سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی موسس شرکت آمازون + بررسی مدل کسب و کار آن

تعداد کارمندان تمام‌وقت شرکت آمازون در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰ هزار نفر اعلام شد و در آخر سال ۲۰۱۶ به ۱۸۰ هزار نفر رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت آمازون یک شرکت تجارت الکترونیکی و پردازش ابری و بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان است که در تاریخ ۵ جولای سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در شهر سیاتل ایالت واشنگتن بنیان‌گذاری شد.

 این شرکت فعالیت خود  را به‌عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد و مدتی بعد به فروش محصولات متنوعی مانند سی‌دی، دی‌وی‌دی، نرم‌افزار، کتاب‌های الکترونیکی، مبلمان، غذا و اسباب‌بازی پرداخت. شرکت آمازون روزبه‌روز محصولات بیشتری را در سایت خود عرضه کرد و امروزه شما هر چیزی که نیاز داشته باشید را می‌توانید از آن خریداری کنید.

شرکت آمازون امروزه محصولات زیادی را نیز تحت برند خود به بازار عرضه می‌کند. شرکت آمازون در سال ۲۰۱۵ از شرکت خرده فروشی والمارت پیشی گرفت و در ۳ ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶ به‌عنوان چهارمین شرکت با ارزش جهان شناخته شد.

بنیانگذار شرکت آمازون 

جف بزوس پیش از بنیان‌گذاری شرکت آمازون به‌عنوان نایب رئیس در شرکت D. E. Shaw & Co کار می‌کرد. وی در سال ۱۹۹۴ شغلش را علی‌رغم نصیحت‌های رئیس شرکت، پدر و مادرش ترک کرد و به سیاتل رفت تا روی پروژه‌ی کسب‌و‌کار خود کار کند. وی معتقد بود که تلاش کردن برای راه‌اندازی یک استارتاپ و شکست خوردن در آن بسیار بهتر از این است که انسان هیچ کاری انجام ندهد و چند وقت بعد از این موضوع پشیمان شود. جف بزوس نهایتا شرکت خود  را در ۵ جولای ۱۹۹۴ با نام Cadabra ثبت کرد. 

وی یک سال بعد و زمانی که یک وکیل نام شرکت را به اشتباه Cadaver به معنای «جسد» تلفظ کرده بود، نام آن را به آمازون تغییر داد. جف بزوس در سپتامبر ۱۹۹۴ آدرس اینترنتی Relentless.com به معنای «بی‌رحم» را خریداری کرد و قصد داشت تا فروشگاه آنلاین خود را با این آدرس اینترنتی عمومی کند. اما دوستانش به وی گفتند که این نام کمی شیطانی به نظر می‌رسد و بهتر است که نام آن را تغییر دهد.

جف بزوس برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود که با حرف A. آغاز شود به جستجو در فرهنگ لغت پرداخت و تحت تاثیر نام آمازون قرار گرفت. زیرا از جنگل‌های آمازون به‌عنوان مکانی عجیب‌و‌غریب و متفاوت نام برده شده است و این دقیقا همان توصیفی بود که جف بزوس از آینده‌ی کسب‌و‌کار خود داشت. رود آمازون بزرگ‌ترین رود جهان است و او نیز تصمیم داشت تا کسب‌و‌کار خودش را تبدیل به بزرگ‌ترین فروشگاه دنیا کند.

وی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است:

هیچ چیزی در مدل کسب‌و‌کار ما وجود ندارد که قابل کپی کردن نباشد. همان‌طور که صد‌ها رستوران بعد از مک‌دونالد و با کپی کردن ایده‌ی آن راه‌اندازی شد. اما این شرکت همچنان دارای درآمد میلیون دلاری است. نام برند یکی از مهم‌ترین عوامل در ماندگاری یک برند است و اهمیت آن در دنیای آنلاین بسیار بیشتر از اهمیت آن در دنیای واقعی است.

بنابراین نام سایت به Amazon.com تغییر پیدا کرد و در سال ۱۹۹۵ و با این نام فعالیت آنلاین خود را آغاز کرد. جالب است بدانید که آدرس Relentless.com همچنان به نام جف بزوس است و اگر آن را در مرورگر خود باز کنید به صفحه‌ی اصلی سایت آمازون هدایت خواهید شد.

کارمندان شرکت آمازون 

تعداد کارمندان تمام‌وقت شرکت آمازون در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰ هزار نفر اعلام شد و در آخر سال ۲۰۱۶ به ۱۸۰ هزار نفر رسید. تعداد کل کارمندان تمام‌وقت و پاره‌وقت این شرکت در دنیا به ۳۰۶ هزار و ۸۰۰ نفر می‌رسد. آمازون همچنان به فکر گسترش دادن زیرساخت‌های خود است. این شرکت در چند سال اخیر دستگاه‌های پخش تلویزیون، بلندگو‌های هوشمند مجهز به دستیار صوتی الکسا و تلفن‌های هوشمند خودش را به بازار عرضه کرده است.

البته تلفن‌های هوشمند آمازون با موفقیت چندانی همراه نبوده‌اند؛ اما به گفته‌ی جف بزوس تیم سخت‌افزاری آن‌ها در حال کار کردن روی این موضوع هستند و به زودی خبر‌های جدیدی در این رابطه منتشر خواهد شد. درواقع رشد شرکت آمازون تنها به تجارت الکترونیکی آن محدود نمی‌شود. خدمات رایانش ابری این شرکت حدود ۸ میلیارد دلار برای آن‌ها درآمد داشته است و در آینده نیز شاهد اختراعات و ارائه‌ی سرویس‌های جدیدی از طرف این شرکت خواهیم بود؛ چرا که جف بزوس در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است:

«شرکت‌هایی که به دنبال تجربه کردن چیز‌های جدید نیستند و با آغوش باز از شکست‌ها استقبال نمی‌کنند درنهایت در یک موقعیت ناامید کننده قرار خواهند گرفت».

لوگوی شرکت آمازون

لوگوی معروف  شرکت آمازون در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۰۰ طراحی شد. اگر به این لوگو دقت کنید متوجه خواهید شد که یک فلش از حرف A  به حرف Z  و به‌صورت یک لبخند کشیده شده است. از آنجایی که حروف الفبای انگلیسی از a  آغاز شده و به z  ختم می‌شوند پس منظور از طراحی این لوگو این بوده است که هر چیزی که بخواهید را می‌توانید در این سایت پیدا کنید. منحنی زیر آن نیز نشان دهنده‌ی لبخند حاکی از رضایت مشتری‌های این برند است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: شرکت آمازون ، amazon
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.