سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کریمی قدوسی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۸:

لایحه بودجه ۹۸ با برنامه ششم تطبیق داده نشده/ کم‌کارترین وزیر در این شرایط زنگنه بوده است

نماینده مشهد گفت: لایحه بودجه ۹۸ کل کشور با برنامه ششم تطبیق داده نشده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات در صحن علنی نوبت عصر امروز (شنبه ۲۷ بهمن) مجلس و در مخالفت با کلیات بودجه ۹۸،  ضمن تسلیت شهادت تعدادی از پاسداران در حادثه تروریستی خاش گفت: بیانیه گام دوم رهبری را باید یا تجربه کرد یا با تجربه گذشته پیش رفت.

وی افزود: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال به ما اعلام می‌کردند که حقوق‌ها را افزایش ندهید بلکه جلوی کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم را بگیرید.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف مهم دولت تنظیم بودجه برای اداره کشور است افزود: اگر دولت در ۶ سال گذشته ۵ لایحه انقلابی در حوزه تجارت، کسب و کار، افزایش قدرت پول ملی ارائه می‌کرد اکنون در بهترین شرایط بودجه را ارائه و کشور اداره می‌شد.

کریم قدوسی با اشاره به اینکه بنده به عنوان مخالف کلیات بودجه سال ۹۸ می‌خواهم این لایحه را از نظر تطبیق با برنامه ششم به عنوان سند بالا دستی ارائه کنم، بیان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور باید تاکنون ۵ گام را برمی‌داشت تا به محل تعیین شده در برنامه می‌رسید، اما اکنون تازه می‌خواهیم گام سوم را برداریم و به نظرم لایحه بودجه با برنامه ششم تطبیق داده نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات ضمن تطبیق برنامه ششم توسعه با لایحه بودجه ۹۸ گفت: ۷۳ درصد قواعد حاکم در برنامه ششم در لایحه بودجه سال ۹۸ رعایت نشده است، به این صورت که ۸۳ درصد بحث فناوری، اقتصاد کلان ۷۵ درصد، ایثارگران ۷۲ درصد، آموزش عالی و فناوری ۶۹ درصد، حوزه بیمه اجتماعی و عدالت اجتماعی و همچنین برنامه‌های رفع آسیب‌های اجتماعی ۷۵ درصد، حوزه حمل و نقل و مسکن ۷۵ درصد، محیط زیست ۷۵ درصد، کسب و کار خصوصی ۵۰ درصد، کشاورزی ۵۴ درصد، فرهنگ و هنر ۵۳ درصد، دفاع و امنیت ۵۶ درصد، توازن منطقه‌ای و اجرای عدالت و توسعه روستایی ۶۵ درصد، آب ۵۷ درصد، صنعت و معدن ۵۳ درصد و ... از برنامه ششم توسعه در لایحه بودجه سال ۹۸ رعایت نشده است.

وی ادامه داد: همچنین لایحه بودجه سال ۹۸ از لحاظ وابستگی به نفت نسبت به بودجه سال ۹۷، ۳ درصد افزایش و نسبت به عملکرد سال ۹۷، ۳۵ درصد افزایش داشته است.

کریمی قدوسی تأکید کرد: همچنین با وجود افزایش و رشد ۵۰ درصدی سود شرکت‌های دولتی، اما سهم شرکت‌های دولتی در بودجه ۵۰ درصد کاهش داشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان اینکه از لحاظ منابع استقراض یعنی آینده فروشی بودجه ۹۸، ۱۲ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: برآورد قیمت نفت در بودجه سال آینده واقع‌بینانه نیست، زیرا عربستان ۸۰ دلار و آمریکا ۶۶ دلار برای قیمت نفت تعیین کرده‌اند، اما ایران ۵۵ دلار برای سال آینده در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین واگذاری اموال منقول در بودجه سال آینده ۷۶ درصد افزایش داشته است و نگاه در این بودجه موجب کاهش پول ملی خواهد شد.

کریمی قدوسی اظهار کرد: برای حمایت از قشر مستضعف هم غیر از اهدای بسته‌های خواروبار و ... موضوع دیگری در نظر گرفته نشده است، همچنین متأسفانه دولت هیچ توجهی به بحث قدرت اقتصاد ملی نداشته است.

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: یکی از مسائلی که موجب افزایش قدرت اقتصاد می‌شود، بحث مدیریت واردات است که امروز شنیده‌ام حتی ممنوعیت واردات هزار و ۳۵۰ قلم کالایی هم برداشته شده است در حالی که وزیر صنعت اگر هیچکاری هم انجام ندهد و تنها در اتاق خود کار مدیریت را انجام دهد، فی نفسه ۵۰ درصد مشکلات تولید حل می‌شود.

وی با اشاره به بحث نفت، گاز، پتروشیمی و میعانات هم در بودجه سال آینده گفت: خوب است که زنگنه وزیر نفت گزارشی از اقدامات خود در ۶ سال گذشته درباره اینکه به چند کشور از شرکای سنتی ایران سفر کرده و درباره تجارت نفت و گاز و بازگشت پول صحبت کرده است، به مجلس مطالبی را ارائه کند چراکه ما کمترین توجه را از او دیده‌ایم و بیشتر توجه او به اروپا بوده و کم‌کارترین وزیر در این شرایط آقای زنگنه بوده است.

کریمی قدوسی اظهار کرد: متأسفنه زنگنه بیشتر با کشور‌های اروپایی و شرکت‌های اروپایی صحبت کرده و به آنجا رفته و نسبت به روسیه، ترکیه، چین و هند کمتر توجه داشته است، حتی این کانال مالی اروپا هم که به قول آقای زنگنه قرار نیست نفت را در برابر غذا بدهیم، حتی غذا را هم نمی‌توانیم وارد کنیم.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.