سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

جان تازه رودخانه‌های گلستان / خشکسالی‌ها با بارش باران تا حدی جبران می شود

بر اساس تحقیقات محققان انسان از دو راه باعث کاهش منابع آب طبیعی می‌شود و این نابودی از روش های مختلفی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،بر اساس تحقیقات محققان انسان از دو راه باعث کاهش منابع آب طبیعی می‌شود و این نابودی از روش های مختلفی صورت می‌گیرد. یکی از طریق نابود کردن جنگل‌ها و پوشش گیاهی زمین که از ذخیره سازان آب‌های زیرزمینی به شمار می‌آیند و دیگر از طریق برداشت بی‌اندازه آب همراه با آلوده کردن منابع آبی که افزایش جمعیت می‌تواند در هر دو مورد اثر تشدیدکننده داشته باشد.
 
در حالی که میزان آب تولید شده در طبیعت تقریباً ثابت است و جمعیت مصرف کننده آن روز به روز افزایش است و به همین دلیل بی‌شک یکی از بزرگترین مشکلات انسان در آینده مشکل آب خواهد بود، اما اگر چرخش آب به خوبی انجام و از آب عاقلانه استفاده شود، همین سهم کوچک می‌تواند برای حیات انسان بر روی کره زمین کافی باشد.
 

در کشور ما ایران هم به تبع کل این کره خاکی مشکل کمبود منابع آبی وجود دارد و اقلیم خشک سرزمینی مان مزید علت است. در این بین در برخی استان‌ها از جمله گلستان با داشتن شرایط کشاورزی و ازدیاد مصارف آب  مشکلات بیش از پیش بروز می‌کند.

استان گلستان در سال‌های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و کم توجهی به مصرف بهینه با مشکل خشکسالی و چالش تامین منابع آب مواجه شده و لازم است که مدیریت منابع آب در این استان جدی‌تر گرفته شود چرا که شغل حدود نیمی از مردم این استان به کشاورزی وابسته است و از قضا این روز‌ها کشاورزان بخاطر بارش باران خوشحالند و این در حالی است که بارش‌ها خشکسالی‌ها مداوم چند ساله را جبران نمی‌کند و هنوز هم کشاورزان مهم‌ترین افرادی هستند که می‌توانند در حفظ منابع آبی پیشرو باشند.


تاثیر بارش باران روی سد‌ها و رودخانه‌ها به زبان اعداد و ارقام


بارش باران در استان گلستان باعث پر آب شدن رودخانه‌ها و حیات بخشی موجودات زنده و باعث خوشحالی مردم و کشاورزان شده است.
 

استان گلستان ۱۴ سد مخزنی بزرگ با ظرفیت دخیره سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد که در سال‌های اخیر، با کاهش نزولات جوی، با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه شده است حالا با بارش‌های امسال تا کنون، هر چند مشکل خشکسالی و تشنگی چندین ساله زمین رفع نشده، اما تا حدودی نگرانی‌ها را کمتر کرده است.

دهقان معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: با توجه به شرایط نامطلوب و کم آبی در سال‌های گذشته، بارش‌های اخیر از چند نظر برای استان مفید بود که یکی از آن‌ها پر آبی رودخانه‌های استان است.
 

وی ادامه داد: روان آب‌ها منجر به این شد که رودخانه‌ها به پشت سد‌های استان برسد و آبگیری شوند و همچنین کشاورزان دیگر به سمت بهره برداری از منابع آب سطحی وچاه‌ها نرفتند که این مورد ذخیره سازی آبی را هم به دنبال دارد.

دهقان افزود: تا کنون، سد‌های استان آبگیری خوبی داشته است به گونه‌ای که ۱۲۹ میلیون متر مکعب، آب ذخیره شده که ۴۸ درصد حجم مخازن سد‌های استان است.

وی گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته، حدود ۳ و ۲ دهم برابری آبگیری در سد‌های استان اتفاق افتاده است.

دهقان با بیان اینکه ما باید همیشه در مصرف آب صرفه جویی کنیم گفت: صرفه جویی در مصرف آب باید به صورت یک رفتار همیشگی و دائمی باشد و در زمان‌هایی که‌ تر سالی داریم از اصل موضوع غافل نشویم وچه در مصارف خانگی، کشاورزی و صنعت، مدیریت داشته باشیم.


بارش برف مناسب در ارتفاعات گلستان


رحمان نیا معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: سامانه اخیر که در سطح استان فعال بود تا به این لحظه بارش‌های بسیار خوبی را ایجاد کرده که عموما مقادیر بارش بین ۲۰ تا ۷۰ میلیمتر در مناطق شرقی استان گزارش شده است.

وی ادامه داد: در ارتفاعات استان نیز ارتفاع برف بین ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر گزارش شده که در مقایسه با میزان بارش در سال گذشته ۴۹ درصد افزایش و در مقایسه با دوره بلند مدت آماری، ۵۸ درصد افزایش داشته است.
 
 

رحمان نیا افزود: این موضوع خوشحال کننده و امید بخش در بحث کشاورزی است ضمن اینکه پیش بینی‌های فصلی نشان می‌دهد طی اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸، بارش‌ها در مناطق مختلف استان در حد نرمال خواهد بود که هر چند یک خبر خوشحال کننده است، اما هنوز تا جبران کاستی‌ها فاصله بسیاری دارد.


باران و بخش کشاورزی گلستان


عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: محصولات زراعی مانند گندم، کلزا، چغندرقند و سیب زمینی با سطح زیرکشت ۵۲۰ هزار هکتاری نیاز به آبیاری داشتند که با بارندگی‌های اخیر سیراب شدند.
 

وی ادامه داد: بارندگی‌ها ۲ نوبت از نیاز آبی محصولات را تامین کرده است و علاوه برآن، با توجه به اینکه ۶ درصد از مزارع استان خاک شور دارند در این فصل نیاز به آبشویی دارد به طوری که نمک و املاح آن شسته و در نهایت درعملکرد محصولات تا ۳۰ درصد تاثیر می‌گذارد.


کشاورزان از آفات ماندابی غافل نشوند


موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بارندگی مداوم در برخی از مناطق استان، سطح نامناسب زمین و شرایط خاک موجب شد که در سطح برخی مزارع ماندابی دیده شود که در پی آن گیاه دچار رنگ پریدگی شده و آثار کمبود موادغذایی را نشان می‌دهد.
 

وی ادامه داد: بر این اساس گیاه اشباع از آب است که تنفس با مشکل مواجه می‌شود و موادغذایی را نیز نمی‌تواند جذب کند.

موسی خانی درتوصیه به کشاورزان گفت: کشاورزان زهکش‌ها را طوری تنظیم کنند که آب از مزرعه خارج شود و بعد از آن اقدام به کود پاشی کنند و این بارندگی‌ها اگر با تغذیه مناسب گیاه توام باشد عملکرد بسیار خوبی را خواهد داشت.

وی همچنین گفت: رطوبت زیاد چه در خاک و چه در هوا باعث افزایش بیماری می‌شود و کشاورزان با بازدید‌های مستمر و مشورت کارشناسان چنانچه اگر نیاز بود استفاده از قارچ کش داشته باشند و حتما با بیماری‌ها مبارزه کنند.
 

گزارش از سیده معصومه مرتضوی

انتهای پیام / اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.