سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

طرح ترافیک از فردا در تهران اجرا می‌شود/ پنجشنبه‌ها قربانی بی‌پولی شهرداری یا آلودگی هوا؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که از فردا طرح ترافیک دوباره در روزهای پنجشنبه اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ روز پنجشنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد که طرح ترافیک و زوج و فرد در روز‌های پنجشنبه از دوم اسفندماه دوباره اجرایی می‌شود و شهروندان برای تردد از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ باید مجوز ورود به طرح ترافیک داشته باشند.

بر این اساس کسانی که بدون اخذ مجوز وارد این محدوده شوند، علاوه بر جریمه پلیس، بابت پرداخت عوارض هم به شهرداری بدهکار می‌شوند.

بیشتر بخوانید؛ اجرای طرح ترافیک در روز‌های پنجشنبه تا ساعت ۱۳

اجرای طرح جدید ترافیک از ابتدای سال جاری همواره با حواشی زیادی روبرو بوده است که افزایش ساعات اجرای آن از ۱۷ به ۱۹، بدهکار شدن شهروندان به شهرداری بابت تردد در محدوده زوج یا فرد در روز‌های مخالف پلاکشان و همچنین افزایش ترافیک و آلودگی هوا در روز‌های پنجشنبه از جمله آنها بوده است.

معاونت ترافیک شهرداری تهران هنگام اجرای این طرح که با مخالفت‌های زیادی همراه بود، اجرا نشدن طرح ترافیک در روز‌های پنجشنبه را به عنوان امتیازی به تهرانی‌ها مطرح کرد تا از میزان مخالفت‌ها با سایر تبعات طرح جدید کاسته شود؛ این در حالی است که نه تنها از میزان مخالفت‌ها کاسته نشد، بلکه حذف پنجشنبه‌ها از طرح ترافیک، آن را به آلوده‌ترین روز هفته تبدیل کرد.

این اولین بار نیست که مدیریت شهری طرح‌هایی را اجرا می‌کند که تنها با گذشت چند ماه از اجرایی شدن آن به اشتباه بودن آن طرح پی می‌برد و تنها شهر را متحمل زحمات و هزینه‌های فزاینده می‌کند.

شورای ترافیک برای سال ۹۸ مقررات سختگیرانه‌تری را برای کاهش تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج یا فرد فعلی وضع کرده است. این در حالی است که به گفته علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران سرعت وضع قوانین ترافیکی تناسبی با سرعت توسعه حمل و نقل عمومی ندارد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه این وضعیت دلایل مختلفی دارد، اظهار کرد: تمام این مسئله از طریق اخذ عوارض حل نمی‌شود، چنانچه ترخیص واگن‌های مترو که در گمرک متوقف شده، از طریق اخذ عوارض حل نمی‌شود و مشکل جای دیگری است.

در سال ۹۸ ساکنین محدوده زوج و فرد هم برای تردد در این محدوده همانند ساکنین محدوده طرح ترافیک گرفتار باتلاق هزینه‌ها خواهند شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته است که به منظور حمایت ساکنین محدود‌های ترافیکی، تنها ۵۰ درصد هزینه تردد از آن‌ها اخذ خواهد شد؛ اما تجربه ساکنین محدوده طرح ترافیک برای ثبت پلاک منزلشان در سامانه شهرداری در سال ۹۷ نشان داد، این کار هفت خان رستم است و انجام دادن آن کار هر کسی نیست.

بسیاری از شهروندان تهرانی ساکن در محدوده‌های ترافیکی در خانه‌های چند طبقه‌ای که تنها یک سند دارد، به صورت استیجاری در حال سکونت هستند و چنانچه در یک ساختمان ۳ طبقه که یک طبقه در اختیار صاحب خانه و دو طبقه دیگر در اختیار مستاجران است، صاحبخانه اقدام به ثبت پلاک خانه کنند، مستاجران نخواهند توانست از حق تخفیف ۵۰ درصدی خود برای تردد در محدوده‌های ترافیکی استفاده کنند.

در این شرایط قشر مستاجر که از اقشار ضعیف هستند، علاوه بر پرداخت اجاره خانه باید هزینه تردد در محدوده را هم به صورت صد در صدی پرداخت کنند.

حتی دیده شده است که در برخی از واحد‌های مسکونی که دارای سند مستقل هستند و اجاره داده شده‌اند، صاحبخانه پلاک آن واحد را برای تردد خودروی دوم خود ثبت می‌کند و در این شرایط یک شهروند حق تردد دو خودرو را کسب می‌کند و شهروند دیگر حق تردد دارای تخفیف هیچ خودرویی را ندارد، یا مثلا اگر مالک بابت عوارض ملک خود به شهرداری بدهکار باشد، مستاجر هم حق دریافت خدمات تردد در محدوده ترافیکی را ندارد.

بازگشت دوباره پنجشنبه‌ها به طرح ترافیک اگرچه اقدامی مناسب برای کنترل ترافیک محسوب می‌شود، اما حاکی از آن است که مطالعات مدیریت شهری برای اجرای طرح جدید ترافیک عجولانه و فاقد کارشناسی‌های لازم بوده است و اکنون به طرح سابق پناه برده است.

مدیریت شهری هیچ تضمینی نداده است که افزوده شدن محدوده زوج و فرد به محدوده طرح ترافیک چگونه می‌تواند سبب کاهش آلودگی هوا و ترافیک شود.

مدیریت شهری هیچ توضیحی نداده است که در صورت موثر نشدن حذف زوج و فرد بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا چه برنامه‌ای برای سال ۹۹ دارد.

از کجا معلوم که اواخر سال ۹۸ به بهانه بی اثر بودن حذف زوج و فرد، کلید مدیریت شهری به سراغ پولی کردن تردد از تونل‌ها و بزرگراه‌ها برای سال ۹۹ نرود.

از کجا معلوم که شورای اصلاح طلب، طرح پولی کردن سنگر به سنگر کوچه پس کوچه‌های تهران را کلید نزده و حذف زوج و فرد گام دوم آن‌ها برای نزدیکتر شدن به جیب‌های مردم است.

انتهای پیام/

آیا طرح ترافیک پنجشنبه‌ها اجرا می‌شود؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
آرش
۲۲:۲۶ ۱۲ تير ۱۳۹۸
نفرمایید تورو خداااااا
با پول هم میشه هوارو پاک کرد و هم ترافیک و کم
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
اینها اگر بتونن از رفت و آمد مردم تو پیاده رو هم عوارض میگیرن
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
حتي اگر بهشت وجهنم را خريد و فروش كنيد ،،،مرگ را نمي توانيد ،،،،شرمتان باد
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
تهران بابد دو روز در هفته ممنوعیت خودرو باشه شنبه و پنجشنبهفقط وسایل عمومی به جز تاکسی
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
تهران بابد دو روز در هفته ممنوعیت خودرو باشه
شنبه و پنجشنبه
فقط وسایل عمومی به جز تاکسی
شما چرا این جور تیتر می زنید !
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
طرح ترافیک هم شده محل کاسبی
بهرام
۱۱:۴۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
با سلام:
طرح ترافیک هم شده محل کاسبی شهرداری
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
آفرین . پنجشنبه ها در آمد خوبی داره . پولا رو بگیرید علی برکت الله .مردم پنجشنبه برای بیرون رفتن با ماشین عالیه بیشتر برید بیرون .
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
علی برکت الله!
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
یه پنچ شنبه ها حق رفت و آن داشتیم و یه بزرگراه های مثل نواب و چمران خلوت بود که اونم به باد فنا رفت متاسفم واقعا اینا فقط دنبال پول هستن آلودگی‌ هم و ترافیک دروغ و شعاره
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
وقتی برنامه ریزی پشت طرح ها نباشد فقط مردم هستند که متضرر می شوند . چرا بجایی پول گرفتند از مردم به هر بهانه ای مشکلات رو حل نمی کنید . آیا به این فکر کرده اید باپولی کردند خیابانها در عوض چه مکاناتی را در اختیار مردم قرار می دهید . اول زیر ساختها رو درست کنید بعد جیب مردم رو خالی کنید