سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاشیه نگاری پنجمین روز فجر ۳۷؛

کدام فیلم، پر انتقادترین اثر جشنواره لقب گرفت؟ / توهین یک کارگردان به سواد خبرنگاران

پنجمین روز از جشنواره فیلم، کمی رنگ و حس یک جشنواره استاندارد را به خود دید.

به گزارش خبرنگار  حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از انتقاداتی که در چهار روز گذشته به کیفیت فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌شد، روز پنجم جشنواره با نمایش یک مستند جذاب همراه با دو فیلم رضایت بخش از نگاه خبرنگاران همراه بود. بهنام بانی خواننده پاپ، نادر طالب زاده منتقد سینما، شهیدی فر فعال رسانه ای، فروغی رئیس شبکه سه از مهمانان پنجمین روز جشنواره بودند.

مستند دلبند؛ اثری کم مخاطب اما با کیفیت

نخستین سانس از روز پنجم جشنواره به نمایش فیلم مستند «دلبند» اختصاص داشت. اثری که در فستیوال‌های مختلف جهانی جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است‌. متاسفانه تعداد کمی از اهالی رسانه به استقبال این فیلم آمدند و نشست خبری را پوشش دادند.

البته این بی توجهی باعث شد که الهه نوبخت تهیه کننده و یاسر طالبی کارگردان کار به چنین اتفاقی واکنش نشان دهند.

نوبخت تهیه کننده مستند درباره کم توجهی رسانه‌ها گفت: انقدر هیجان برای بخش داستان در جشنواره زیاد است که سینمای مستند در آن گم شده است. جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) که ما در آن جایزه گرفته ایم، بسیار حرفه ایست؛نمایش مستند‌های حرفه ای در آنجا بسیار درآمد زاست و مستند ما هم در چند سانس با سالن مملو از جمعیت اکران شد.

وی افزود: بعید می‌دانم اگر مستند من اکران شود، سالن‌‌ها مملو از جمعیت شود. تفاوت جشنواره ما با فستیوال‌های جهانی خیلی زیاد است.

یاسر طالبی کارگردان «دلبند» دراین باره بیان کرد: اینکه به مستند توجه نمی شود، یک موضوع کلان است. در فستیوال های بین المللی، بخش مستند جلوتر از فیلم است. بعضی مسئولان تعریفشان از مستند تعریفی است که از حیات وحش دارند.

فیلم سینمایی «خون خدا»، پر انتقاد ترین اثر روز پنجم

شاید بیشترین انتقادات در روز پنجم معطوف به فیلم سینمایی «خون خدا» بود. «خون خدا» روایت داستان کارتن خوابی است که چند وقت پیش به دلیل گورخوابی در رسانه‌ها جنجال‌ زیادی به پا کرده بود.

شخصیت اصلی فیلم که علی نام داشت و رضا اخلاقی راد آن را بازی کرد، یک کارتن خواب معتاد بود که مبلغ سنگینی به عنوان یک چک را در ظرف غذایش پیدا کرده بود و به دنبال راه وصول آن می‌گشت.روایت این فیلم از ماه محرم گرفته شد و شخصیت اصلی تحت تأثیر این فضا قرار داشت.

عباس میرزایی درباره فیلمش گفت: فکر می‌کنم هر فردی در زندگی شخصی خود با توجه به تجربیات به یکسری معنا و مفهوم می‌رسد که می‌تواند با معنا و مفاهیمی که دیگران تجربه می‌کنند،متفاوت باشد؛ در فیلم ساختن هم همینطور است. این فیلم دغدغه روزگار من است. اینکه دنبال معانی جدید در مفاهیمی که می‌شناسم، بگردم.

او درباره نگاه ماورایی به امام حسین (ع) در این فیلم گفت: اینکه ما همین الان زنده هستیم، خودش یک معجزه است. چون بالای میلیارد‌ها میتوز در بدن ما تولید می‌شوند و اگر از طریق گلبول‌های سفید نابود نشوند، تبدیل به سرطان می‌شوند. اینکه من دوست دارم از حضرت سیدالشهدا نام ببرم، برای من سمبل محض است. چرا به یک کارتن خواب نباید نظر بشود؟ چرا اینطور نگاه نکنیم که هر کدام از ما می‌توانیم آن کارتن خواب نباشیم؟

سیاوش حقیقی تهیه کننده «خون خدا» هم در پاسخ به این سوال که چطور تهیه‌کننده این فیلم شده است، گفت: آقای فرجی به من گفتند که آقای عباس میرزایی قصد دارند چنین فیلمی بسازند. چون من چنین مفاهیمی را دوست دارم، سفری که قرار بود بروم را لغو کردم و تمام عوامل دستمزدشان را برای تهیه این فیلم به دلیل امام حسین (ع) گذاشتند.

او درباره هزینه تولید بیان کرد: ۳۰ درصد از هزینه این فیلم را بنیاد سینمایی تامین کرده است و۲۰۰ میلیون تومان را از فارابی برای ۳۰ درصد این پروژه پول گرفتیم.

زیر سوال بردن سواد خبرنگاران جشنواره فجر

پرویز شهبازی کارگردان سینما که با فیلم «طلا» به جشنواره فجر آمده بود  انگار در نشست خبری حال خوشی نداشت و بیشتر سعی می‌کرد سوالات را بی‌پاسخ بگذارد و حتی نسبت به نقد اهالی رسانه اعتراض داشت به گونه ای که  سواد خبرنگاران جشنواره فیلم فجر را زیر سوال برد.

شبی که جشنواره را روشن کرد

وقتی بهنام بانی خواننده پاپ از سالن بیرون آمد، پرسید در خروج کجاست. وقتی از وی پرسیدم چرا میل به رفتن دارید، گفت سنگینی فیلم، او را تحت تاثیر قرار داده است. این اتفاق تقریبا برای همه تماشاچیان رخ داده بود. هر کس از سالن بیرون می آمد نفس عمیق می کشید تا بتواند اندکی فشار بی رحمانه فیلم را تخلیه کند.

روایت دراماتیک و سنگین نرگس آبیار از فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی در جنوب شرقی ایران، باعث شد همه تماشاچیان تحت تاثیر قرار بگیرند. حتی در نشست خبری شبنم مقدمی که در این فیلم نقش مادر را بازی کرده بود در نشست خبری اشک ریخت و گفت الان که فیلم را دیدم گلویم بسته شده بود و قلبم داشت از سینه خارج می شد‌. فیلم را که تماشا می‌کردم، حس کردم خودم بازی نمی کنم و به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم.

آبیار در نشست خبری این فیلم گفت: موضوع فیلم سال ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار مربوط به آن را دنبال می کردم برایم جذاب بود و سال گذشته پیشنهاد شد که کار شود اما متوجه شدم طرح متعلق به آقای اصفهانی است و چون نگاه زنانه ای داشت، برایم جذاب بود. چراکه زنان همیشه کاراکتر فیلم های من هستند.

وی افزود: این فیلم را برای مردم بلوچستان ساختم چرا که این مردم مظلوم صدمات زیادی از گروهک های افراطی دیده اند‌. واقعا در ساخت فیلم هم به من کمک کردند‌. مردم سیستان انسان‌های بی نظیری هستند. شاید فقط ۸ درصد مردم آن مناطق، نگرش افراط گرایانه داشتند اما بقیه می خواهند نشان دهند از آن تفکرات بیزار هستند. طایفه ریگی طایفه بسیار با اصل و نسب است که در پیشینه خود مبارزه با استکبار دارد از این رو  به خاندان ریگی ارادت دارم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا به موضوع دستگیری ریگی پرداخته نشد، گفت: موضوع من دستگیری عبدالمالک نبود‌. من عشقی را نمایش دادم که به دلیل تفکرات افراطی نابود شد. به من می‌گفتند که چرا فیلم‌های مردانه می سازید. اتفاقا من فیلم زنانه ساختم. زنی که بچه دار می شود و آن را به دنیا می‌آورد کار بزرگی کرده است‌.

محمد حسین قاسمی تهیه کننده «شبی که ماه کامل شد» درباره محدودیت‌های ساخت فیلم، اظهار کرد: بسیاری از مسئولان به ما گفتند که تصویر خوبی از نیروهای امنیتی نشان ندادیم و مدام در ساخت فیلم سنگ اندازی می شد اما نیروی‌های امنیتی حدود ۴۰۰ عملیات موفق داشتند و ما نمی‌توانستیم همه آن‌ها را نشان دهیم.

این تهیه کننده با اشاره به مشارکت مالی امامی در ساخت این فیلم بیان کرد: ملاک ما، حال فعلی افراد است. او دخالتی در بودجه فیلم نداشته و این فیلم با منبع مالی ۱۰۰ درصد خصوصی ساخته شد. بیشترین بودجه از شرکت خود من و بقیه از یکی از دوستانم در سیستان و بلوچستان تامین شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.