وی ادامه داد: معلم پژوهنده در شرایطی محقق میشود که تجهیزات مدرسه، فضا و دسترسی آسان به کتابخانه برای معلمان وجود داشته باشد، علاوه بر آن در برنامه درسی هم باید به گونهای برنامهریزی شود که دانش آموز به سمت پژوهش سوق پیدا کند.
ذوعلم با بیان اینکه خانواده هم در ترویج فرهنگ پژوهش در دانشآموزان نقش موثری دارد، گفت: با توجه به چند عاملی بودن پژوهش محوری صرفاً نباید نگاه به آموزش و پرورش باشد، البته در سازمان پژوهش کتابهای درسی در حد ظرفیت آن مورد توجه قرار گرفته است، ولی این اقدام کافی نیست و باید سایر نهادها و عوامل مربوطه هم وارد عمل شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه با توجه به تغییرات اعمال شده در هیچ کتاب درسی موضوع پژوهش مغفول نمانده است، بیان کرد: برای ترویج این موضوع جا دارد تا بیشتر در این حوزه اقدام کنیم و مهمترین موضوع فرهنگ پژوهش محوری است که باید این فرایند مهم تلقی شود.
وی با بیان اینکه در دورههای ضمن خدمت معلمان موضوع کتابهای درسی مورد توجه است، گفت: علاوه بر این دورهها در مقاطع زمانی مختلف همایشهایی برای توجه به موضوع پژوهش محوری برگزار میشود تا معلمان به نگارش مقاله تشویق شوند؛ علاوه بر آن در هفته پژوهش رقابت بین معلمان برای توجه به پژوهش مورد توجه است.
انتهای پیام/