سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح‌های پالایشگاهی پارس جنوبی اسفند به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر نفت گفت: دو طرح پالایشگاهی پارس جنوبی شامل پالایشگاه‌های فاز ۱۳ و ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفند به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بیژن نامدار زنگنه امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست با نمایندگان رسانه‌های سراسری کشور، ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها را بیش از ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: در سال ۹۲ برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود، اما اکنون برداشت روزانه گاز از این میدان از طرف قطری پیشی گرفته و با افزایش ۱۱۰ میلیون مترمکعبی، به ۶۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وزیر نفت با یادآوری کشف میدان پارس جنوبی در سال ۶۷، گفت: اولین مذاکرات توسعه پارس جنوبی در سال ۷۵ آغاز شد و در دولت اول اصلاحات اولین قرارداد‌های توسعه این میدان به امضاء رسید.

زنگنه با بیان اینکه هم اکنون ۲۱ فاز پارس جنوبی در مدار بهره‌برداری قرار دارد، تصریح کرد: در اسفند امسال بخش پالایشگاهی فاز‌های ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ طرح‌های پارس جنوبی با برداشت دو میلیارد فوت مکعب گاز ترش به بهره‌برداری خواهد رسید، در فاز ۱۴ نیز اکنون روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش برداشت می‌شود و مجموع تولید گاز از این سه طرح، به ۳ میلیارد فوت مکعب در روز می‌رسد.

وی یادآور شد: بخش دریایی فاز‌های ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ و بخش پالایشگاهی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان سال ۹۷ تکمیل می‌شود.

وزیر نفت از رکوردشکنی در تولید اتان نیز خبر داد و افزود: با افزایش تولید اتان به ۱۰ میلیون تن، برای نخستین بار در سال ۹۹ به ظرفیت خوراک دریافتی مجتمع‌های پتروشیمی افزوده می‌شود.

زنگنه ادامه داد: ظرفیت بسیار مناسبی در توسعه بخش‌های دریایی به همت مهندسان و پیمانکاران ایرانی ایجاد شده است و تقریبا همه ظرفیت‌های طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری از این تأسیسات توسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود، همچنین دانش ساخت بخش عظیمی از تجهیزات صنعت نفت به جز تجهیزات دوار در اختیار داخلی‌ها قرار دارد.

وزیر نفت درباره آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: پس از خروج توتال از این طرح، با چینی‌ها برای توسعه بخش دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی مکاتبه کرده‌ایم، اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم.

انتهای پیام/ک

چین درباره حضورش در فاز ۱۱ پارس جنوبی جوابی نداد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.