به گزارش
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست فیلم «ناگهان درخت» با حضور عوامل فیلم، صفییزدانیان (کارگردان)، پیمان معادی (تهیه کننده و بازیگر)، مهراب قاسمخانی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان (بازیگران)، همایون پایور (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضایی (آهنگساز)، ایرج شهزادی (صداگذار)، محمد لطفعلی (طراح جلوههای بصری) و اجرای منصور ضابطیان در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
صفی یزدانیان با ابراز خوشحالی از حضورش در نشست پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر گفت: من به اتکای کارنامه نوشتاریم اینجا را خانه اصلی خودم میدانم. فکر میکنم تماشاگر از اینجا و از چیزهایی که درباره فیلم نوشته میشود، شروع به جدی دیدن فیلم میکند.
وی ادامه داد: من ۵۸ ساله هستم و چطور میتوانم بگویم از کدام نویسنده و شاعر تاثیر گرفتهام.
یزدانیان درباره نگاه دوباره به رشت در این فیلمش گفت: مساله این است که من نگاهی به رشت در این فیلم داشتم که هیچ ارتباطی به فیلم قبلی دیگر من ندارد. فکر میکنم دارم با تماشاگران خودم کدهایی را ردوبدل میکنم. یکی از دلایلی که با پیمان کار کردیم این است که او یک رگ رشتی هم دارد.
معادی درباره اینکه تا حد در نوشتن فیلمنامه با یزدانیان همکاری داشته است عنوان کرد: به هیچوجه همکاری نداشتم. این دومین فیلمی است که تهیه کردم. اساسا فیلمنامهای که نیاز به کار کردن داشته باشد حتی برای بازی هم نمیپذیرم. ما بیشتر بحثهای تولیدی و نقشی با هم درباره فیلمنامه داشتیم. من در هیچ قسمت از این فیلمنامه دخالت نداشتم.
یزدانیان درباره همکاریاش با کریستف رضاعی نیز گفت: اساسا همیشه دلم میخواست فیلمی بسازم که از طریق موسیقیاش هم به یاد بیاید. کریستف در فیلم قبلی این کار را برایم انجام داد.
مهراب قاسمخانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه این نقش چه ویژگیای داشت که بازیگری در آن را قبول کردید، گفت: من اول میخواستم بگویم مگر من مُردم که بدترین بازی مربوط به خانم افشار و آقای معادی باشد. من نمیخواهم درباره ویژگی نقش صحبت کنم، برای من فقط گروه اهمیت دارد. من هیچوقت وسوسه بازیگری نداشتم و ندارم، ولی برایم این هیجان انگیز بود که در کنار این گروه باشم. خیلی با ترس وارد اینکار شدم، ولی برایم خیلی این تجربه هیجانانگیز بود.
مهناز افشار هم در ادامه درباره بازی در این فیلم و به عنوان نقش روبه روی پیمان معادی گفت: پیمان معادی در دو اتفاق در زندگی من خیلی مهم بوده یکی زمانی که من را برای «برف روی کاج ها» انتخاب کرد و دیگر در این کار که افتخار بازی در مقابل او را داشتم.
افشار در ادامه گفت: صفی یزدانیان روز اول به من گفت: میشود اینهایی که هستی نباشی و من متوجه شدم باید برای بازی در این نقش تغییر کنم.
بازیگر «ناگهان درخت» در ادامه با اشاره به سوال کنندهای که ایفای نقش او را بد توصیف کرده بود گفت: میخواهم بگویم شما نمیدانید چقدر به امثال من کمک میکنید، چون باعث میشوید مصرتر شوم برای اینکه بهتر شوم.
پیمان معادی در سوالی درباره اینکه این فیلم به نظر یک فیلم هنری میرسد و باید در گروه هنر و تجربه اکران شود و شاید برای این از مهناز افشار استفاده کردید که در اکران عمومی هم موفق باشید، گفت: بدون شک انتخاب مهناز افشار انتخاب آقای یزدانیان بوده. قبل از هر چیز بگویم روزی که ما با صفی لیست عوامل را نوشتیم لیست فوق العادهای بود، آقای پایور، آقای شهزادی، آقای رضاعی و دیگران اسمهایی بودند که من فقط باید تلاش میکردم در گروه باشند. اول برای بازی به من این نقش پیشنهاد شد من فیلمنامه را دوست داشتم، چون جنس سینمای من بود و همه میدانند اگر نقشی جنس سینمای من نباشد بازی نمیکنم. در این فیلم با تمام وجود دلم میخواست بازی کنم. وقتی برای نقش مقابلم صحبت کردیم ایشان نظرشان این بود که کست کاملا نسبت به فیلم اول عوض شود به همین دلیل ما سراغ بازیگرهای دیگری رفتیم که در میانشان خانم افشار خیلی خوب بود. به نظرم انتخاب فوق العادهای است و شیمی این دو آدم به لحاظ قصهای که درون فیلم است بسیار خوب است.
یزدانیان هم در ادامه گفت: ما سینمای شخصی نداریم من میتوانم خوشبخت باشم که این پروژه به شکل رویاست که در سینما با این عوامل اجرا شود. زمان کنفرانس مطبوعاتی «در دنیای تو ساعت چند است» هم همین سوال پرسیده شد و گفتند آیا هنر و تجربه اکران میشود و من گفتم این فیلم هنر و تجربه نیست. نمیدانم اکران این فیلم چه میشود، ولی اینکه از الان بگویند هنر و تجربه یا فلان زیاد سوال جالبی نیست.
معادی در پاسخ به سوال که چقدر از روز اول به اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه فکر کرده بودند گفت: اساسا وقتی فیلمی به این شکل میسازیم. همه احتمالات را بررسی میکنیم. منتظر واکنش منفی هم هستیم.
او تاکید کرد: فیلم «ناگهان درخت» قرار نیست ۲۵ میلیارد تومان بفروشد. از روز اول این را پیشبینی کرده بودیم. من این را میدانستم. چون ۱۰۰ درصد فیلم برای من است، از روز اول به این موضوع فکر کرده بودم.
معادی ادامه داد: ما از روز اول به ۱۰ درصد از مخاطبان سینما فکر کرده بودم. جنسی از مخاطبان که عاشق هستند. «برف روی کاجها» هم چنین فیلمی بود. ما از روز اول به این فکر کردیم که امیدوارم تعداد بیشتری از مردم این فیلم را ببیند. آشنایی من با یزدانیان این کار را رقم زد. شاید کمتر کسی جرات تهیه این فیلم را داشت. آدمی که دغدغه دارد باید فیلمش را بسازد. صفی سراسر دغدغه است. نوشتهها و کتابهایش را بخوانید. من بسیار افتخار میکنم که تهیهکننده «ناگهان درخت» هستم و همه دغدغهام تهیه چنین فیلمهایی است.
یزدانیان در پاسخ به این سوال که فیلم را میشد در زمان کمتری تمام کرد گفت: من چیزی را از آقای گلمکانی یاد گرفتم و آن این است که به فیلم تمام شده «اگر» نگویم. من فیلم را به عنوان اثر تمام شده میبینم. ما هیچوقت به یک نقاشی نمیگویم آبی را در صورتی میزدی بهتر میشد. چرا همه هنرها به عنوان اثر تمام شده پذیرفته میشوند، اما در مورد سینما اینطور است؟! نکته این است که سینما برای من تند و کند ندارد. این فیلم باید با ریتمی میآمد و تمام میشد.
پیمان معادی در ادامه در پاسخ به این سوال که غیر از آزار دادن مخاطب هدف دیگری داشتید گفت: نه. دقیقا هدفمان همین بود.
معادی در پاسخ به سوال بعدی از حضور شقایق دهقان و همسرش در فیلم گفت: این فیلم یک اثر تمام شده با این بازیگران است. من همیشه به خانم دهقان ارادت داشتم و با مهراب قاسمخانی هم مثل خانم دهقان هیچوقت دیداری نداشتم. برای این دو نقش دنبال بازیگرانی بودیم که این دو نفر را دستیارم پیشنهاد داد و خیلی به من لطف کردند که آمدند.
شقایق دهقان هم در ابتدا با اشاره به انتقادی که از بازی مهناز افشار و پیمان معادی شده بود گفت: من فکر میکنم آقای یزدانیان جز کارگردانهایی هستند که به کار اشراف دارند و کار یک پکیج کامل است که در نهایت خوب و بدی در کل جریان وجود ندارد. من فکر میکنم جان مایه این فیلم یک حالت شاعرانگی دارد و انگار یک شعر قشنگ میشنوی. اینکه چرا اصلا این نقشها در فیلمنامه وجود دارد به نظرم به خاطر مقایسهای است که این دو خانواده با هم میشوند. این زوج بچه دارند و آن زوج دغدغه دارند که بچه داشته باشند یا نباشند و در یک جای فیلم اتفاقا آن خانواده را خوشبختتر میبینیم.
پایورمدیر فیلمبرداری «ناگهان درخت» هم در ادامه در پاسخ به این نظر که اصلا فیلمبرداری این فیلم دیده نمیشود گفت: فیلمبرداری هر فیلمی دقیقا از داخل خود سناریو میآید و هر سناریو یک روشی را ایجاب میکند. فیلمی خوب است که هیچ بخش آن بارز نباشد همه با هم هماهنگ باشد و وقتی میگویند این فیلم بد نبود، ولی فیلمبرداری اش خیلی خوب بود من میفهمم کارم خیلی بد بوده است.
انتهای پیام/