سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

ارزش 110 برابری گرده افشانی زنبورعسل نسبت به تولید عسل

معاون مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مطالعات محققان نشان می دهد که ارزش افزوده گرده افشانی زنبورعسل بیش از 110 و حداقل 25 برابر(طبق برآوردهای موسسه تحقیقات علوم دامی کشور) تولید موم و عسل است.

رضایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: با وجود ایجاد ارزش ستانده عظیمی مانند گرده افشانی تنها شاهد تجلی نقش ارزش ستانده عسل و موم در شاخص های اقتصادی می باشیم.

وی تصریح کرد: کم رنگ شدن و تضعیف زنبورداری، تضعیف جایگاه این بخش در شاخص های چون اشتغال و بهره وری و در جدول داده و ستانده را به همراه دارد.

رضایی ادامه داد: اختصاص حدود 16 درصد از هزینه های واسطه بهره برداران اجاره محل به بهره برداران زراعی بیانگر جانیافتادن فرهنگ افزایش بهره وری با استفاده از گرده افشانی است.

وی تاکید کرد: برای آگاهی از جایگاه واقعی و اقتصادی صنعت زنبورداری، شناساندن ارزش افزوده این صنعت با توجه به آمار موجود و  اخذ شده از معاونت تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان و با در نظر گرفتن متوسط قیمت عسل در جامعه و حداقل ارزش افزوده گرده افشانی زنبورعسل که 25 برابر بیشتر از ارزش تولید عسل وموم است، ضروری خواهد بود.

 رضایی افزود: ارزش افزوده حاصل از پرورش زنبورعسل بیش از 5500میلیارد ریال می باشد که به  نظر نمی رسد به عنوان نقش پررنگ زنبورداری به توسعه پایدار، عدد کوچکی  باشد./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.