ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز اقدام کنند.

خواستیم با مسئولان نیرویی انتظامی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های خود در رابطه با کاهش حوادث رانندگی گفتگو داشته باشیم که بعد از پیگیری و تماس‌های زیاد موفق به مصاحبه با آن‌ها نشدیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: حوادث ، تصادف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تنها راه خلاصی از شر پراید اینه که موتورش رو بذارن رو آر دی و تولید پراید رو متوقف کنن اینجوری هر دو تا خودروساز کاسب میشن ولی سایپاییا مگه میذارن این معدن طلا از دستشون خارج بشه ولو جاده ها رو خون ورداره
ناشناس
۰۷:۲۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
هميشه پاي يه پرايد صندوق دار در ميونه
علی پارساپورپ
۰۷:۰۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
با سلام لطفاً به تفکیک سال بررسی کنید مثلاً در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ چند نفر دچار معلولیت دائمی شده‌اند
با تشکر
ابراهیم پهلو
۱۳:۲۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
ای بابا دنبال کدام مقسر میگردید عمرشان همین بوده ----اجلشان امده----ازقبل هنگام وفاتشان مشخص بوده----اصلا خدا میخواسته این عزیزان این گونه رحلت کنند ----پس ربطی به خودرو وجاده وقانون وپلیس وراننده ندارد؟
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
تنها مقصر راهنمایی و رانندگی است نه کس دیگه ای
پدرام
۱۱:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
۹۰ درصد مربوط ب خودرو ناایمن و جاده اس وسلام
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
وزارت راه طوری خط کشی جاده ها رو خط کشی کرده که به جای اینکه ماشینا رو تا میشه از هم دور کنه اونا رو تا حد شاخ به شاخ شدن به هم نزدیک میکنه
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
سرعت بالا و رانندگی پرخطر
عامل اصلی تصادفات و مرگ و میر جاده ای است.
هر کس از خودش شروع کند تلفات کاهش می یابد.
آگاه
۱۰:۰۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
پاسخ هميشگي مسئولين
كمبود اعتبار ؟؟؟!!!
خودروهاي نا ايمن و نقاط حادثه خيز در جاده هاي غير استاندارد و كمبود تجهيزات روز دنيا و غيره و غيره هيچ ؟؟؟!!!
Asad
۱۰:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
1-ولنگاری در صدور گواهینامه برای کسانی که تربیت رانندگی را نیاموخته اند
2- نداشتن جاده های استاندارد و سالم
3- خودروهای بی کیفیت و نا ایمن که حداقل های استانداردهای روز دنیا را ندارند
4- بی فرهنگی و نادانی رانندگان
5-عدم آموزش های اولیه و ابتدایی از اولین مقاطع تحصیلی
بنابه آمار منتشر شده کشور ایران سالانه 25000 نفر کشته در جاده ها دارد
m
۰۹:۵۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
با سلام فقط بلدند جریمه ها رو بیشتر کنند تا ملتو به ستوه بیارند در حالی که باید به عملکرد هم پلیس راهور و هم راهداری جریمه ثبت شود
کریم
۰۹:۵۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
اشتباهات فردی توسط راننده مهمترین دلیل تصادف است اما همه ی افرادی که از صنعت عقب افتاده ی خودرو سازی و مافیای آن حمایت می کنند در تلفات سهیم هستند.
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
کریم بخدا تو مسلمونی، احسنت
ali
۰۹:۴۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
خودروهایی که با حلبی ساخته بشن و ابتدایی ترین استاندارد هارو از نظر ایمنی و مقاومت پاس نکنن چه انتظاری ازشون دارید. اتفاقا جاده های ما مشکلی ندارن فقط مردم ما متاسفانه فرهنگ رانندگی ندارن و فکر می کنن راننده فرمول یکن و در حال مسابقه.
ع ف
۰۹:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
تنها ایرادهای مربوط به راننده و ماشین نیست که تلفات را افزایش میدهد بلکه وضعیت هشتاد درصد جاده ها خیلی اسفناک است و این ماشین های با کیفیت را هم از کار می اندازد چه برسد به ماشین های قراضه و بی کیفیت .
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
خودرو ها مشکل دارد جاده ها مشکل دارد همه درست اما یکی از مشکلات از زمانی شروع شد که گواهینامه های کیلویی توسط آموزشگاهها داده شد یه تحقیق کنید ببینید کسانی که آموزش میدن اکثرا هنگام آموزش خودشون تخلف رو ترویج میکنن چون اصلا از فیلتر درست و سختی نگذشتن چیزهایی مثل راهنما زدن و روی خط عابر ایستادن و منتهی علیه خیابان برای دور برگردان و میدان و..اینها که دیگه معنی نداره به نظر من مقصر اصلی خود پلیس راهنمایی که با اینکار تخلف را ترویج داد
مصطفی
۰۸:۳۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
به نظر من 80 درصد تصادفات رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی هستش. بیش از حد مجاز تعریف شده برای جاده های کشور رانندگی میکنیم.بین خطوط حرکت نمیکنیم.فاصله به ماشین جلویی رو رعایت نمیکنیم.بدون راهنما لاین عوض میکنیم . تو بارندگی یا برف فکر میکنیم تخته گاز بریم بهترین راننده هستیم.با پراید 150 تا 160 کیلومتر هم دیدم که سرعت میرن.خوب وقتی این ها رعایت نمیشه انتظار داریم امار کشته ها بیاد پایین.خدارو شکر پراید رو داریم اینقدر سرعت میریم اگه ماشین خوب تر و ایمن تری به دست بیاریم چیکار میکنیم.