سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود را در زمینه «بواسیر» اینجا بخوانید/ بخش دوم

یک پزشک عمومی به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «بواسیر» را سید محمد صادق غفوری پزشک عمومی و عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران  پاسخ داده است.

سوال: چند سال پیش برای درمان دستگاه گوارش به متخصص گوارش مراجعه کردم و پس از انجام اندوسکوپی دارو‌های قوی تجویز کرد و پس از مصرف دارو همان اوایل دچار یبوست شدم که به سختی دفع انجام می‌شد، در مراجعه مجدد به پزشک مربوطه موضوع را توضیح دادم گفتند اشکال ندارد به دلیل داروهاست و خوب می‌شوید، الان بالای ۱۰ سال است که مشکل مقعدی دارم؛ چند بار خونریزی داشتم، دور مقعد هرزگاهی ورم می‌کند، بعضی مواقع هم درد دارد، گاهی هم خارش دارد و بیرون می‌زند، چگونه آن را درمان کنم؟

جواب: بعضی دارو‌ها که برای مشکلات معده تجویز می‌شود نظیر آنتی بیوتیک و بیسموت ممکن است سبب یبوست شود اما با قطع مصرف این دارو‌ها یبوست بهبود می‌یابد؛ با توجه به شرح حال ذکر شده احتمالا مشکل دیگری در روده باشد که نیاز به معاینه و تصمیم گیری دارد.

سوال: مدت ۱۰ سال است که تقریبا هر ۲ هفته یکبار درد شدیدی در مقعد دارم؛ درد آن خیلی زیاد است و باید درون تشت آب گرم بنشینم تا آرام شود، مدتی هم از پماد ام جی استفاده کردم که خیلی خوب بود و دردم کمتر شد، تا الان خونریزی نداشتم و چیزی هم از مقعد بیرون نزده است، باید چکار کنم که درد مقعد کمتر شود؟ آیا نیاز به عمل جراحی دارم؟ آیا نیاز به درمان دارویی دارد؟

جواب: تشخیص مشکل شما نیاز به معاینه دقیق و استفاده از روش‌های درمانی مناسب دارد؛ در صورت امکان ابتدا به پزشک گوارش مراجعه کنید و سپس با توجه به معاینه و تشخیص، روش درمانی که ممکن است دارودرمانی و یا عمل جراحی باشد، انتخاب کنید.

بواسیر ترومبوزه را چگونه باید درمان کرد؟

سوال: بواسیر ترومبوزه دارم، چه پمادی باید استفاده کنم؟

جواب: بواسیر ترومبوزه اغلب طی ۳ روز خودبه خود بهبود می‌یابد، ولی استفاده از پماد‌های آنتی هموروئید و لیدوکائین می‌تواند کمک کننده باشد.

سوال: همسر بنده شقاق شدید دارد که هنگام اجابت مزاج با درد و گا‌هی خونریزی همراه است، با توجه به اینکه عمل جراحی دارای عوارض ثانویه و موفقیت نسبی است، باید چه کار کنیم که شقاق تا حد امکان بدون جراحی برطرف شود؟

جواب: ابتدا باید قسمت‌های بالاتر روده مورد بررسی قرار بگیرد تا علل زمینه‌ای ایجاد کننده شقاق تعیین شود؛ پیشگیری از یبوست و مصرف زیاد مایعات و دارو‌های موضعی نیز کمک کننده هستند.

سوال: سه سال است که در قسمت مقعد یک برآمدگی برجسته دارم و بعضی اوقات دارای خارش شدید می‌شود، مشکل شستشو دارم و وقتی دچار یبوست می‌شوم درد زیادی دارد، باید چه کار کنم؟

جواب: معاینه توسط پزشک گوارش، پرهیز از نشستن طولانی مدت، استفاده از تیوب‌های لاستیکی، مصرف زیاد مایعات و پرهیز از خوردن فلفل، نمک و سرخ کردنی زیاد و استفاده از پماد‌های موضعی آنتی هموروئید توصیه می‌شود.

سوال: آیا مصرف شیر گاو و سایر لبنیات برای بواسیر ضرر دارد و موجب بدتر شدن آن می‌شود؟

جواب: خیر.

آیا تنها راه درمان بواسیر، عمل جراحی است؟

سوال: آیا برای درمان فیشر یا شقاق مزمن که نیاز به جراحی دارد راهکار دیگری هم وجود دارد؟ مثلاً لیزر درمانی می‌تواند مفید باشد؟

جواب: تصمیم گیری در مورد انتخاب روش درمانی بستگی به معاینه و تشخیص پزشک دارد؛ دارودرمانی، لیزر و یا عمل جراحی هر کدام اندیکاسیونی دارد که با معاینه دقیق توسط پزشک صورت می‌پذیرد.

سوال: آیا درمان طبیعی برای بواسیر وجود دارد که سریع آن را درمان کند؟ ۲ ماه است که در ناحیه مقعد، دقیقا سر ناحیه مقعد جوشی به وجود آمده که عمل دفع و شستشو را با مشکل مواجه کرده است، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: پرهیز از نشستن طولانی مدت، استفاده از تیوب‌های لاستیکی، مصرف زیاد مایعات و پرهیز از خوردن فلفل، نمک و سرخ کردنی زیاد و استفاده از پماد‌های موضعی توصیه می‌شود.

سوال: بواسیر دارم که بسیار دردناک است و مجبورم این برآمدگی را با انگشت جا به جا کنم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: استفاده از انگشت برای جااندازی بواسیر سبب مزمن شدن و خونریزی بواسیر می‌شود، تا حد ممکن از اینکار پرهیز کنید، پرهیز از نشستن طولانی مدت، استفاده از تیوب‌های لاستیکی، مصرف زیاد مایعات و پرهیز از خوردن فلفل، نمک و سرخ کردنی زیاد و استفاده از پماد‌های موضعی آنتی هموروئید نیز توصیه می‌شود.

سوال: پسری ۱۷ ساله هستم، یبوست دارم به طوری که مدفوع کوچیک و سفت است و به سختی می‌توانم عمل دفع را انجام دهم، زمان شست و شوی مقعد سوزش دارم، با نشستن محل مقعد درد می‌گیرد، آیا امکان عود وجود دارد؟ برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: بله امکان عود وجود دارد، حتما باید به پزشک گوارش مراجعه کنید و با توجه به تشخیص اقدامات درمانی لازم صورت پذیرد.

بهترین درمان بواسیر خارجی چیست؟

سوال: بهترین درمان بواسیر خارجی چیست؟ آیا پماد ام جی یا رکتول برای درمان مناسب است؟

جواب: هر ۲ پماد ذکر شده مفید و مناسب هستند.

سوال: آیا درمان بواسیر فقط با عمل جراحی ممکن است یا راه‌حل‌های دیگری هم دارد؟

جواب: خیر، دارودرمانی، لیزر (باند) و عمل جراحی روش‌های مورد استفاده هستند.

سوال: چند سال است که هنگام دفع مشکل دارم و مقعدم گا‌هی خونریزی می‌کند و زائده‌ای ایجاد شده است، آیا این مشکل با عمل برطرف می‌شود؟

جواب: ابتدا به پزشک گوارش مراجعه کنید تا با معاینه دقیق تشخیص نهایی شود، عمل جراحی یکی از روش‌هایی است که استفاده می‌شود، ولی روش‌های دیگری نیز وجود دارد.

سوال: در قسمت مقعد یک برآمدگی برجسته دارم و بعضی اوقات دارای خارش است، آیا این برآمدگی بواسیر است؟

جواب: به احتمال زیاد بله، ولی باید معاینه دقیق صورت پذیرد.

سوال:  آیا ممکن است خونریزی ناشی از بواسیر، منجر به عفونت روده بزرگ و یا سرطان روده و معده شود؟ بهترین راه برای تشخیص و اطمینان از اینکه خونریزی مقعد ناشی از عواملی همچون سرطان معده و روده نیست، چیست؟ طهارت با آب سرد برای درمان بواسیر مفید است یا مضر؟ عمده عوامل بروز بواسیر چیست؟  آیا نشستن طولانی مدت بر روی صندلی از عوامل اصلی ایجاد بواسیر است یا خیر؟

جواب: بله، خونریزی مداوم و مزمن شدن بواسیر ممکن است موجب عفونت شود، با مراجعه به پزشک گوارش و بررسی‌های لازم نظیر معاینه و در صورت لزوم کولونوسکوپی می‌توان از سلامت روده اطمینان پیدا کرد، نشستن طولانی و یا رانندگی طولانی زمینه ساز بواسیر هستند.

سوال: یکسال است خونریزی مقعدی دارم، کولونوسکوپی و اندوسکوپی انجام دادم، عفونت معده و کم کاری روده دارم، بواسیر آزاردهنده است و هنگام نشستن خیلی درد دارم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: پرهیز از نشستن طولانی مدت، استفاده از تیوب‌های لاستیکی، مصرف زیاد مایعات و پرهیز از خوردن فلفل، نمک و سرخ کردنی زیاد و استفاده از پماد‌های موضعی بسیار کمک کننده هستند.

سوال: یک ماه پیش به دلیل سرماخوردگی شدید به دکتر مراجعه کردم چرک خشک‌کن‌های قوی تجویز کرد اما دچار یبوست شدم و بدنبال آن پس از دفع مدفوع، مقداری خون خارج می‌شود، پزشک آنتی هموروئید تجویز کرد که مایع داخل نیتروژل را روی آن میریزم و استفاده بیرونی می‌کنم، پس از یک هفته خروج خون متوقف شد، اما تنها سه روز بود و دوباره دچار عارضه شدم، برای درمان و پیشگیری چه باید بکنم؟

جواب: حتما باید توسط پزشک گوارش معاینه شوید و سپس بر اساس تشخیص، درمان صورت پذیرد.

سوال: چند سال است فیشر مقعدی دارم، برای درمان باید چکار کنم؟

جواب: پرهیز از نشستن طولانی مدت، استفاده از تیوب‌های لاستیکی، مصرف زیاد مایعات و پرهیز از خوردن فلفل، نمک و سرخ کردنی زیاد و استفاده از پماد‌های موضعی آنتی فیشر مفید است.

سوال: تقریبا ۱۰ سال است بواسیر سر مقعد دارم، آیا جراحی لازم است؟

جواب:  لزوما خیر، باید معاینه شوید و بر اساس شدت و درجه بواسیر نحوه درمان انتخاب شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
ابوالفضل شیرزاد
۲۳:۱۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
سلام حدود چهار سال است که التهابی شبیه به بواسیر دارم که نه خارش نه سوزش و نه درد دارد می خواستم بدانم مشکلم با اسکلروتراپی حل می شود در ضمن الان از پماد رکتول استفاده می کنم اگر به همراه آن از مخلوط شیر و لیموترش استفاده کنم تأثیر پماد را از بین می برد؟
ناشناس
۰۴:۰۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
سلام حدود سه سال است که چند ماه یک باردچار خونریزی مقعدی می شوم خون شفاف جدا از مدفوغ است حتی بدون مدفوع هم خونریزی دارم اوایل درد و سوزش داشتم الان ندارم نظر شما چیست
پوریا
۰۴:۲۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام پسر ۲۲ ساله هستم خونریزی شدید دارم از مقعد ولی درد و سوزش ندارم یبوست هم ندارم نظر شما چیست ؟
چی میتونه باشه ؟من خارج از کشورم نظر دکتر بواسیر داخلی بود و شیاف و قرص دادن ولی خوب نمیشم میشه با توجه با علائم نظرتونو بگین و درمانش چیه ؟!مرسی ممنون
علی
۱۵:۴۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام.دچار بواسیر شده ام.سه ما پیش یه دوره دارویی برای دفع باکتری معده داشتم.یک زائده گوشتی کوچک در دهانه مقعد و سوزش دارم.مشکلم شدید نیست.شما بین پماد انتی هموروئید یا ام جی کدام را پیشنهاد میکنید؟
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
باسلام و احترام فراوان.مدت بیش از ۲۰سال است که درگیر یبوست شدیدهستم بطوری که موقع دفع مرگ به چشم میبینم و نفسم بالا نمیاد.در این مدت با پزشکان مختلف و افراد اگاه به طب سنتی دردم را در میان گذاشتم و داروهای مختلف شیمیایی و سنتی را استفاده نمودم ولی هرگز درمان نشدم. بالای فکر کنم ۱۰ سال است که علاوه یبوست دچار بیرون زدگی (بواسیر) شدم که حالمو از نطر روانی بد کرده. برای درمان این زایده حتی به سفارش برخی چندین جلسه زالو هم انداختم ولی نتیجه ای حاصل نشد. سنم ۵۳ ساله. میترسم عمل کنم یا لیزر بعد دچار بی اختیاری و عدم کنترل بشم. لطفا راهنمایی کنید
maryam
۱۸:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام.مدت دوماه است که عمل بواسیر انجام داده ام اما هنوز موقع دفع مدفوع درد بسیار دارم و شاهد چند قطره خون هستم آیا این طبیعی است؟برای رفع یبوست چه باید کرد؟
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام من دوماه پیش سرماخردم قرص چرک خوشکن خوردم بعداز اون یبوست گرفتم موقعه دفعه خیلی درد دارم پمادام چی بارج استفاده کردم خوب شدم ولی بعددوهفته دوباره درددام شروع شده چیکار کنم که هرچی زودتر خوب بشم فقط زخمه
زکریا
۰۷:۳۳ ۲۷ دی ۱۳۹۸
نان سفید که میخوریم خوب هضم نمیشه نان سبوس دار داخل ایران خیلی کمه یکی ازدلایل یبوست هم نان سفیده خداخودش بخیرکنه
ناشناس
۰۵:۰۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
سلام‌ من در بارداری یبوست گرفتم وبعد از زایمان سزارین بیرون زدگی ایجاد شد بعد یکسال خارش و گاهی درد دارم
ندا
۱۷:۲۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
سلام من دیروز عمل جراحی هموروئید داشتم امروز مرخص شدم الان متوجه شدم دوباره یه تیکه ای دوباره مثل هموروئید پشتم هست ایا درست میشه ؟
مرصیه خطائی
۲۰:۴۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سوسیس .کالباس و هنبرگر سس ماینز نوشابه .رنگ غذا. روغن بازار. چون مواد سالم نیست.داخل معده هضم نمیشه یبوست.وسرطان روده میاره.تمام ایرانی ها غذا ناسالم میخورند.وزارت بهداشت بفکرملت نیست
Fatemeh
۲۱:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام من بعد از ضایمان طبیعی دچار بواسیر شدم جوری که الان زده بیرون و بعد از مدتی دوباره یکی دیگه داره میزنه بیرون آیا از پماد رکتول استفاده کنم درمان میشه بواسیرم یا خیر
nasim
۲۲:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
سلام بواسیربه صورت یک برامدگی در مقعد دارم پماد ام جی باید به صورت موضعی روی برامدگی استفاده شود یا وارد رکتوم شود
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
همه این برنامه ها مربوط به نانی است که مردم می خورند اگر سلامتی مردم را می خواهید نان را درست کنید این آرد هایی که با آن نان می پزند که آرد نیست . نانوا این آرد سفید را که رمقی ندارد می خرد و در 60 کیلو آردش 3 پیمانه کوچک سبوس می ریزد و به اسم نان سبوس دار به مردم می فروشد . در صورتی که در آسیاب و کارخانه آرد باید سبوس از گندم گرفته نشود و گندم با پوسته آن آسیاب شود تا این امراض هم بر طرف شود .