سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دادگاه عالی ونزوئلا ریاست‌جمهوری گوایدو را «پوچ» و «فاقد اعتبار» توصیف کرد

دادگاه عالی ونزوئلا تصمیم سرکرده مخالفان این کشور برای رئیس‌جمهور خواندن خود را «پوچ» و «فاقد اعتبار» اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، دادگاه عالی ونزوئلا روز گذشته اعلام کرد تصمیم خوان گوایدو، سرکرده مخالفان این کشور برای رئیس جمهور خواندن خود، پوچ و فاقد اعتبار است.

قاضی «خوان مندوزا» عضو دیوان عالی ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدام سرکرده مخالفان ونزوئلا برای رئیس جمهور خواندن خود، مخالف قانون اساسی ونزوئلا است و او اختیارات ریاست جمهوری را به زور غصب کرده است. او همچنین قانون وضع شده از سوی کنگره این کشور را غیرقانونی خواند.

پیش از این، دادگاه عالی ونزوئلا، خوان گوایدو را ممنوع الخروج اعلام و حساب‌های بانکی او را مسدود کرد. 

خوان گوایدو اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرد براساس قانون اساسی ونزوئلا مجاز است تا سمت ریاست جمهوری را در دست بگیرد و متعهد شد نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا را از قدرت برکنار و دموکراسی را در این کشور احیا کند. کنگره ملی ونزوئلا تحت اختیار مخالفان این کشور هفته گذشته قانونی را مبنی بر انتقال دموکراتیک قدرت تصویب کرد که بر تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا پیش از پایان سال جاری میلادی تاکید دارد.

در ۲۳ ژانویه خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا در اقدامی غیرقانونی خود را رئیس جمهور خودخوانده این کشور معرفی کرد. آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی از گوایدو حمایت می‌کنند. این در حالی است که مردم ونزوئلا چند ماه گذشته در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رأی قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند. این در حالی است که روسیه، ایران، مکزیک، ترکیه، اروگوئه و کشور‌های دیگر اعلام کردند نیکلاس مادورو، تنها رئیس‌جمهور مشروع و قانونی ونزوئلا است.

از آن زمان تاکنون ونزوئلا در بحران سیاسی به سر می‌برد. دولت آمریکا برای اینکه مادورو را تحت فشار قرار دهد، اواخر ماه ژانویه تحریم‌های سنگینی را علیه شرکت پی. دی. وی. اس. آ. اعمال کرد. گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا و رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور همچنین احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا را در صورت لزوم، رد نکرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.