سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبلیغ پزشکی تخلف انتظامی است؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور قوانین مرتبط با تبلیغات پزشکان را تشریح کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور، درباره قوانین مربوط به تبلیغ از سوی پزشکان، گفت: اولاً محتوای تبلیغات در حوزه پزشکی باید درست باشد، حال اگر محتوا هم درست بود، در صورتیکه تبلیغ بدون مجوز سازمان نظام پزشکی باشد، نوعی تخلف انتظامی محسوب می‌شود. اگر محتوای تبلیغ هم غلط باشد، دیگر این تخلف مضاعف خواهد شد؛ بنابراین هر تبلیغاتی که در حوزه پزشکی، در هر رسانه‌ای اعم از فضای مجازی، مطبوعات، نشریات داخلی و… می‌خواهد انجام شود، بدون در نظر گرفتن محتوای آن باید از سازمان نظام پزشکی کشور مجوز دریافت شود. در غیر این صورت پزشک مرتکب تخلف شده است.


بیشتر بخوانید: تبلیغات پزشکی در فضای مجازی ممنوع است/ پذیرش در رشته پزشکی با کنکور صحیح نیست


وی افزود: در عین حال فردی که بر اساس یک تبلیغ پزشکی به پزشک مراجعه کرده و دچار عارضه شده باشد، در صورت شکایت یا اطلاع سازمان نظام پزشکی، بدون در نظر گرفتن موضوع، شرایط را بررسی می‌کنیم. البته حتی اگر تبلیغ درست و با مجوز باشد و برای بیمار عارضه ایجاد کند، باز هم ما آن را بررسی می‌کنیم. در عین حال اگر پزشک تبلیغ غیرمجازی را انجام دهد و هیچ عارضه‌ای هم برای بیمار رخ ندهد، باز هم پزشک محکوم است، جدای از اینکه عارضه ایجاد کرده باشد یا خیر.

فتاحی ادامه داد: مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده موارد تخلف و یا بروز عارضه بعد از درمان، به دادسرا‌های سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند؛ بنابراین اگر تبلیغات بدون مجوز انجام شده باشد و یا محتوای تبلیغ آن چیزی که در مجوز درج شده، نباشد، با پزشک برخورد می‌کنیم. در قانون هم مشخص شده که پزشک چه چیز‌هایی را می‌تواند تبلیغ کند. پزشک مواردی را می‌تواند تبلیغ کند که در پروانه طبابتش آمده است و چیز دیگری را نمی‌تواند تبلیغ کند؛ بنابراین در صورت مجوزدار بودن تبلیغ هم اگر محتوا درست نباشد، قطعاً با پزشک برخورد می‌شود.

وی درباره عناوینی که پزشکان می‌توانند بر روی تابلوهایشان درج کنند نیز گفت: پزشکان عنوانی را که روی تابلو یا کارت خود و یا در تبلیغات برای خود ذکر می‌کنند، باید در پروانه مطب شأن ذکر شده باشد. البته به پزشک اجازه می‌دهند که در زیرمجموعه همان رشته هم عناوینی را ذکر کند. به عنوان مثال متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند بنویسد متخصص گوش، حلق و بینی و زیر آن اضافه کند متخصص حنجره و…؛ بنابراین پزشک می‌تواند دو رشته مرتبط با حوزه کاری‌اش را به عناوینی که روی تابلو می‌نویسد، اضافه کند. پزشکان عمومی هم دو رشته مرتبطی را که بیشتر در آن آموزش دیده باشند، می‌توانند در عنوان تابلو درج کنند، اما ذکر عناوینی بیش از این ممنوع است.

فتاحی تاکید کرد که مردم برای اطلاع از مجاز یا غیر مجاز بودن تبلیغات پزشکان می‌توانند با تماس با معاونت‌های فنی و نظارت نظام پزشکی‌های هر استان و شهرستان از مجوزدار بون یا نبودن تبلیغات اطلاع حاصل کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.