سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطالعه کشوری مشاهده‌ای جمعیت محور دیابت در شیراز آغاز شد

مطالعه کشوری مشاهده‌ای جمعیت محور دیابت در شیراز، از چهاردهم بهمن آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نگار میرزاد مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: مطالعه کشوری مشاهده‌ای جمعیت محور دیابت در شیراز، کارشناسان مرکز بهداشت، با مراجعه به در منازل، پس از شناسایی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و تکمیل پرسشنامه، از بیمار برای گرفتن نمونه خون، ادرار و اندازه گیری تن سنجی دعوت می‌شود تا به مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند.

وی ادامه داد: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که در طی دهه‌های اخیر به دلیل افزایش میزان چاقی و کاهش فعالیت بدنی، شیوع جهانی آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۵ جمعیت افراد مبتلا به دیابت نوع دو، ۱۲۲ درصد افزایش می‌یابد.

نگار میرزاد افزود: این بیماری با چهار میلیون مرگ در سال، ۹ درصد کل مرگ‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد و در بیشتر کشور‌ها علت اصلی نارسایی مزمن کلیه، قطع غیر ترومایی اندام تحتانی و نابینایی بزرگسالان است و با غربالگری، بیماریابی، تشخیص زودرس و شروع درمان به موقع می‌توان از بروز این عوارض پیشگیری کرد.

وی اضافه کرد: مطالعات بسیاری در زمینه دستیابی به اهداف درمان دیابت انجام شده و در بیشتر آن‌ها روند رو به پیشرفت دستیابی به این اهداف در کشور گزارش شده است، با توجه به اینکه تنها چند مطالعه محدود و پراکنده بر روی اجزای مراقبت دیابت صورت گرفته و در عمل، ارزیابی جامعی از وضعیت فعلی درمان مبتنی بر مراقبت از دیابت وجود ندارد، مطالعه مشاهده‌ای مبتنی بر جمعیت بر روی مراقبت از دیابت در ایران طراحی شده است.

مسئول مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر با بیان اینکه این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت کنترل دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در سطح استان‌های کشور طراحی شده است، اظهار کرد: امیدواریم تا نتایج این مطالعه بتواند مدیران و سیاست گزاران نظام سلامت را در راستای طراحی و اجرای مداخلات موثر برای ارتقای سطح کیفیت زندگی بیماران و کاهش عوارض این بیماری یاری کند.

میرزاد یادآور شد: این مطالعه در شش منطقه شهری و یک منطقه روستایی تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای والفجر اجرا می‌شود و در هر منطقه ۱۲ بیمار مبتلا دیابت نوع دو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/چ

مطالعه کشوری مشاهده‌ای جمعیت محور دیابت در شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.