سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش وزارت امور خارجه به بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران

جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص ایران به‌ویژه برجام، برخی نکات و انتقادات خود را از بیانیه مزبور اعلام کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ متن بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص ایران بویژه برجام و دیگر نکات قابل قبول، برخی نکات و انتقادات خود را از بیانیه مزبور اعلام می‌دارد:

۱. سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات):

جمهوری اسلامی ایران نسبت به مواضع اتحادیه اروپایی ملاحظات و نقد‌های جدی دارد. قبل از هرچیز همچنان که قبلا اعلام شد ما از ثبت سازوکار حمایت از تبادلات تجاری (ساحات) با ایران استقبال می‌کنیم، اما بدون تردید انتظار طبیعی و واقع گرایانه آن است که این سازوکار هرچه سریع‌تر بخصوص با اقدام دیر هنگام و ناکافی از سوی طرف‌های اروپایی با دقت و سرعت عمل بیشتری اجرایی شده و جنبه‌های دیگر تجارت میان ایران و کشور‌های اروپایی را همچنان که در بیانیه ماه می‌وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی تصریح و تعهد شده پوشش دهد. برای ما جنبه‌های اقتصادی برجام و انتفاع ایران از آن اهمیت بسزایی دارد و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی برجام می‌تواند ملاک و محکی تعین کننده و اساسی در تنظیم مناسبات آتی ما باشد. مرتبط کردن اجرای این سازو کار که از تعهدات ذاتی برجامی است با الزامات نهادهایی، چون FATF غیر قابل قبول است.

۲. ادعای طراحی امنیتی در اروپا:

طرح اتهامات بی پایه‌ای همچون طراحی و یا اقدام تروریستی در اروپا از ابتدا بی اساس و تعجب برانگیز بود. ایراد چنین اتهامات واهی و بی اساس و ابراز نگرانی اروپایی‌ها در شرایطی که گروه‌های تروریستی و جنایتکار شناخته شده و دارای شناسنامه برای جهانیان در اروپا آزادانه فعالیت می‌کنند، نه تنها در شرایط کنونی سازنده نیست بلکه در راستای اهداف معاندینی است که خواهان تیرگی روابط ایران با اروپا هستند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان حملات تروریستی و به عنوان کشوری که در مبارزه با گروه‌هایی همچون داعش که حتی امنیت اروپا را تهدید کرده و می‌کنند، پیشرو و همواره پشتاز بوده است از اتحادیه اروپایی انتظار دارد تا با نگاهی واقع بینانه و به دور از استاندارد‌های مرسوم دوگانه به این موضوع پرداخته و با آن برخورد جدی و اقدام نماید.

۳. فعالیت‌های دفاعی ایران:

همچنان که قبلا نیز اعلام شده است موضوع فعالیت‌های دفاعی ایران صرفا دفاعی، بازدارنده و بومی است و این موضوع هرگز در دستور کار مذاکره ما با دیگر کشور‌ها نبوده و نخواهد بود. اعتقاد راسخ داریم طرح این گونه موضوعات در شرایط فعلی منطقه‌ای و تهدیدات آشکار علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران سازنده، کارساز و مفید نبوده و همسو با امنیت منطقه و منافع واقعی اروپا نیست.

۴. مسائل منطقه ای:

جمهوری اسلامی ایران اکیدا به کشور‌های اروپایی توصیه می‌کند که نگاه واقع بینانه‌ای به حوادث و مسائل منطقه‌ای داشته باشند و تحت تاثیر جریانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنیت پایدار منطقه و توسعه روابط میان دولت‌ها وملت‌ها قرار نگیرند. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگو، تعامل و راهکار‌های سیاسی برای حل و فصل تمامی بحران‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند.

۵. حقوق بشر:

جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشور‌های مستقل را محکوم می‌کند. عملکرد چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران، به خوبی نشانگر جدیت کشورمان در جهت ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین المللی از طریق همکاری‌های سازنده و سازوکار‌های مبتنی بر گفتگو است. اقدامات و تعاملات مثبت جمهوری اسلامی ایران با نظام حقوق بشر ملل متحد و مراجع بین المللی ذیربط، مبین التزام کشورمان به تداوم همکاری‌های سازنده است. اظهار نگرانی در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که جایگاه برتر ایران در منطقه به لحاظ رعایت موازین حقوق بشر بر همگان آشکار است، منحرف ساختن افکار عمومی و اصرار بر یک روند نادرست است که می‌تواند به افزایش بی اعتمادی در روابط فی مابین بیانجامد. در منطقه‌ای که بحران اصلی آن کودک کشی رژیم صهیونیستی و جنایات ائتلاف سعودی در یمن (به دلیل تسلیحات متعارف و غیر متعارف ارائه شده توسط کشور‌های غربی از جمله برخی اعضای اتحادیه اروپا) است، موضع گیری‌هایی از این قبیل توسط اتحادیه، بدون شک غیر سازنده بوده و از دید افکار عمومی جهانیان مردود است. سکوت اتحادیه اروپا در قبال نقض گسترده حقوق بشر در کشور‌های عضو از جمله عدم استیفای حقوق اولیه و اساسی پناهندگان و مهاجرین، افزایش گرایشات راست افراطی و برخورد‌های نژادپرستانه با اقلیت‌های قومی و مذهبی به ویژه مسلمانان (به دلیل سخنان مبتنی بر نفرت پراکنی برخی دولتمردان اروپایی و نیز اقدامات خشن افراط گرایان) خود نافی ادعا‌های اتحادیه مبنی بر پیگیری حقوق بشر می‌باشد.

جمع بندی

جمهوری اسلامی ایران خواستار تعامل سازنده و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با اتحادیه اروپایی است. تجربه گفتگو‌ها و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا بخصوص تجربه بدست آمده طی سالیان گذشته، به ویژه در سه سال اخیر نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای همکاری و توسعه روابط میان دو طرف وجود دارد. امیدواریم با عملی شدن تمامی تعهدات اروپا شاهد تعمیق روابط دو طرف در کوتاه‌ترین زمان باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اروپا وامریکا سرو ته یک کرباسند شاید اروپایها از امریکا هم ضررشان بیشتر باشد ولی دولت تدبیر ول کن اروپا نیست هنوز امید دارد اونها کاری برای ایران بکنند .
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
ما هم نگران وضعیت مردم فرانسه هستیم
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
ملتی میتونه روی پای خودش بایسته که همه باهم صادق یکدل ومهربان باشند مسئولاشون به فکر خدمت وعدالت ناظرینشون پاک دست واهل رشوه وپورسانت نباشن بانکهاش اهل نزول وربا وسرمایه مردم را واقعا در راه تولید واشتغال وکشاورزی خرج کنه مردمشون سخت کوش اهل کار سخت باشن اگه این طور بود میشه جلوی هر ابر قدرتی ایستاد وپیروزشد خودتون قضاوت کنین کشور ما کدوم یک از فاکتورای بالا رو داره؟؟اگر نداره پس مسئولاش به فکر ساخت وپاخت با ابر قدرتها ودادن امتیاز به اونها وسرکوب مردم خودشون برای ادامه ی حکومت خودشون بر مردم بدبخت میافتن مطمئن باشین
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
دولت که ناامید نمیشه ، حالا باید تدبیر کنه ببینه دیگه چی باید بدیم به این اروپایی های گشنه تا سایه جنگ رو وردارن
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
از این دولت مردان چه توقع دارید.
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
باید به مردم ومنابع واستعدادهای بی نظیر وفراوان داخلی خود تکیه وبا توکل واعتماد به خدا قید اروپا را زده وزیر بار طرحها ونقشه های پیچیده ومرحله ای انها ودامی که برایمان پهن کرده اند نرویم ،،ما باید با چندین کشور چون چین روسیه هند ودیگر کشورهای مستقل وکشورهای همسایه ودوست منهای دلار کار کنیم بعد از چندی خواهیم دید که انها همگی به التماس افتاده با دادن پیقام وفرستادن واسطه دنبال مذاکره ومصالحه اند،ومهمتر اینکه انها نمیخواهند این حربه بوسلاح بزرگشان تحریم را دراینده از دست بدهند ،چون انها بارها تجربه کرده ومیدانند که ملت ایران اگر بخواهد میتواند بر نمام مشکلات فاعق امده وچون گذشته با ابتکار عمل ونیروهای انسانی جوان خلاق ومبتکر خود موانع را کنار بزنند واین برای انها از بمب نیتروژنی هم خطرناکتر است،چون اگر ایرانیان این اخرین ومهمترین حربه انها را با پیروزی پشت سر گذارد در تبدیل شدن به قدرتی بزرگ تکمیل شده واستقلالش کامل میشود ،واگر چنین شود انها چاره ای جز تن دادن به خواسته ایران ودادن امتیازات دلخواه تهران ندارند ،در ثانی انها نمیخواهند اینمساعل برای دیگر کشورهای منطقه ونقاط دیگر الگو شود،،
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
چقدر بدبخت شدیم که اینها با اون همه اهانت به کشورمون از طرف اروپا باز هم خوشحالن از اینکه اسم برجام را در هتاکیاشون اوردن
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
دورتون زدن تمام شد .دیگ رفتید تمام.
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
از اتحادیه اروپا درخواست کردند که با نگاهی واقع بینانه و به دور از استانداردهای دوگانه به این موضوع بپردازه کاری که هیچوقت اتفاق نمیفته،مسؤولین ما الکی دل خوش کردن به این موضوع چون اروپایی ها طبق استانداردها پییش میرن
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
انقلابی عمل کنید نه دیپلماتیک.
بسیجی
۱۸:۳۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اروپا و امریکا قابل اعتماد نیستند ...
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
این چه همکاری است که سراسر حقارت است ،اروپا حق دخالت در امور ایران را ندارد . اگر از حقوق بشر دم میزنند پس چرا در فرانسه اینقدر مردم را بطور وحشیانه میزنند و میکشند؟؟!!
هدف اروپا فقط و فقط باج خواهی است و به باج دهی کم ایران هم راضی نمیشود!!!!!
بسیجی
۱۸:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
رابطه با اروپا و امریکا امکان پذیر نیست
نادر
۱۷:۲۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
ممنون
امروز مطلبم را منعکس کردید. خیلی خوشحال شدم
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
بفکر کنترل اروپا از سوریه باشید چرا نمی‌خواهید باور کنید و بفهمید که اروپا بفکر نابودی ایران و همراهی با آمریکاست.
بسیجی
۱۸:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
از دولت محترم تقاضا دارم از تولید داخل حمایت کند و جلوی ثبت سفارش کالای خارجی که ارز کشور را نابود می سازد بگیرد همچنین قاچاق کالا و قاچاق سوخت ضرر بزرگی به اقتصاد وارد اورده است
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
ایران حتما می‌باید در سوریه برای مقابله با تهدیدات غرب بفکر ساخت پایگاه نظامی باشد همین کاری که آمریکا در نزدیکی مرزهای ما انجام داد .
حسین
۱۶:۳۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
برجام یک قرارداد دو جانبه بین ایران و چند کشور بود که قرار شد در مقابل تعهدات ایران تمام تحریم ها بر داشته شود ، کشورمان به تعهدات عمل کرد ولی اروپا و آمریکایی نشان دادند ، سیاست گام به گامی را جهت بر اندازی دنبال می کنند ، آنان بین خود تقسیم کار کردند که آمریکا از برجام خارج و به دشمنی ادامه دهد و اروپا هم نقش جاده صاف کن را اجرا کنند ، و فشار را به گونه دیگری ادامه دهد که شاهد ان هستیم ، پس هر دو یک نقشه را در قالب دو راهکار ادامه می دهند ، حال وظیفه ما مشخص است که باید بصورت پیدا و پنهان از منافع ملی کشورمان با تمام امکانات دفاع کنیم
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
ما فکر می کردیم نام گذاری دولت به تدبیر و امید به معنی این است که تدبیری اندیشیده شده است تا نور امید در دل ملت ایران روشن شود؛ نگو منظور امید بستن به خیر از طرف دشمنان ایران و اسلام و انقلاب بوده است. راستی چقدر ما ساده ایم.
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
دقیقا هردو داعش را در خفا حمایت میکردند ،واز اینهمه دستاورد ایران حیران هستند وچشم دیدن ندارند ،که با اینهمه تحریم وجنگ وفشار توانسته چنین پیشرفتهای شگرفی در تمام زمینه ها داشته باشد ،واین مهم را میخواهند از چشم جهانیان پنهان کنند،اینها همه سابقه استعمار ملتها را در کارنامه دارند ،ونمیخواهند ایران سرمشق دیگر کشورها شود ،
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
برجام=مرده متحرک به نطر من برجام را باید فراموش کنیم
آرش
۲۱:۴۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
ما نباید برجام را فراموش کنیم بلکه باید آن را آویزه گوش کنیم.
اگر از کارنامه ی برجام درس عبرت می گرفتیم امروز حرف از ساحات نمی زدیم.
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
.اروپا بیجا می کند برای ایران شرط بگذارد.
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اروپایی ها اصلا قابل اعتمادنبوده ونیستن انهادنباله روی ازامریکامیکنند دردفاع مقدس هم به صدام کمک تسلیحاتی میکردند واثار سلاحهای شیمیایی شان هنوز باقی است
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اروپایی ها اصلا قابل اعتمادنبوده
نادر
۱۵:۱۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اروپایی ها که مطیع و زیر سلطه ی آمریکا هستند دوست دارند ما التماسشان بکنیم و جزع و فزع ما را ببینند. گفتگو با غربی ها مثل دست و پا زدن در باتلاق است. هر چه بیشتر تقلی کنی بیشتر فرو می روی. بهتره که ما قید آن ها را بزنیم و عزت نفس داشته باشیم.بحمدلله ما الان روی پای خودمان هستیم. و اگر نسبت به آن ها بی تفاوت باشیم جریان بر عکس می شود. آن ها ذره ای چشم دیدن استقلال و پیشرفت ما را ندارند. ایران بزرگ است و غربی ها ذلیل و محتاج ما..
حميد
۱۴:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
باباديگه هيچ کي تو برجام نبست
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
زمانی که اروپا از برجام خارج شه بازم ما توی برجام می مانیم و میگن با چین و روسیه ادامه می دیم
مقدم
۱۲:۳۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اصلا مسایل مالی نیست که ما ار اروپا انتڟار داشته باشیم چهل سال است که امریکا هر سازی زده اروپا برای بقای خودش خوش خدمتی برای امریکا کرده تاریخ همه روزه تکرار می شود ولی تاگنون دیده اید ااروپا از خودش به تنهایی عرۻ اندام گند ،نمونه اش مسایل ونزویلا (تا دید امریکا گوایدو را به رسمیت شناخت) بعد از امریکا دست پاچه شد وگوایدو را به رسمیت شناخت وحالا شما یک نموونه پیدا کنید که اروپا از خودش اسقلال انجام ان را داشته است
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
FATFرا تصویب کنید.
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
باشه
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
حتما .دوست دارین خاری وحقارت کشور را؟!!
محمود
۱۲:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
باید به حرف رهبر عزیزمون گوش دهید اعتماد نکنید به این اروپااا
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
چقدر باید بگذرد تا وزیر خارجه بگویید اعتماد کردن به اروپا هم مثل امریکا اشتباه بود .توروخدا دیگه این برجام را ول کنید اروپا دوست امریکاست اعتمادی نیست
ملکوت
۱۱:۴۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
دست بردارید از برجام مرده شده دیگه این اروپاهیا دارند مسئولین کشور سرکار میگذارند مسئولین ما هم از خودشون دارند ضعف نشان میدهند در مقابل اروپا به فکر برطرف کردن مشکلات کشور باشید این همه ضعف از خودتون نشان ندهید در مقابل دشمن آیا در جنگ هشت سال ندیدید که اینها چقدر با ملت ایران دشمنی کردنند چه صلا حهای به صدام دادند آیا اینها عوض شدنند
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
کلاً قصدشان معطل کردن برنامه هسته ایی بود که برای آنها مقق شد ولی برای ایران هنوز ثابت نشده که سرکار هستن
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
هر کشوری و هر اتحادیه ای به منافع خودش در اولویت اول فکر میکنه. ما هم باید همین طور باشیم. در درجه اول به منافع ملی خودمون بیندیشیم. اونوقت می تونیم با هر کشور بد قلقی مذاکره کنیم و کنار بیایم.
علی۳۱۳
۱۱:۲۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
این گنده گویی اروپاییها نتیجه انفعال بیش از حد دولت و وزارت خارجه در مقابل اروپا و آمریکاست
چرا دست بردار نیستید
اعتراف به شکست در برجام ومذاکره بهترین راه برای شماست
حداقل مردم را روشن کنید
جمال
۱۰:۴۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
شما گفتید اونها هم قبول کردن
ول کنید اروپا و آمریکا رو
اینها همه نقشه است برای وقت تلف کردنه
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
حالا نوبت اروپاست که منزوی شود
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
اروپا اصلا قابل اعتمادنیست بدونید
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
ديگه برجامي وجود نداره همش بيانيه پشت بيانيه.