سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زهره وند در گفت‌و گو باباشگاه خبرنگاران جوان:

ایران تنها سد در برابر سلطه طلبی آمریکا است

کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران تنها سد در مقابل جریانات تروریستی که در برابر سلطه طلبی آمریکا مقاومت می کند.

ابوالفضل زهره‌وند کارشناس روابط بین الملل  درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهم‌ترین شاخص های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در چهار ده  پس از گذشت انقلاب اظهار کرد: شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی را موضع استقلال طلبانه و نفی سلطه شرق و غرب  توسط نظام اسلامی ایران دانست، زیرا در مقطعی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید شاهد دو قطب بندی تحت عنوان بلوک شرق و بلوک غرب در جهان بودیم .

وی با تشریح قطب بندی کشورها در جهان پیش از انقلاب اسلامی  ایران، ادامه داد: در کنار بلوک غرب و  شرق گروه دیگری از کشورها  موسوم به کشورهای عضو گروه غیرمتعهدها هم وجود داشتند که بازهم به‌نوعی  به یکی از این دو بلوک تمایل بیشتری داشتند. به طور مثال هند با بلوک شرق هم سویی بیشتری داشت و نظام شاهنشاهی پیشین ایران هم  این‌که نقش ژاندارم منطقه را برای خود در نظر گرفته بود و خود را جزو کشورهای  عضو غیرمتعهدها  و موسس آن می‌دانست  با بلوک غرب هم سویی ویژه ای داشت . علاوه براین سیستم نظامی اش  هم کاملا با ناتو هماهنگ بود، عضو سنتو(سازمان پیمان مرکزی) بود و  با نفوذ بلوک شرق  (به خصوص اتحادیه جماهیر شوروی ) در  بخش غرب آسیا و در بین کشورهای عضو گروه سنتو هم به شدت مقابله می‌کرد .

زهره وند افزود:  در همین چهار چوب ثابت و مشخص بود که  انقلاب اسلامی ایران ظهور کرد و سخن تازه ای مبنی بر نفی سلطه غرب و  شرق، همچنین استقلال خواهی را  مطرح کرد که به عبارتی امروز ما تحت عنوان گفتمان چند جانبه گرایی از آن یاد کرده و جمهوری اسلامی ایران کماکان پرچم‌دار آن است . ناگفته نماند  بسیاری از کشورهایی که در حال تمایل پیدا کردن به این گفتمان هستند  بخشی از محور مقاومت را  شکل می‌دهند و این به نظر بزرگترین دستاوردی است که در عرصه سیاست خارجی به دست آوردیم که البته هنوز در ابتدای راه آن هستیم ، نکته قابل توجه این است که حتی در بیرون از قاره آسیا هم کشورهای بسیاری مانند ونزوئلا در آمریکای لاتین  به این گفتمان تمایل دارند  .

کارشناس روابط بین الملل در تشریح بیشتر گفتمان چند جانبه گرایی و نقش موثر جمهوری اسلامی در آن گفت: مشارکت بین المللی بر پایه رعایت اصل انصاف و اصل عدالت یکی از زیرساخت‌های این گفتمان است.  حتی چین هم که  قدرت اقتصادی  مطرح و نوظهور در عرصه بین الملل مطرح می شود  از گفتمان چند جانبه گرایی دفاع کرده و رویکرد گذشته که در اردوگاه بلوک شرق دنبال می شد را کنارگذاشته است. همچنین  شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور هم  استراتژی یک جاده یک کمربند را بر پایه همین گفتمان مطرح کرده است ،افزون بر این موارد امروز شاهد هستیم  روسیه هم درحالی که قبلا پرچمدار گفتمان سوسیالیستی و بلوک شرق بود  در حل بحران سوریه  با ایران وارد همکاری شده و از گفتمان تهران حمایت می کند .

وی افزود: مسئله چند جانبه گرایی امروز گفتمانی برتر  و در مقابل یک جانبه گرایی  آمریکا در عرصه بین المللی قرار دارد. همچنین شاهد هستیم که  واشنگتن در تلاش است تا  موقعیت در حال افول خود را در با یک جانبه گرایی و تک محور بودن  مجددا بازسازی کرده و مسیر گذشته را ادامه دهد، غافل از اینکه دیگر امکان برگشت به این موقعیت نبوده و گفتمان چند جانبه گرایی در سال‌های آینده قطع به یقین به گفتمان مسلط در جهان تبدیل خواهد شد.

زهره‌وند همچنین با اشاره به  سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی کشورمان در چهل سال اخیر خاطرنشان کرد: مساله دفاع از حقوق کشورها و ملت های مظلوم و توجه به نقش مردم در اداره حکومت (مصداق اقدامی که  در سوریه انجام دادیم )کماکان در دستور کار سیاست خارجی ایران  قرار دارد .همچنین  مبارزه با تروریسم یکی از دستاوردهای بزرگ ایران در سال های اخیر بوده است، دستاوردی که حتی ترامپ هم در تلاش است تا آن را به نفع خود مصادره کند.

کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: رییس جمهور آمریکا پیش از این با صراحت اعلام کرده بود که داعش و جریانات تکفیری محصول سیاست‌ها و سرمایه گذاری دولت آمریکا بویژه در دوره اوباما و قبل از وی بوده اند، مسیر تروریست پروری همان راهی است که  کاخ سفید با حمایت از کشورهای حامی تروریست از جمله امارات و عربستان در آن حرکت می کند. علاه بر این امروز برای جامعه جهانی کاملا روشن شده است که ایران تنها سد مقابل جریانات تروریستی است و این نتیجه چهل سال ایستادگی بر روی مواضع اصولی  و تقابل با هژمونی و سلطه طلبی آمریکا بوده که دستاورد بزرگ دیگری برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاهد هستیم که امروز بحث افول قدرت نرم آمریکا در تمامی مراکز تحقیقاتی دنیا مطرح است، در عصر اینترنت و انقلاب اینترنتی به طور قطع دولتی که قدرت نرم خود  را از دست بدهد دیگر نخواهد توانست از قدرت سخت خود هم  بهره ببرد. تا امروز هم شاهد بودیم  که قدرت سخت هزینه‌های گزافی را به ایالات متحده تحمیل کرده ، بعد از این هم باید انتظار داشت که پس از افول قدرت نرم واشنگتن شاهد افول جایگاه این کشور در عرصه بین الملل باشیم، امری که پیش از این برای اتحادیه جماهیر شوروی رخ داد و این کشور را سمت فروپاشی برد.

زهره‌وند تصریح کرد: دونالد ترامپ که روزی آمده بود تا انقلاب اسلامی را  دفن و مهار کند امروز به جای اینکه این هدف خود را محقق سازد هفت تریلیون دلار در کشورهای مختلف نظیر افغانستان، یمن، عراق و سوریه هزینه کرده ودر مقابل نه تنها دستاوردی کسب نکرده بلکه به کشوری تبدیل شده که برای حفظ خود دست و پا می‌زند  و باید گفت که  نمایان ساختن چهره ضعیف ایالات متحده  یکی از دیگر از دستاوردها و مقاومت  جمهوری اسلامی  ایران است.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۱ دی ۱۴۰۲
امریکا با بالاترین امار مخترعین و مکتشفین و پرچمدار علم و تکنولوژی در جهان، سلطه عمدتا اقتصاد محور (استعمارگری) داشته و در موارد سلطه نظامی ، حاصل تبعات ناخواسته جنگهای جهانی است. سلطه واقعی و مطلق و مرگبار را حکومت طالبانی ایران دارد که نتنها بر تمام امور اقتصادی و اجتماعی، بلکه زندگی خصوصی مردم را تحت کنترل و نظارت قرار داده و زندگی را برای افراد اندیشمند و فرهیخته غیرقابل تنفس ، اما عرصه جولان و بهشت فرومایگان و فرصت طلبان تشنه قدرت و ثروت، کرده. ماندگار طلبی نشانه بارز استبداد و سلطه طلبی همه جانبه یک حکومت فردی یا جناح محور است. حکومت امریکا مردم محور است و چون در دوره های زمانی مشخص بطور کامل تغییر میکند، نه حکومت، بلکه مسئولیت محسوب میشود. از زمان اباما، نظام سیاسی امریکا با خیانت دموکراتها بسمت استبداد و حکومتی شدن تغییر کرده و با عوامفریبی و امارها و اطلاعات و اخبار نادرست، هیچ شفافیتی در عملکرد انها وجود ندارد. اکنون امریکای تحت سلطه نامحسوس ایران، ابزار اهداف جهانی ایران است. افول امریکا، تبعات سنگین برای بشریت خواهد داشت و کشوری مولد از چرخه تولید دانش بنیان حذف میشود.