سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمایه گذاری ۹۸۰ میلیون دلاری خارجی در فارس

مدیر کل دارائی فارس از سرمایه گذاری ۹۸۰ میلیون دلاری خارجی بعد از انقلاب در استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ،بابک دائی مدیر کل دارائی استان فارس در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۹ طرح در حوزه سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۹۵ دلار انجام شده است.

وی افزود: بالغ بر ۷۵ درصد پروژه ها، سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی خورشیدی و تجدید پذیر بوده است.

دائی ادامه داد: در سال جاری طرح‌هایی از کشور‌های چین، بلژیک، اتریش، مالزی و قطر به تصویب رسیده است.

مدیر کل دارائی فارس اظهار داشت: از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی افتتاح و بهره برداری از ۲۵ طرح سرمایه گذاری خارجی در استان بوده که ۱۰ طرح ان، در ۲ سال اخیر افتتاح شده و برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی شده است.

وی بیان کرد: جمع ارزش طرح‌های به بهره برداری رسیده ۹۸۰ میلیون دلار بوده است.

وی تعداد کارکنان حقوق بگیر دولت که از منابع استانی در فارس حقوق دریافت می‌کنند را ۱۰ هزار و ۲۲۵ کارمند اعلام و اضافه کرد: بیشترین آن‌ها مربوط به کارکنان سازمان جهاد کشاورزی با دو هزار و ۳۹۸، استانداری با یکهزار و ۲۷۱ و اداره‌کل بهزیستی با یکهزار و ۵۵ کارمند است.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی یک دستگاه فرابخشی و ستادی است، گفت: اقتصاد کلان در این وزارتخانه و به تبع آن در دستگاه امور اقتصاد و دارایی استان‌ها رصد و پایش می‌شود، براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران تولید ناخاصل داخلی استان فارس تا سال ۹۴ حدود ۵۹ میلیارد تومان و تولید سرانه نیز ۱۲ میلیون تومان محاسبه شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری فارس تا پاییز ۹۷ را به ترتیب ۴۰.۲ درصد و ۱۴.۵ درصد و میزان سپرده‌های بانکی این استان تا پایان دی ماه را ۵۹ میلیون میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: تسهیلات اعطایی و نسبت مصارف به منابع بانکی نیز در همین تاریخ به ترتیب ۳۸ میلیون میلیارد تومان و ۸۱ درصد گزارش شده است.

به گفته وی، حق بیمه واحد‌های تولیدی فارس تا انتهای آذر امسال ۷۲۹ میلیارد تومان، خسارت پرداختی تا ۹ ماهه امسال ۵۴۵ میلیارد تومان و میزان صادرات خارجی استان تا پایان دی ماه ۲۱۴ میلیون دلار گزارش شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس ادامه داد: این استان از ابتدای سال ۹۷ تا پایان دی ماه بالغ بر ۸۳ میلیون دلار واردات کالا و اقلام داشته است.

دایی با تصریح بر اینکه تا قبل ز. پیروزی انقلاب حتی یک دلار سرمایه‌گذاری خارجی در فارس وجود نداشته است، راه‌اندازی پنجره فیزیکی سرمایه‌گذاری، پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری به صورت الکترونیکی، شناسایی بالغ بر ۳۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری، پذیرش ۳۰۰ هیئت خارجی، راه‌اندازی پیشخوان مجوز‌ها در کشور، شناسایی و ارسال بیش از ۴۳ مورد قوانین مخل کسب و کار به هیئت مقررات زدایی کشور و بالغ بر ۷۵ مجوز استانی مخل کسب و کار به این هیئت را از مهمترین دستاورد‌های فارس در حوزه اقتصادی طی چهار دهه گذشته عنوان کرد.

وی بیان کرد: از سال ۸۱ قانون سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به تصویب رسید و از آن پس تاکنون ۶۶ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در فارس بالغ بر دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار انجام شده که ۳۳ طرح آن با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری تنها مربوط به سه سال اخیر بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس کسب رتبه اول استان فارس در سال گذشته ر. رکوردی تاریخی در سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این استان دانست و گفت: سال ۹۶ یک میلیارد و ۸ میلیون دلار جلب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس انجام شده است.

به گفته دایی، اگرچه سهم و هدف سرمایه‌گذاری سالانه فارس ۵۵۵ میلیون دلار پیش‌بینی شده، اما در حال حاضر به میزان تحقق بالاتر و به مبلغ بیش از یک میلیارد دلاری رسیده‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس اضافه کرد: طی پنج سال اخیر ۱۱ طرح سرمایه‌گذاری با فاینانس خارجی تامین مالی شده‌اند که هفت طرح آن بالغ بر دو میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار بوده است. چهار طرح نیز در صف گشایش اعتبارت اسنادی با دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار قرار دارند.

دایی در بخش دیگری از سخنان خود به خزانه معین استان فارس هم اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاورد‌های این حوزه، خزانه‌داری ۱۰۰ درصد الکترونیکی است. به گونه‌ای که چک از سیستم خزانه فارس حذف شده و اصطلاحا بانک واره جایگزین آن شده است.

وی ساماندهی حساب‌های دولتی دستگاه‌های اجرایی فارس را از دیگر اقدامات خزانه معین فارس برشمرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس همچنین به وضعیت درآمد‌های عمومی استان هم اشاره و خاطرنشان کرد: درآمد‌های عمومی شامل درآمد‌های مالیاتی و سایر می‌شود که در بخش عمومی مصوب امسال استان فارس دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که تا پایان دی ماه یکهزار و ۸۹۰ میلیارد تومان آن با ۸۷ محقق شده است.

دایی افزود: درآمد‌های مصوب مالیاتی استان در سال جاری نیز دو هزار و ۳۷ میلیارد تومان بوده که تا پایان دی ماه یکهزار و ۷۱۲ میلیارد تومان و به عبارتی ۹۲ درصد محقق شده است.

وی به وضعیت اعتبارات استان در سال ۹۷ هم اشاره و با بیان اینکه کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فارس برای امسال ۶۵۶ میلیار و ۶۲۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: در بخش اعتبارات هزینه‌ای طی ده ماهه امسال ۳۳۲ میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت شده است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس، ۱۳۸ میلیارد تومان هم بابت سایر ردیف‌ها به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شده است.

دایی با بیان اینکه در حوزه تملک دارای نیز طی سال‌های ۹۵ تاکنون بخشی از اعتبارت این بخش به شکل اسناد خزانه اسلامی تامین مالی شده‌اند، گفت: در بخش نقدی این اعتبارات ۱۰۲ میلیارد تومان تا دی ماه امسال پرداخت انجام شده است.

وی یادآور شد: در بخش اسناد خزانه نیز طی دهه ماه امسال ۶۶۹ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس به آخرین وضعیت مطالبات فارس هم اشاره و میزان بدهی‌‎های ثبت شده دستگاه‌های اجرایی تا پاییز امسال را ۲۱ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ارقام مطالباتی که دستگاه‌های اجرایی ازسایر دستگاه ا و نهاد‌ها دارند نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

دایی همچنین ادامه داد: ۱۳ هزار و ۳۴۹ فقره ملک دولتی در سامانه املاک استان ثبت شده که بیشترین آن به ترتیب مربوط به منابع طبیعی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ورزش و جوانان و سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی با تصریح بر اینکه ۷۰ درصد دستگاه‌های اجرایی فارس از خودرو‌های دولتی استفاده می‌کنند، تعداد خودرو‌های در اختیار دستگاه‌های دولتی استان را ۵ هزار و ۲۷ فقره خودرو ذکر و عنوان کرد: دو هزار و ۵۰۰ فقره خودرو نیز به دلیل فرسودگی از رده خارج شده‌اند.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی فارس بیشترین خودرو‌های دولتی را در اختیار دارند.
انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.