وی ادامه داد: مقایسه دستاوردهای این ۲ دوره با توجه به ملاحظات و شرایط نشان میدهد در سال ۵۷ ،۵۰۰ مربی تخصصی تربیت بدنی داشتیم که حدود ۲۰۰ نفر تحصیلات غیر از تربیت بدنی داشتند، اما امروز تعداد مربیان به ۳۵ هزار نفر رسیده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امروزه بیش از ۲۰۰ مرکز دانشگاهی مشغول تربیت نیروی تخصصی تربیت بدنی هستند، گفت: این تعداد فارغ از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است و بسیاری از این دانشگاهها در مقاطع بالاتر از کارشناسی نیز به تربیت نیروی انسانی میپردازند.
حمیدی با بیان اینکه امروز محتوا و کیفیت آموزشی با پیشرفتهترین محتواهای آموزشی برابری میکند، اظهار کرد: به طور کلی در درس تربیت بدنی سه عامل نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات و محتوای درس باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به موضوع ساخت سالنهای ورزشی استاندارد اشاره و اظهار کرد: سال ۵۷، ۱۵۰ سالن داشتیم و اکنون این سالنها به ۶۵۳ رسیده است؛ آمار سالنهای ورزشی ما اکنون ۳۰۸۰ فضا داریم و ۷۸۰ فضای ورزشی نیمه استاندارد هم داریم که نشان میدهد در این ۴۰ سال سرمایه گذاری خوب داشتهایم.
حمیدی گفت: در حوزه تربیت بدنی و سلامت با حمایت دولت و مجلس ردیفی مستقل قریب ۳۵۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۸، ۱۰۰ میلیارد اعتبارات عمرانی و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس به ۱۰۰۰ زمین چمن مصنوعی در نظر گرفتیم و این اعتباری جدید است که در پیشنویس بودجه ۹۸ قرار میگیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در نظام تربیت بدنی یعنی استعدادیابی در ورزش کشور به همت آموزش و پرورش زنده شده است، بیان کرد: امروز آموزش و پرورش به لحاظ نیروی انسانی و داشتن برنامههای مدون نظام غربالگری و شناسایی وارد عمل شده است و در این نظام بچه ها در مدرسه غربالگری میشوند؛ در واقع این بچهها عصارههای ورزش دانش آموزی هستند.
وی ادامه داد: در مسابقات ورزشی تابستان ۷۲۰ دانش آموز از طریق مربیان شناسایی شدند و با این شرایط بعید به نظر میرسد استعدادی در ورزشهای آموزشگاهی در مدارسی وجود داشته باشد که مغفول بماند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: زمانی که نظام جامع تربیت بدنی را در وزارت ورزش تدوین کردیم، نبود ورزش قهرمانی یکی از ضعفها بود و فعال نبودن آموزش پرورش یکی از این مشکلات محسوب میشود، اما امروز این نقیصه رفع شد و برنامههایی مدون برای آن داریم.
حمیدی با اشاره به فعالیت هشت هزار کانون درون مدرسهای، بیان کرد: در قالب این کانونها بعد از ظهرها دانشآموزان تحت تعلیم مربیان سرآمد آموزش می بینند و این طرح بهجز حضور ۳۰۸۰ مدرسه است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزرات آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری سه دوره المپیک جوانان گفت: در المپیک جوانان سال ۲۰۱۴، رتبه ۲۴ کسب کردیم و در سال ۲۰۱۸ با حضور ۴۹ دانش آموز در ترکیب کاروان ایران در جهان هفتم شدیم که این نشان می دهد ورزش دانش آموزی در مسیری درست قرار گرفته است، اکنون ادعا میکنیم هر کسی که وارد تیمهای باشگاهی میشود مطمئن هستیم اگر سوابق افتخارات را ببینیم اولین افتخار وی مربوط به المپیاد های درون مدرسهای است که این موضوع در رشته های آموزشگاهی استثنا نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: نظام یکپارچه استعدادیابی داشتیم و امروز کار آماده را به فدراسیون ورزشی رشتههای آموزشگاهی هبه میکنیم.
حمیدی با اشاره به اینکه این دستاوردها در بستر کار تیمی، برنامه مشترک و تعصب حرفه ای محقق شد، اظهار کرد: ۳۵ هزار مربی تربیت بدنی و مراقبان بهداشت در دستیابی به این اهداف موثر واقع شدند.
وی با اشاره به اینکه نرخ نفوذ المپیاد درون مدرسهای به عشایر هم رسیده است، گفت: این طرح به طور شبکه مویرگی به تمام مناطق کشور نفوذ پیدا کرده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت درباره تامین اعتبار اجرای طرح نماد و برنامه ریزی برای طرحهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بیان کرد: در سال ۹۲ بودجه تربیت بدنی و سلامت ذیل بودجه آموزش و پرورش بود، اما در سال ۹۵ توانستیم بودجه اختصاصی برای این حوزه بگیریم و برنامههای پیشگیری ذیل این بودجه به تدریج اضافه شده است، تا اینکه اکنون هشت برنامه داریم.
حمیدی گفت: برای اجرای طرح نماد ۲ منبع اعتباری ۳۰ میلیارد تومانی و ۲۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه پیش از این چهار تا پنج میلیارد تومان بود که رشدی خوب داشته است، اظهار کرد: معلوم نیست در سنوات آینده حوزه پیشگیری در ساختار تشکیلاتی کجا قرار میگیرد و امیدواریم تامین اعتباری خوبی برای آن انجام شود.
وی تصریح کرد: البته برای آنکه طرح نماد در ۷۵۰ منطقه آموزشی کشور ضریب نفوذ داشته باشد نیازمند اعتباراتی بیشتری هستیم که با سازمان برنامه و بودجه در این مورد مذاکره داشتیم.
حمیدی درباره فعالیت در حوزه سلامت اظهار کرد: برنامههایی مختلف در این حوزه داریم و بعد از انقلاب آموزش و پرورش دارای دفتر سلامت شد و از نظر محتوا، برنامه آموزشی در حوزه سلامت تهیه کردیم و به سازمان پژوهش دادیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه متوسطه دوم در حوزه سلامت مورد باز بازنگری قرار گرفت و کتاب بهداشت و سلامت تدوین شده اما هنوز در متوسطه اول این کار انجام نشده است.
وی اظهار کرد: امروز دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان فارغ از رشته تحصیلی ۲ واحد درسی به نام بهداشت و سلامت دارند، البته در حوزه نیروی انسانی با کمبود مواجه هستیم و در سالهای آتی نیز بسیاری از معلمان بازنشسته میشوند و اکنون تمرکز بیشتر روی تامین معلم در کلاسهای درس است.
حمیدی بیان کرد: البته در همه سنوات ماده ۲۸ سهمیه ویژه برای مراقبان سلامت داشتیم، همچنین تشکل سفیران سلامت برای متوسطه اول و دوم پیش بینی کردیم و کتابهایی برای آنها در نظر گرفته شد و ۲ میلیون نفر از دانش آموزان در قالب این طرح پیام سلامت را به همکلاسیها و خانوادههای خود ابلاغ میکنند.
وی با بیان اینکه شناسنامه سلامت الکترونیکی دانش آموزی در نظر گرفته شده است، گفت: از دیگر اقدامات در حوزه سلامت میتوان به اجرای آهن یاری و توزیع ویتامین D، فلوراید تراپی برای سلامت دهان و دندان، اجرای طرح دادرس با همکاری هلال احمر در مدارس کشور اشاره کرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزرات آموزش و پرورش گفت: به موضوع بهداشت محیط و بوفه مدارس نیز توجه داریم و نظارت تخصصی از طریق معاونت تربیت بدنی و سلامت انجام میشود و توزیع غذاهایی که اثرات پیامدی دارند در بوفهها ممنوع است، البته ساماندهی بوفه مدارس به طور مشترک با سازمان دانش آموزی انجام میگیرد.
حمیدی از تدوین طرح ایمنی مدارس خبر داد و بیان کرد: یکی از کارهایی که سال آینده دستورالعمل آن آماده میشود این طرح است، شاخیصهایی از قبیل حفظ انرژی در مدارس و رعایت ایمنی مورد توجه است.
وی به موضوع توجه به اصلاح ساختار دانش آموزان نیز اشاره و اظهار کرد: ۵۰ مرکز ساختار قامتی ایجاد کردیم و دبیران تمام وقت متخصص در این مراکز حضور دارند، علاوه بر آن در قالب کانونهای حرکات اصلاحی هم مراکزی مستقل وجود دارند.
معاون تربیت بدنی و سلامت درباره ساخت سالنهای ورزشی در مدارس ابتدایی بیان کرد: سالنهای ورزشی بزرگ چند هزار متری در مدارس ابتدایی نیاز داریم و ساخت سالنها ۲۵۰ متری با سقف کوته برای فعالیتهای تربیت کافی است تا دختران در داخل سازه مدارس فعالیت کنند که این سالنها در سازه مدارس ساخته میشود شود و سقف آن در امتداد راهرو مدارس است به طوری که کف آن تشک ژیمناستیک، باشد و برای اینکه این طرح عملیاتی شود مقرر شد تا هر استانی ۱۰ سالن بسازد.
وی درباره توجه به ورزش دختران تصریح کرد: همپای ورزش ویران ورزش دخت آن را پیش میبریم و ۶۸ هزار معلم را آموزش تخصصی دادیم و تفاهم لازم انجام دادیم.
حمیدی گفت: تعهد داریم در دوره ابتدایی و به ویژه دوره اول باید دختران را در مدارس ابتدایی که طلاییترین دوران سنی است دریابیم و اولویت سالن ورزشی به مدارس ابتدایی داده شده است.
انتهای پیام/