سام کبودوند بازیگر نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای این نمایش و حضورش در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه سالهاست با علی شمس همکاری دارد و تاکنون 8 اجرای نمایشی را روی صحنه بردهاند، اظهار کرد: علی شمس از دوستان خوب من است و سالهاست در کنار یکدیگر کار کردهایم و فضای ذهنی و علاقههایمان به هم نزدیک است.نقاط مشترک بسیاری داریم و کارهایی مثل «وقتی خروس غلط می خواند» را دوست داریم.
وی در ادامه با اشاره به نوع متفاوت اجرای نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» گفت: بهترین تعریف از این نمایش همان گفته علی شمس است که می گوید «وقتی زمان به جای حرکت افقی، عمودی عمل می کند و زمان جا به جا می شود، خروس هم غلط می خواند.» در واقع نمایش ما بازی زمان را به اجرا گذاشته است و تماشاگر رفت و آمد زمان را شاهد است.
کبودوند افزود: ما در نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» قرار نیست قصه تعریف کنیم و بیشتر هدفمان اجرای ایدئولوژی ذهنی نویسنده و کارگردان است. شاید نقدی که به کار ما وارد باشد ریتم یکنواخت آن است، اما متاسفانه سطح اجراهای نمایشی پایین آمده و مخاطب هم به فراخور نمایش ها ذائقه خود را تغییر داده اند و تئاتر را صرفا تفریحی سرگرم کننده می بینند و تعریف جدی و اصلی آن از بین رفته است.
بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره حضور خود در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر و روند برگزاری این فستیوال بین المللی تصریح کرد: امروزه تقریبا شکل برگزاری جشنواره تغییر کرده است. پیش از این فراخوانی عمومی به کارگردان ها و نویسندگان تئاتر داده می شد تا برای جشنواره، آثار خود را تولید کنند و پس از داوری ها آثار برگزیده راهی جشنواره می شد، اما امروز همه بخش های جشنواره، مرور است و کارهای تکراری بیشتر از نمایش های جدید وجود دارد. البته این نقطه ضعف نیست، ولی به عقیده من روند پیشین جشنواره بهتر بود و ما شاهد آثار جدید بیشتری بودیم.
کبودوند در ادامه این گفتگو با بیان اینکه با فضای تئاتر امروز مشکل دارد، یادآور شد: عرصه تئاتر ما امروز ارج و قرب خودش را از دست داده است و دیگر تئاتر، حوزه ای دست نیافتنی برای تماشاگر نیست. مخاطبان ما دیگر هیجان دیدن آثار را ندارند. به حدی آثار ضعیف و بی کیفیت اجرا شده که حدود ۹۰ درصد از مخاطبان اصلی خودش را از دست داده است؛ کار عالی نداریم و آثار یا ضعیف یا متوسط هستند.
بازیگر نمایش «وقتی خروس غلط میخواند» در پایان گفت: مشکلات پیش روی تئاتر دست کارگردان و بازیگران نیست. شرایط اقتصادی، سالن ها و گروه های تئاتری به گونه ای شده که ما شاهد اجراهای خوب نیستیم. کارگردان هایی وارد این عرصه شده اند که به معنی واقعی کارگردان نیستند و در مقابل آن کارگردان های حرفه ای و استادان ما همه گوشه گیر شده اند و اقبالی به ساخت کارها نشان نمی دهند.
انتهای پیام/