سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای وزیر خارجه آمریکا: ایران و حزب‌الله در تحولات ونزوئلا فعال هستند

وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی تلویزیونی درباره تحولات ونزوئلا، در ادعایی بی‌اساس گفت: واحدهای حزب‌الله، ایران و کوبا در ونزوئلا فعال هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در گفتگویی تلویزیونی درباره تحولات ونزوئلا مدعی شد ایران و حزب‌الله هم‌اکنون در تحولات ونزوئلا فعال هستند.

وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس‌ بیزینس در ادعایی بی‌اساس و عجیب مدعی شد: «با بازیگران بدی مانند کوبا، حزب‌الله و ایران که در منطقه نفوذ دارند، بحران کنونی ونزوئلا خطر تبدیل شدن این کشور  را به سرزمینی خالی از سکنه افزایش می‌دهد».

مایک پمپئو در ادامه این ادعای خود افزود: «مردم نمی‌دانند حزب‌الله واحدهای فعالی در ونزوئلا دارد یا ایران در حال تأثیرگذاری بر مردم ونزوئلا و کل منطقه‌ آمریکای جنوبی است. ما ملزم هستیم به خاطر منافع آمریکا این خطر را رفع کنیم».

این مقام آمریکایی در حالی مدعی نقش‌آفرینی ایران و حزب‌الله در بحران کنونی ونزوئلا می‌شود که واشنگتن مردم این کشور را تحت تحریم‌های شدید قرار داده و در تازه‌ترین اقدام خود در حال هدایت یک کودتای سیاسی علیه دولت قانونی ونزوئلا است.  حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز آشکارا از  احتمال حمله  نظامی به ونزوئلا سخن می‌گوید.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود همچنین مدعی شد: «کوبایی‌ها هم‌اکنون کنترل نیروهای امنیتی ونزوئلا را به عهده دارند و از مادورو حفاظت می‌کنند».

تنش اخیر در ونزوئلا پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو، سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا، در اقدامی غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای منطقه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد. این در حالی است که مردم ونزوئلا چند ماه پیش، در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رأی قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند. گوایدو همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی تصویری از مردم ونزوئلا خواست علیه دولت قانونی این کشور به خیابان‌ها بیایند.

پس از آنکه خوان گوایدو روز ۲۲ ژانویه در کودتایی سیاسی خود را رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد، آمریکا و متحدانش او را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند. این در حالی است که روسیه، ایران، مکزیک، ترکیه، اروگوئه و کشورهای دیگر اعلام کردند نیکلاس مادورو، تنها رئیس‌جمهور مشروع و قانونی ونزوئلاست.

نیروهای مسلح ونزوئلا نیز با محکوم‌کردن کودتای سیاسی خوان گوایدو، تأکید کردند با تمام توان از نیکلاس مادورو و قانون اساسی و حاکمیت این کشور حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.