سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر خارجه انگلیس: بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند

جرمی هانت در مصاحبه‌ای با تغییر مواضع خود در قبال دولت سوریه، اذعان کرد رئیس‌جمهور این کشور در قدرت باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس، در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط اذعان کرد رئیس جمهور سوریه در کوتاه مدت و حتی بیشتر از آن در قدرت باقی می‌ماند. 

او گفت: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در کوتاه مدت و حتی بیشتر در قدرت باقی خواهد ماند و این روسیه است که باید به ما نشان دهد برای حل بحران سوریه چه راه حلی ارائه خواهد کرد که به نفع سوری‌ها باشد و صلح و ثبات را در این کشور برقرار کند.

وزیر خارجه انگلیس در این مصاحبه گفت: اجازه بدهید صریح باشیم. چون روسیه تصمیم گرفت در سوریه دخالت کند اسد اکنون در قدرت است. این گزینه روسیه بود. به همین سبب روسیه درباره پایان داستانی مسئول است که خودش روند آن را تغییر داد. یعنی رسیدن به راه حلی که به نفع سوری‌هاست و روسیه باید به ما نشان بدهد که چگونه این کار را انجام خواهد داد؛ زیرا سال‌های طولانی اعتقاد داشتیم که غیرممکن است سوریه تحت حکومت اسد، آینده درخشانی داشته باشد.

هانت دربار احتمال بازگشایی سفارت انگلیس در دمشق با اشاره به اقدام برخی کشورها در از سرگیری روابط دیپلماتیک با سوریه نیز گفت: هر کشوری گزینه‌هایی در این خصوص دارد و ما این را می‌فهمیم، اما برنامه‌ای برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود را با سوریه نداریم.

ایران از یمن به عنوان پایگاهی برای متزلزل کردن ثبات در منطقه استفاده نکند!

او درباره اوضاع یمن نیز با مطرح کردن ادعاهایی علیه کشورمان گفت: تحقق راه حلی جامع برای این کشور ضروری است، راه حلی که در آن ایران از یمن به عنوان پایگاهی برای متزلزل کردن ثبات کشور‌های همسایه یمن استفاده نمی‌کند.

 وزیر امور خارجه انگلیس افزود: مشکل، راه حل نهایی نیست زیرا همه طرف‌ها درباره آن توافق دارند بلکه مشکل این است که چگونه این راه حل نهایی حاصل شود و چگونه اعتماد سازی کنیم به خصوص درباره اجرای توافق استکهلم و عقب‌نشینی از شهر الحدیده، بندر دریای سرخ و رسیدن به انبار‌های سیلو (که شامل انبار‌های وابسته به سازمان ملل می‌باشد)، مسیر منتهی به صنعاء، رساندن کمک‌های انسانی از طریق برنامه جهانی غذا و به منظور پایان دادن به گرسنگی که بر زندگی دویست و پنجاه هزار نفر تاثیر گذاشته است. 

هانت  اضافه کرد: مسئله اصلی باز کردن بندر الحدیده به منظور رساندن کمک‌های انسانی به شمال کشور است. هنوز این اتفاق نیافتاده است. ما به این نکته رسیدیم که آخرین فرصت برای اینکه مطمئن شویم توافق استکهلم پایه و اساس موفقیت در آینده خواهد بود، این است که دو طرف بدانند اوضاع کنونی تا ابد ادامه نخواهد یافت. آتش‌بس به عنوان پایه و مبنایی قرار داده شد تا الحدیده خالی و بندر باز شود. این اتفاق باید رخ دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه اظهارات خود گفت: با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفتگو‌های طولانی درباره یمن داشتیم و اوضاع انسانی را در این کشور بررسی کردیم. ظریف به من گفت ایران در دستیابی به راه حل برای یمن ایفای نقش کرد. آنچه ما می‌خواهیم این است که ایران حرف هایش را عملی کند و حوثی‌ها بندر الحدیده را ترک کنند.

هانت در مصاحبه با این روزنامه که به محض بازگشت وی از کنفرانس ورشو انجام شد، درباره این کنفرانس گفت: در این کنفرانس علاوه بر ایران مسائل زیاد دیگری مطرح شد. این کنفرانس واقعا پرمحتوا بود و در گذشته شاهد کنفرانسی از این قبیل نبودیم.  آنچه امروز شاهدش هستیم بازسازی ساختار ائتلاف‌ها در خاورمیانه است. اگر مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین حل شود اوضاع تغییر خواهد کرد. کانال‌های ارتباطی در این کنفرانس ایجاد شد که پیشتر وجود نداشت.

هنوز از آثار اقدامات داعش خلاص نشده‌ایم

وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ به این سؤال که آیا گفته‌های آمریکا را مبنی بر شکست داعش قبول دارد یا خیر گفت: اولا درباره داعش باید بگویم که شکست جغرافیایی، شکست کاملی نیست. عملکرد ائتلاف بین‌المللی که دامنه گسترش داعش را محدود به چند کیلومتر کرد دستاورد بزرگی است، اما هنوز از آثار اقدامات گروه شیطانی و ویرانگر داعش خلاص نشده‌ایم و کار‌های بسیاری باید انجام بدهیم. اما اینکه ائتلاف بین‌المللی علنا بگوید ماموریت را انجام دادیم در اصل یک فرصت خوب به داعش داده‌ایم تا دوباره برگردد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه داعش هنوز در بخش‌هایی از عراق هست و برای خود نیرو جمع می‌کند.

وی درباره تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از سوریه گفت: تفکر راهبردی آمریکا را درباره خروج از سوریه درک می‌کنیم. اگر به آنچه در عراق، لیبی، افغانستان و سوریه رخ داد نگاه کنید می‌بینید که حضور نظامیان غربی به ندرت به عنوان راه حلی طولانی برای مشکلات خاورمیانه بوده است. خروج آمریکا از سوریه نباید به گونه‌ای باشد که نتایج برعکس برای داعش و همپیمانان ما در نیرو‌های دموکراتیک  سوریه داشته باشد.

به خاورمیانه پشت نخواهیم کرد

وزیر خارجه انگلیس درباره سیاست‌های این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا در قبال منطقه غرب آسیا نیز بار دیگر با تکرار ادعاهای لندن علیه ایران گفت: انگلیس روابطی تاریخی با خاورمیانه و همه کشور‌های این منطقه دارد. خاورمیانه وسیعترین منطقه جهان است که مشکلات دارد. نمی‌توانیم به خاورمیانه پشت کنیم زیرا خاورمیانه به ما پشت نکرده است. انگلیس مسئولیت دارد عنصری برای «ثبات» این منطقه باشد و از همه کانال‌ها برای حل مسائل بزرگ، از ثبات و امنیت در افغانستان و لیبی و شرق سوریه گرفته تا مناقشه فلسطین و اسرائیل و مبارزه با نقش ایران در «ایجاد بی‌ثباتی»، استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

مصاحبه جرمی هانت با روزنامه الشرق الاوسط

برچسب ها: انگلیس ، سوریه ، یمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
منتظر بودیم تو بگی...
ملکوت
۱۱:۱۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
تو کی هستی که بگويی بماند یا برود این ایران بود که ماندنه اوقطعی کرد در سوریه نه شما روبای مکار .