سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نیرو مطرح کرد؛

افزایش ۱۱.۴ برابری ظرفیت نیروگاهی پس از پیروزی انقلاب/ صادرات برق به سوریه از طریق عراق

اردکانیان گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی پیش از انقلاب ۷ هزار و ۲۴۰ مگاوات بود اما اکنون به حدود ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری با  اصحاب رسانه با اشاره به وظایف این وزارتخانه اظهار کرد: باتوجه به تغییرات انجام شده در محدوده وظایف وزارت نیرو طی سال های گذشته، هم اکنون تامین برق پایدار، توسعه صنایع تجدپذیر و استفاده از نیروگاه های خورشیدی و بادی برعهده ماست.

وزیر نیرو ادامه داد: تامین آب پایدار برای شرب، صنعت و بهداشت و همچنین بازچرخانی پساب های فاضلاب بخشی از دیگر وظایف اصلی وزارت نیروست.

وی تصریح کرد: جمعیت کشور نسبت به ۴۰ سال قبل حدود ۲.۳ برابر افزایش یافته است، اگر کیفیت خدمات رسانی همچون گذشته بود، مشکلات بسیاری را در حوزه خدمات داشتیم.

اردکانیان با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور بیان کرد: ظرفیت نصب شده نیروگاهی پیش از انقلاب حدود ۷ هزار و ۲۴۰ مگاوات بود که با وجود افزایش ۲‌.۳ برابری جمعیت، هم اکنون ظرفیت نصب شده با افزایش ۱۱.۴ برابری به حدود ۸۰ هزار مگاوات رسیده است که حکایت از افزایش سرعت توسعه در کشور دارد.

وزیر نیرو تشریح کرد: اوج پیک مصرف  پیش از انقلاب حدود ۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات بود اما اطلاعات دقیقی در مورد اینکه پیک مصرف در تابستان و یا زمستان چقدر بوده در دسترس نیست  این رقم هم اکنون با افزایش ۱۶ برابری به ۵۷ مگاوات رسیده است.

اردکانیان بیان کرد: طول شبکه برق ما از ۸۲ هزار کیلومتر در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ۹۲۳ هزار کیلومتر رسیده که افزایش ۱۱ برابری داشته است.

به گفته وی؛ تعداد روستا‌های برخوردار از نعمت برق در اول انقلاب ۴ هزار روستا بود که با افزایش ۱۳ برابری به ۵۷ هزار روستا رسیده است‌.

وزیر نیرو بیان کرد: پیش از انقلاب تعداد شرکت‌های سازنده فعال در صنعت برق، ۶۵ شرکت بود اما اکنون این تعداد به بیش از ۸۰۰ شرکت افزایش یافته است. همچنین تعداد شرکت‌های پیمانکار از ۲۵ مورد به حدود  ۳هزار و ۴۵۰ شرکت رسیده است.

اردکانیان با اشاره به تبادل انرژی با کشور‌های همسایه تصریح کرد: در حال حاضر ایران با تمامی همسایگانی که مرز زمینی دارد به تبادل انرژی می پردازد.

وزیر نیرو گفت: در روز‌های آینده میزبان وزیر انرژی عراق خواهیم بود و برای نهایی کردن یک برنامه سه ساله به منظور اصلاح زیرساخت‌های برق عراق، ساخت نیروگاه، بازسازی شبکه و اصلاح تلفات اقداماتی را انجام خواهیم داد.

اردکانیان با اشاره به تلفات ۵۰ درصدی شبکه توزیع برق عراق تصریح کرد: با توجه به فرسودگی شبکه توزیع برق در عراق شرکت‌های خصوصی می‌توانند با استفاده از این فرصت اقدامات گسترده‌ای را برای حل مشکل انجام دهند.

وزیر نیرو بیان کرد: وزارت نیرو آمادگی صادرات برق به کشور‌های همسایه را دارد و تا زمانی که عراق درخواست واردات برق از ایران را داشته باشد به آن جامه عمل خواهیم پوشاند.

اردکانیان از صادرات برق به سوریه از طریق عراق خبر داد و گفت: صادرات برق به صورت رایگان صورت نمی‌گیرد، اما برخی از مشتریان برق ایران مانند عراق بدهی‌های دارند که با توجه به محدودیت‌های جابجایی دلار برای ایران، در حال رایزنی برای دریافت مطالبات خود هستیم.

اردکانیان بیان کرد: در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تاکنون هزار مگاوات نیروگاه به مدار آمده و نیروگاه‌های تجدید پذیر نیز در این سال‌ها افزایش پیدا کرده است و برنامه داریم تا پایان برنامه ششم توسعه این ظرفیت را به پنج هزار مگاوات برسانیم.

سیستم برق ایران و روسیه بهم متصل می شود

وی افزود: صنعت برق با تلاش متخصصان داخلی تبدیل به مرکز انرژی منطقه شده است و در تلاشیم سیستم برق ایران و روسیه را به هم متصل کنیم.

اردکانیان تصربح کرد: اتحادیه اورسیا از سال ۹۳ شکل گرفته است و ۴۰ کشور در صف پیوستن به این سازمان قرار دارند که به تازگی لایحه یک فوریت الحاق ایران به اورسیا به تصویب مجلس رسیده است، پس از الحاق ایران به اتحادیه فرصت مناسب تجاری برای  ایران بوجود خواهد آمد.

وی با اشاره به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد: به رغم نوسانات ارزی با ایحاد ساز و کار‌های جایگزین و حمایت‌های دولت از بخش خصوصی، انرژی های تجدیدپذیر‌ در مسیر مناسبی قرار دارد و در تلاش هستیم علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی نسبت به صادرات انرژی اقدام کنیم.

به گفته وی؛ صنعت برق و انرژی ایران که امروز ۶۵ درصد آن توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، در آستانه یک تحول بزرگ قرار دارد؛ به این معنا که ظرفیت‌های وسیع تری به کار گرفته شود و بازار وسیع تری در اختیار صنعتگران این بخش قرار گیرد. بکارگیری این ظرفیت نیازمند استفاده از تجربه‌های گذشته است.

اردکانیان افزود: میزان سرمایه گذاری در صنعت برق در سال ۹۲ از منابع دولتی و غیر دولتی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که شتاب مناسبی داشته است.

وزیر نیرو بیان کرد: از شروع دولت یازدهم تا کنون میزان مشترکان برق از ۲۹ میلیون مشترک به ۳۶ میلیون مشترک رسیده  و حدود ۱۲ مگاوات هم به ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها اضافه شده است.همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ روستا‌ برق دار شده است؛ به شکلی که روستای ۱۰ خانوار به بالا بدون دسترسی به برق نداریم.

وزیر نیرو گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، ظرفیت سد‌های کشور نیز از ۱۳ میلیارد متر مکعب به ۵۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه یکی از کارکرد‌های این سدها، کنترل سیلاب است، اظهار کرد: سد‌های خوزستان نقش مهمی در جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های اخیر داشته است‌.

وی ادامه داد: در پیش از انقلاب سطح تحت پوشش شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی ۵۵۳ هزار هکتار بوده و امروز به ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار رسیده است که این مساله نقش مهمی در امنیت غذایی دارد.

وزیر نیرو بیان کرد: با آغاز دولت یازدهم ظرفیت نیروگاه‌های برقابی نیز از ۱۰ هزار و ۲۶۰ مگاوات به بیش از ۱۲ هزار مگاوات رسیده است.

اردکانیان اضافه کرد: اکنون ۹۹.۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آب سالم و پایدار هستند، در بخش  روستایی نیز اتفاق بزرگی رخ داده است و بالغ بر ۷۵ درصد جمعیت روستایی از آب سالم و پایدار بهره‌مند هستند در حالی که پیش از انقلاب این درصد فقط ۱۲ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه جمع آوری فاضلاب، دستاورد عظیمی داشته ایم؛ تعداد تصفیه خانه شهری ما پیش از انقلاب چهار تصفیه خانه با جمعیت محدود بود، ولی امروز ۲۱۷ تصفیه خانه فاضلاب شهری در مدار بهره برداری است؛ تاثیر این تصفیه خانه، نه فقط در راستای حفظ محیط زیست، بلکه مطمن‌ترین منبع تامین آب صنایع است.

اردکانیان افزود: در دولت تدبیر و امید، از مقطع سال ۹۲ تاکنون ۲۰ تصفیه خانه آب شهری و ۴۹ تصفیه خانه فاضلاب  به مدار اضافه شده است و تعداد هشت هزار و ۹۷۰ روستا با جمعیت نزدیک به ۶ میلیون نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند شده اند.

وی اظهار کرد: در بخش خصوصی، تعداد کارخانه‌های تولیدکننده تجهیزات آب و فاضلاب از ۲۰۰ شرکت به یک هزار و ۲۰۰ شرکت رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به صادرات برق به کشور‌های اطراف بیان کرد: صادرات برق در زمانی که در پیک مصرف برق نیستیم، ادامه خواهد داشت که عمده آن به عراق، افغانستان و پاکستان انجام می‌شود.

اردکانیان در خصوص اصلاح تعرفه‌ها نیز گفت: این تعرفه‌ها به دولت ارائه شده  و در کمیسیون‌ها مورد تائید قرار گرفته است، برای نخستین بار است که موضوع اصلاح تعرفه ها برای مدیریت مصرف به کار گرفته می‌شود.

به گفته وی؛ سه هزار مگاوات برق با اجرای مدیریت مصرف در سال آینده در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو افزود: ما دنبال این هستیم که کشت برنج را در مناطق  غیر شمالی ممنوع کنیم؛ به طوریکه خود کشاورزان این کار را به صرفه نبینند.

اردکانیان گفت: آب یک کالای اقتصادی به شمار نمی‌آید و از این سخن این گونه برداشت می‌شود که قصد داریم قیمت آب را افزایش دهیم در حالی که این برداشت صحیح نیست.

وی افزود: با وجود اینکه ما یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم، میزان صادرات آب مجازی از ایران از واردات آن بیشتر است و حل این موضوع نیازمند همکاری سایر دستگاه‌هاست.

وزیر نیرو با اشاره به تعدیل برخی از قرارد‌ادهای بخش برق بیان کرد: وزارت نیرو با همراهی رئیس صندوق توسعه ملی نامه‌ای به محمد نهاوندیان مشاور اقتصادی رییس جمهوری فرستاده است، در این نامه عنوان کرده ایم که صنعت برق به دلیل افزایش نرخ ارز برای انجام تعهدات خود با مشکل مواجه است و نیاز است تا قرارد‌ادهایش تعدیل شود.

اردکانیان افزود: قرارداد‌ها  برای خرید برق از نیروگاه بخش خصوصی و یا آب از تولیدکننده آب شیرین منعقد شده است که این‌ها نیز برای استمرار عرضه کالای خود، نیاز به تجهیزاتی دارندو  این مشکل را باید سریع حل کرد.

به گفته وی برای تابستان آینده ۲۷ نیروگاه سیکل ترکیبی باید به مدار بیاوریم که نیاز‌های آن‌ها چشمگیر است. برای این مساله سه راهکار داده ایم؛ یکی اینکه  ۲ کالا را به عنوان کالای گروه یک تلقی کنیم و ترتیبی داده شود که آن‌ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار شوند. راهکار دوم اینکه تعرفه را به گونه‌ای اصلاح کنیم که منابع جدید حاصل از تغییر آن تعرفه‌ها را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم و راهکار سوم این است که در بودجه‌های دولت پیش بینی‌های لازم صورت گیرد که در این زمینه تصور می‌کنم سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای چند سال نیاز است.

اردکانیان گفت: البته راهکار چهارمی هم  اضافه شده که راهکاری ترکیبی است و آن اینکه از صندوق توسعه ملی کمکی به این طرح‌ها داده شود.

وی با اشاره به مسئله آب‌های مرزی بیان کرد: به دلیل تنوع جغرافیایی در مقابل با برخی از کشور‌ها، در پایین دست آبی  و در برخی دیگر در بالا دست آبی قرار داریم؛ برای حل این موضوع وزارت نیرو پیشنهاد همواری در سطح وزیران  مطرح کرده است که نیاز است با همکاری و دیپلماسی این موضوع را حل کنیم.

اردکانیان با اشاره به سهم ایران از رودخانه هیرمند بیان کرد: این حوضه هر ۳۰ سال با یک خشکسالی بلندمدت مواجه است که طی ۱۰ سال گذشته میزان خشکسالی افزایش داشته، سهم ایران در شرایط نرمال آبی از این رودخانه حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب است که در زمان خشکسالی کاهش می یابد.

میزان مطالبات بخش خصوصی از وزارت نیرو حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است

اردکانیان با اشاره به بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی بیان کرد: میزان مطالبات بخش خصوصی از وزارت نیرو حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر هیچ طرح جدیدی که منابع مالی آن مشخص نباشد را کلنگ نخواهیم زد و براساس تبصره ۱۹ قانون بودجه اگر لازم باشد با تغییر کاربری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وزیر نیرو افزود: نخستین وزارتخانه برای عملیاتی کردن تبصره ۱۹؛ وزارت نیرو بود که ۵۲ طرح آب و برق را به بخش خصوصی اعلام کرده است.

اردکانیان در پایان گفت: فراخوان‌های لازم در دو مرحله برای واگذاری این طرح‌ها صورت گرفته است.

انتهای پیام/

افزایش ۱۳ برابری تعداد روستاهای برخوردار از نعمت برق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.