سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرکت ۵۱ هزار دانش آموز یزدی در طرح ملی داناب

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گفت: طرح ملی دانش آموزی نجات آب ،داناب، از ایده‌های موفق فرهنگ سازی و مدیریت بهینه مصرف با حضور ۵۱ هزار نفر از دانش آموزان این استان در حال اجراست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  ، سید علیرضا کربلایی اکرمی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گفت: هم اکنون طرح ملی دانش آموزی نجات آب ،داناب، که از ایده‌های موفق فرهنگ سازی و مدیریت بهینه مصرف این ماده حیاتی ارزشمند است با حضور ۵۱ هزار نفر از دانش آموزان ۳۳۸ دبیرستان این استان در حال اجراست.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح افزایش دانش و آگاهی دانش آموزان، معلمان و والدین آن‌ها با آثار زیانبار خشکسالی، چالش‌های بخش آب و ارائه راهکار‌های عملی در مدیریت این عنصر ارزشمند الهی است.

دبیر طرح ملی داناب در یزد افزود: این طرح با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و با مشاروه جهاد دانشگاهی در سال تحصیلی ۹۸ - ۹۷ در حال اجراست.

کربلایی اکرمی اظهار داشت: دانش آموز پایه‌های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی برای جلوگیری از تبعات خشکسالی و معضل کم آبی یا بی آبی، راهکار‌های عملی برای مدیریت و صرفه جویی آب را فرا می‌گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی صحیح در استفاده از منابع آبی استان خصوصا شهرستان ابرکوه یادآور شد: سالیان متمادی است که با مشکلات جدی کم آبی و خشکسالی روبرو هستیم.

این فعال رسانه‌ای بابیان اینکه باید قدردان کشاورزان یزد به خاطر همکاری در خاموشی چاه‌های کشاورزی در سال جاری و سال‌های گذشته باشیم، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان و دیگر دستگاه‌ها در اجرای این طرح به خوبی همراهی و همکاری کردند.

کربلایی اکرمی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه آب بی توجهی نسبت به حقوق شهروندی نسل‌های آینده است، یادآور شد: نیاکان ما در این منطقه مصرف و برداشت آب را به خوبی مدیریت کردند و از آب قنات‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کردند.
وی بیان کرد: کم‌آبی، تداوم خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی از منابع آب‌های زیرزمینی موجب افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی شده است.

کربلایی اکرمی ادامه داد: به همین دلیل حرکت آب‌های شور منطقه به سمت منابع بسیار محدود آب‌های شیرین منطقه موجب افت کیفیت این ماده حیاتی شده است و این خطر چاه‌ها و قنات‌های منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد:که با اجرای طرح‌های داناب، خاموشی چاه‌های کشاورزی، کشت گیاهان سازگار با کم آبی، طرح‌های نوین آبیاری و دیگر برنامه‌ها بتوانیم منابع آبی موجود منطقه را حفظ کنیم.

یزد در سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت داشت که در حال حاضر ۲۵۱ هزار دانش آموزان در یک هزار و ۹۲۰ واحد آموزشی و حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در ۶۸ مرکز آموزش عالی و دانشگاهی استان مشغول تحصیل هستند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به شرایط بحرانی آب در استان تصریح کرد: وضعیت آب‌های زیرزمینی استان به دلیل کاهش بارندگی و افت قابل توجه سطح آب در شرایط بحرانی قرار دارد و در این راستا نیاز به بسیج همگانی برای حفظ و حراست از منابع آب‌های زیرزمینی است.

در استان یزد سه هزار و ۸۷۳ حلقه چاه وجود دارد که آب بخش کشاورزی از ۲ هزار و ۲۸۰ حلقه و ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات و ۳۸۷ دهنه چشمه تامین می‌شود.

انتهای پیام/ی

اجرای ملی داناب با مشارکت ۵۱ هزار دانش آموز یزدی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.