زمان قبل از انقلاب سینمای ما و بخش اعظم آن وارداتی بود حتی فیلمهایی که به ظاهر به نظر میرسید ایرانی است تقلیدی از آثار خارجی به حساب میآمد و همان فرهنگ که اصلا با اصالت ما همسو نبود به جامعه منتقل میکرد و نتیجه آن کاملا واضح بود.
با این تفاسیر میتوان گفت قبل از انقلاب شاهد فرهنگ وارداتی بودیم و در این میان چیزی به عنوان تولیدات مشترک به معنای واقعی جایگاهی نداشت.
با ظهور انقلاب اسلامی بازی عوض شد و سینما نیز مانند همه اتفاقات جامعه ایرانی اسلامی شد و از همان ابتدا سنگ بنایی محکم در این زمینه گذاشته شد البته تمام این دستاوردها به سادگی به دست نیامد و در قالب تهاجم فرهنگی تا همین امروز از سوی بیگانگان حالت مبارزه وجود دارد.
تولیدات مشترک پس از انقلاب اسلامی رنگ و بوی تازهای به خود گرفت و سینماگران ما تمام تلاش خود را با پتانسیلهایی که داشتند در این زمینه اعمال کرده و نسبتا موفق هم شدند.
البته درست است که در بخش تولیدات مشترک بر اساس صنعت واقعی سینما آنچنان موفق نبودیم، اما باز هم با همان تعداد تولید مشترک از قبل از انقلاب موفقتر شدیم و سینماگرانی داشته و داریم که از جوان تا مسن توانسته و میتوانند سینما و فرهنگ ایرانی را به جهانیان منتقل کنند.
ما به واسطه سینمای ایران پس از انقلاب خرس نقرهای، اسکار و جوایزهای متعدد در حوزههای مختلف و عناوین گوناگون دریافت کردیم و این در حالی اتفاق میافتد که در مرکز تحریمها قرار داریم و نمیتوانیم آزادی عمل داشته باشیم.
پنه لوپه کروز و خاویرباردم زوج معروف سینمای اسپانیا از سینمای خوب اصغر فرهادی و سینمای ایران گفتند و حتی به عدم نقش آفرینی شان در فیلم فرهادی حسادت کردند.
ژولیت بینوشه بازیگر سرشناس و بازیگر فیلم زنده یاد کیارستمی از او و فیلم هایش تعریف میکند.
روبرتو پرپینانی تدوینگر ایتالیایی درباره مهمترین شاخصه سینمای ایران میگوید: سینمای ایران، سینمایی است که در جستجوی حقیقت است.
ایگور گوسکف داور روسی، مکسین ویلیامسن کارگردان استرالیایی و فابیو تستی بازیگر ایتالیایی اظهار نظرهای مختلف و خوبی از سینمای ایران کرده اند.
توماس ماخ فیلمبردار مطرح آلمانی نیز با ابراز خوشحالی از حضور در ایران میگوید و اظهار نظر میکند که من تا به حال در ایران نبودم، ولی احساس خیلی خوبی دارم از اینکه اینجا هستم. من بخشی از زیباترین فیلمهای ایرانی را در آلمان دیده ام و بسیار به سینمای ایران احترام میگذارم.
الیور استون با حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر به سینمای ایران احترام میگذارد، چون میداند قابل احترام است.
از این دست تعریفها و تمجیدها از سوی سینماگران مطرح و بزرگ دنیا برای سینمای ایران زیاد است و این یعنی پیشرفت و امیدواری برای سینمای ایران. البته نقدهایی هم قطعا به سینما آن هم در بخش بین الملل و حوزه مشترک سازی وجود دارد که باید مشکلات آن رفع شود.
بیتا منصوری تهیه کننده سینما درباره مشترک سازی سینمای ایران پس از انقلاب گفت: مشترک سازی این است که بتوانیم از طریق سرمایه گذار خارجی ارز وارد کشور کنیم و با عوامل ایرانی و خارجی فیلم هایمان را بسازیم.
پیمان جعفری دیگر تهیه کننده سینما در این باره بیان کرد: در زمینه مشترک سازی پیشرفت داشتیم، اما مشکلاتی هم وجود دارد. واقعیت اینجاست سینماگران خارجی واقعا تمایل دارند با ما کار کنند و این را به شخصه با حضور در جشنوارههای مختلف خارجی دیدم، اما بلد نبودن وعدم تسلط روی زبان از سوی ما و نبود مترجم خوب به این همکاری ضربه زده است.
وی ادامه داد: البته باید بگویم در همه این موارد نیروها و پتانسیل وجود دارد و پیشرفت خوب در زمینه سینما داشتیم که با برنامه ریزی مدون و دقیق میتوانیم از این هم بهتر شویم.
انتهای پیام/