سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کردستان، استان پیشتاز در تآمین منابع آبی کشور

۷ درصد از منابع آب سطحی و ۲ درصد از منابع آب زیرزمینی کشور توسط استان کردستان تآمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: کردستان با سرمایه گذاری ۳۵ هزار میلیارد ریالی دربخش آب به کارگاه بزرگ سرمایه گذاری در این بخش تبدیل شده است.

وی  افزود: با عنایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت به کردستان تا کنون بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال در بخش آب این استان سرمایه گذاری شده و با تخصیص اعتبار و تکمیل طرح‌های در دست اجرای شرکت حجم مخزن سد‌های بهره برداری شده به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

خرم بیان کرد: این سدها، آب شرب پایدار و مطمئن جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری شهر‌ها و روستا‌های استان را تأمین می‌کند و شبکه‌های پایاب در دست اجرای آن‌ها نیز ۵۶ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان را تحت پوشش آبیاری قرار می‌دهد.

وی بارندگی سالانه استان را ۴۵۵ میلی متر اعلام کرد و افزود بیشترین این یارش‌ها مربوط به شهر‌های مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی حدود ۳۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به ۴۵۰ میلیمتر در سال است.

وی بیان کرد: حدود هفت درصد از منابع آب سطحی و ۲ درصد از منابع آب زیرزمینی کشور در این استان قرار دارد و این نشان از برخورداری این استان از منابع آبی خوب می‌باشد به گونه ایی که ۵۸ درصد پتانسیل سالانه آب‌های سطحی جزو حوضه‌های آبریز مرزی و ۴۲ درصد مربوط به حوزه‌های آبریز داخلی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: با احتساب ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب‌های ورودی به استان، مجموع پتانسیل آب‌های سطحی تجدید پذیر ۴.۳ میلیارد متر مکعب بوده و پتانسیل آب‌های زیر زمینی تجدیدپذیر استان بدون احتساب چشمه‌ها نیز حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب است.

خرم گفت: هم اکنون در استان ۹ سد در حال بهره برداری، ۱۲ سد در دست اجرا و ۱۵ مورد نیز در حال مطالعه است.

انتهای پیام/م

 

 

 

 

برچسب ها: آب وهوا ، بارش باران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.