در این میان، قیمت اتومبیل نیز همواره با حساسیت ویژهای از سوی جامعه و افکار عمومی رصد میشود که البته تحلیل و بررسی ریشههای این حساسیتِ عمومیِ جامعه نسبت به قیمت خودرو، مجالی دیگر را میطلبد.
فارغ از کم و کیف نرخ گذاری خودرو و اینکه آیا اساسا قیمت موجود برای جامعه و افکار عمومی قابل هضم است یا خیر و یا به تعبیر دیگر جامعه با آن کنار آمده یا نه، یکی از نخستین انتظارات مشتریان و به عبارتی صحیحتر مصرف کنندگان خودروهای داخلی به این امر باز میگردد که آیا با افزایش نرخ خودرو، کیفیت آن نیز تقویت خواهد شد یا خیر؟
بیشتر بخوانید: تستهای استاندارد خودروهای داخلی در اروپا و ترکیه! / استاندارد خودروسازان در سال ۹۸ متحول میشود؟
متاسفانه انتقادات بسیاری متوجه حوزه خودروسازی کشور است که کیفیت پایین تنها یکی از این نقدها محسوب میشود، عدم تحویل خودرو در موعد مقرر، کمبود عرضه خودرو در بازار، عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب و... نمونههایی از مشکلات عرصه مذکور محسوب میشود که میباید نسبت به حل و فصل آن اقدام مقتضی صورت گیرد.
منوچهر سروری، یکی از فعالان حوزه خرید و فروش خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در ارتباط با امکان حصول ارتقای کیفی خودروهای داخلی با افزایش ضریب قیمت ها، اظهار کرد: به زعم بنده، بعید است با شرایط فعلی خودروسازان، افزایش قیمت اتومبیلهای داخلی، باعث بروز تحول قابل توجهی در کیفیت آنها شود.
وی افزود: آنچه که در حال حاضر مطرح است به این واقعیت باز میگردد که قیمت تمام شده اتومبیل، امسال به نسبت سنوات پیشین گذشته با رشد قابل توجهی همراه شده و به واقع آنچه که در محافل خصوصی و عمومی کارشناسان خودرو مطرح میشود، ناظر بر این امر است که افزایش قیمتها تنها در جهت پوشش بخشی از این رشد قیمتِ تمام شده، عملیاتی شده است.
سروری گفت: آنچنان که اخبار رسانهها نشان میدهد یکی از مهمترین پیش شرطهای اجازه افزایش قیمتها به لزوم عرضه کافی خودرو در بازار متمرکز شده، امری که متاسفانه باکاهش عرضه، بسترساز جولان دلالان و واسطه گران خودرو شده است.
این فعال در عرصه فروش و عرضه خودرو بیان کرد: با اوصاف اشاره شده، بعید است افزایش قیمت اتومبیلهای داخلی به ارتقای کیفی آنها بینجامد و تنها باید منتظر ماند و نسبت به ایجاد توازن احتمالی در نظام عرضه و تقاضا خوشبین بود.
سعید مدنی، کارشناس خودرو و مدیر عامل پیشین یکی از خودروسازیهای داخلی کشور نیز در گفت و گویی با رسانهها در تحلیل و ارزیابی علل و تبعات افزایش قیمت اتومبیلهای داخلی بیان کرد: افزایش قیمت خودرو تنها میتواند بخشی از مشکلات زنجیره خودروسازی کشور را مرتفع کند، آنچنان که متولیان عرصه خودروسازی از پایان تابستان به کرات اعلام کرده اند در صورت عدم تحقق افزایش قیمت خودرو، صنعت مذکور در آستانه تعطیلی قرار خواهد گرفت.
وی میافزاید: یکی از جدیترین چالشهای پیش روی خودروسازان کشور در شرایط فعلی به کمبود نقدینگی معطوف میشود و در صورت عدم مرتفع سازی این عارضه که ریشه آن به تولیدِ با ضرر در سالیان گذشته باز میگردد، بخشی از مشکلات خودروسازان به قوت خود باقی خواهد ماند.
مدنی میگوید: تزریق نقدینگی یکی از نیازهای اساسی خودروسازان در شرایط فعلی به شمار میرود و در صورت عدم توانایی دولت به حصول این امر، میتوان با انتشار اوراق مشارکت (همچون گذشته) این امکان را فراهم کرد تا خودروسازان، نقدینگی مورد نیاز خودر را تامین کنند.
این کارشناس خودرو معتقد است، به موازات این امر، میباید یک دوره تنفس نیز برای بازپرداخت سود تسهیلات دریافتی به بانکها برای خودروسازان قائل شد، در غیر اینصورت با افزایش قیمت نمیتوان نسبت به افزایش تیراژ خودرو و یا ارتقای کیفی آن، خوشبین بود.
مهدی احمدزاده، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم ایجاد بالانس و توازن لازم در نظام عرضه و تقاضا گفت: تا زمانی که شاهد ایجاد توازن در این عرصه نباشیم نمیتوان نسبت به ایجاد آرامش در بازار خودرو به توفیق چندانی نائل شد.
وی افزود: البته نمیتوان این واقعیت را نادیده انگاشت که وضعیت موجود نتیجه سیاست گذاریهای غلطی است که در سالیان گذشته در عرصه خودروسازی کشور موجود بوده و تا زمانی که شاهد رویکرد صحیح، منطقی و هوشمندانهای در این حوزه نباشیم، رفع مشکلات حوزه خودروسازی مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود و پس از مدتی مجدد شاهد سر باز کردن این زخمها در صنعت مذکور خواهیم بود.
احمدزاده گفت: به هر ترتیب در شرایط موجود، با کاهش فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار، تقاضا نیز منطقی خواهد شد و همین امر به حصول توازن در این بخش مننتهی میشود.
وی در خاتمه یادآوری کرد: با همه انتقاداتی که به حوزه خودروسازی کشور وارد است نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که در صورت بروز بحران جدی و پایدار در این صنعت، بسیاری از فرصتهای شغلی مرتبط با این حوزه نابود میشود و این عارضه در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مصائب سنگین و جبران ناپذیری را برای افراد و گروههای شاغل در صنعت خودروسازی (بصورت مستقیم و غیر مستقیم) در پی خواهد داشت.
انتهای پیام/
نمیدونم کی میخوان این شرکتا از رووووو برن !!!!!!
آیا وقتی تا ۲ سال آینده محصولات خودرو ساز ها را به بالا ترین نرخ و به نرخ هنگام تحویل و غیر قطعی پیش خرید کرده ایم می توانیم انتظار ارزان شدن ویا بهبود کیفی آن را از فروشنده داشته باشیم ؟ گندم از گندم بروید جو ز جو .
۱_ خروج پول ها از حساب های روز شمار بانک ها با اجرای طرح جدید ماه شمار وافزایش نقدینگی و ورود در بازار خودرو و طلا مواد غذایی و...
۲_ برنامه ریزی خودرو سازان ویا مافیای خودرو برای افزایش قیمت از طریق توزیع قطره چکانی و شبکه های دلالی و... تا بازار شب عید را نیز از دست ندهند
۳_نبود قانون کافی و یا عدم اجرای قانون در خصوص مجازات متولیان نظارت که در انجام نظارت کوتاهی کرده اند.زیرا با این حجم گرانی نمی توان ادعا کرد در نظارت و کنترل کوتاهی نشده است.
جامعه ای که سرمایه دار هر روز کلفت تر میشه و مستضعف نحیف تر اون جامعه ظلم نکنید ظلم نکنید ظلم ظلم نکنید ظلم نکنید ظلم نکنید
سبب افزایش اشتغالزایی در خودروسازی شود !؟
میتواند باعث رشد و توسعه پالایشگاهها و یا پتروشیمیها شود !؟
میتواند باعث پیشرفت و شکوفایی قطعه سازی شود!؟
میتواند سبب فروش بیشتر بنزین و سود آوری بیشتر برای دولتها شود!؟
میتواند به تمام صنایع دیگر و وابسته رونق بخشد!؟
میتواند باعث رشد رفاه و آسایش و ایمنی در جامعه شود!؟
میتواند سن ازدواجها را پایین بیاورد زیرا یکی از فاکتورهای مهم در زندگیهاست!؟
میتواند به صنعت توریسم و گردشگری رونق ببخشید!؟
میتواند به پیشرفت ساخت و ساز و آبادانی و امنیت در کشورها کمک شایانی کند!؟
و دهها و صدها مورد مثبت دیگر !؟
پس علاوه بر کیفیت بفکر تولید زیاد و انبوه در خودروسازی مان باشیم و قیمتها روز بروز رقابتی و جهانی تر شوند!!؟؟؟؟
واردات خودرو آزاد شود تاکی باید تاوان حمایت از تولید داخلی بی کیفیت را بدهیم.
تولید خودروی ارزان و با کیفیت عملا باعث رونق اقتصاد و اشتغال و خرید بیشتر از طریق تمایل مردم به تعویض خودرو میشود
برای حمایت ازمشاغل مرتبط که بی کیفیت قطعه تولید میکنند چرا تاوان این عده اندک را باید تمام مردم بدهند
خوب بانکها به حودرو سازها تسهیلات بدند با تنفس
نقدینگی رو با اوراق مشارکت از مردم تامین کنید بعد این به اصطلاح خودرو ساز واگذار کنند .
بهتره تعطیل کنید
مردم با هزار بدبختی زندگیشون رو بفروشن پراید همچون رو بخرند ۴۰ میلیون
یه دوچرخه میتونم بخرم
آرزو دارم که سازمان بازرسی کل کشور به این قضیه ورود کند، قوه قضاییه ورود کنند و این گرانفروشان و کم فروشان را آنگونه مجازات کند که در تاریخ بی نظیر باشد و درس عبرتی شود برای بقیه.
خودروسازهای ما به معنای واقعی ثابت نمودند که مانند کودکی هستند که دائم میگویند اگر فلان چیزو داشته باشم حتما درس میخونم .... دائما گران کردند ولی هیچ اتفاق درستی نیفتاده ..... فقط پیکان با انواع دنده وارداتی و سپر استیل و فایبرگلاس و پراید...پژوهای دهه 70 و خلاصه بدبختیم بدبخت
دلار و ارز بهانه بود ولا غیر
عزیز من حاشیه بازار خودت درس کردی ننداز گردن دلال وقتی خودرو تحویل فوری ب قیمت قبل بفروشی دیگ دلالی نیست قیمت بالا بگه همش زیر دولت است
یادتون میاد کمپین نخریدن خودرو رو؟؟
چکار کردن؟ قیمت رو آوردن پایین؟ کیفیت رو بردن بالا؟؟ نه نه نه نه
تنها کاری که کردن گفتن25میلیون وام بدین. .!!!! همون کار رو واسه کسی که تازه ازدواج میکنه نکردن ولی برای فروش ماشینای بی کیفیت کردن
یکی از فامیلا چند ماه قبل پراید مدل 90 فروخت و از بانک هم وام گرفت، الان با پول فروشش و وامی که گرفته میتونه پراید مدل 86 بگیره؛
زیبا نیست؟!
لطفا
اگر خودروواردکنیم حداقل محیط زیست کمترآلوده می شود ومردم کمترجان خودرا ازدست می دهند لیاقت مردم ایران این خودروهای ازرده خارج شده نیست
واسکازینش میره-قفل درب عقب خراب
حالا بشینید تا کیفیتو ببرن بالا
اوضا خوب نیست
مردم هم این قضیه رو میدونم ولی چاره ای ندارن
ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم ظلم
ظلم شاخ و دم نداره مجبور کردن مردم به خرید کلای بی کیفیت گران
یعنی 4برابر بنزین سوبسیدی که اگر مصرف روزانه بنزین رادر این اختلاف مصرف ضرب وقیمتشو حساب کنید سر به فلک میکشه ودراین شرایط اقتصادی چه درد های ازاین ملت محروم که میتونه درمان کنه!
مرگ بر به این گرانی
افزایش قیمتها= کاهش فروش=تولید کمتر= افزایش احتکار=کیفیت پایین