سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرخمیر آماده ثبت جهانی به عنوان نخستین شهرتالابی کشور

مدیر اکو سیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به همکاری مردم و مسئولان بندر خمیر،این شهر به عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون رامسر معرفی و به ثبت جهانی می‌رسد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، مسعود باقرزاده کریمی در همایش روز جهانی تالاب‌ها در بندرخمیر گفت: با توجه به همکاری خوب مردم و مسئولان بندر خمیر در حفظ و حراست از تالاب خور خوران قرار شد این شهر به عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون رامسر معرفی و به ثبت جهانی برسد که فرآیند ثبت این درخواست حدود ۳ سال طول می‌کشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان هم در این مراسم گفت: حفظ و نگهداری از اکوسیستم‌های حیاتی و استفاده پایدار از تالاب‌ها در کشور از اهداف برگزاری این همایش در شهر بندر خمیر است.

حبیب مسیحی تازیانی افزود: تاکنون ۲۴ تالاب بین المللی در ایران به ثبت رسیده و تالاب خور خوران در بندرخمیر در سال ۱۹۷۵ ثبت جهانی شده است.

وی گفت: هرمزگان ۴ تالاب ثبت شده بین الملی به مساحت ۲۰۹ هزار هکتار دارد که بیشتر آنان در سواحل شهر‌های هرمزگان قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان افزود: تالاب‌های هرمزگان دارای جنگل‌های دریایی ازگونه‌های حرا و چندل هستند که در آن انواع پرندگان مختلف نیز زیست می‌کنند.

مسیحی گفت: خور خوران بزرگترین تالاب هرمزگان با مساحت ۱۰۲ هکتار در نزدیکی شهر بندر خمیر واقع است.

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت: این همایش سال آینده در سطح بین المللی با هدف معرفی بیشتر تالاب خورخوران به مردم دنیا و همچنین کسب تجارب و دانش کشور‌های دارای تالاب در این منطقه برگزار می‌شود.

فریدون همتی افزود: مردم بندر خمیر باید نگاه ویژه‌ای به تالاب خور خوران داشته باشند و با امکانات محلی خود زیر ساخت‌های لازم برای جذب گردشگر و سرمایه فراهم کنند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: پیوست‌های زیست محیطی برای اجرای طرح‌های توسعه در کشور برای حفظ و صیانت از محیط زیست لازم است.

محمد آشوری افزود: یکی از مشکلات طرح‌های توسعه‌ای کشور نداشتن برنامه آمایش سرزمینی است.

حسین هاشمی تختی دیگر نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه کشور باید بر مبنای طرح‌های زیست محیطی باشد.

احمد مرادی از نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس نیز گفت: مردم بندر خمیر با آگاهی و شناخت از محیط زیست اطراف خود از تالاب خور خوران در این منطقه به درستی حفاظت کرده اند.

در پایان این مراسم از ۳نفر از برگزیدگان حفظ و حراست از تالاب‌های کشور در بخش پژوهش، مشارکت مردمی و اجرایی و دو نفر از محیط بانان نمونه هرمزگان تجلیل شد.

رونمایی از تمبر نماد روز جهانی تالاب‌ها در بندر خمیر از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/ف

معرفی بندر خمیربه عنوان نخستین شهر تالابی کشور در کنوانسیون رامسر 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.