سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ایجاد ۱۰ هزار شغل در مناطق روستایی تا پایان سال

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع مسکن و توسعه روستایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (پنج شنبه، یازدهم بهمن ماه) با موضوع مسکن و توسعه روستایی برگزار شد.

در ابتدای برنامه شکرخواه معاون برنامه‌ریزی و توسعه ستاد اجرایی فرمان امام اظهار کرد: ما در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مولفه هایی مانند اشتغال زایی را دنبال می‌کنیم که شش الگو با اولویت مناطق محروم دارد.

وی افزود:یکی از الگوهای ما تحت عنوان سحاب به توانمندی فرد در جوامع روستایی می‌پردازد.

شکرخواه تصریح کرد:الگوی دیگری با نام آسمان به توانمند سازی گروهی مردم در روستاها می‌پردازد و گروه دیگر با نام آفتاب هدف شبکه سازی و پشتیبانی در قالب تعاونی ها را دنبال می‌کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه ستاد اجرایی فرمان امام بیان کرد:همچنین مدلی دیگر با حمایت های تسهیلات محور در قالب تفاهم با بانک‌ها ،صندوق های کار آفرینی و بانک های اشتغال زایی با تسهیلات کم بهره به ایفای نقش می‌پردازد.

وی ادامه داد: مجموعه این اقدامات در کشور و روستاها حدود ۱۰ هزار شغل را تا پایان سال ایجاد خواهد کرد که اکنون چهار هزار شغل به مرحله عملیاتی رسیده است.

شکرخواه گفت: برای تهیه این الگو از تجارب گذشته نیز بهره گرفته ایم و مطالعه‌ای را در سال ۹۲ در بنیاد برکت با کمک دانشگاه شهید بهشتی انجام داده ایم.

وی گفت:ما اطلسی از مناطق محروم تهیه کرده ایم که مبتنی بر شاخص‌های محیطی، اقتصادی و اجتماعی بوده و درجه محرومیت زدایی را در آن مشخص شده است.

شکرخواه بیان کرد: اولویت ما مناطق محروم است و ۷۹ منطقه بسیار محروم شناسایی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه ستاد اجرایی امام گفت:ما از میان ۵۰۰ نفر تحصیل کرده ۱۳۰ تسهیل گر را انتخاب کرده ایم که این افراد بر سر اجرای طرح‌های فوق مستقر هستند.

در ادامه برنامه علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد:بنیاد مسکن با فرمان تاریخی حضرت امام از روز‌های نخستین انقلاب به وجود آمد.

وی افزود: در زمان جنگ حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن روستایی بازسازی شد که مربوط به گذشته است، ما به بررسی میزان نیاز مسکن روستایی و بازسازی بافت فرسوده پرداخته ایم و به این نتیجه رسیدیم که اگر سالی ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار مسکن روستایی احداث کنیم هم کمبود مسکن برطرف می‌شود و هم بافت فرسوده روستایی ۷۵ تا ۸۰ درصد مقاوم خواهد شد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تا کنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستا‌ها احداث کردیم که مجموعا با در نظر گرفتن بازسازی‌های سوانحی مانند سیل و زلزله، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها احداث شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر بانک‌ها رغبتی برای ارائه وام ارزان قیمت نشان ندادند، اما با این حال مشکلی تحت عنوان مسکن در روستا‌ها به اندازه شهر‌ها وجود ندارد.

تابش گفت: امسال ۶۷ هزار بهسازی مسکن صورت گرفت که ۲۵ هزار مسکن در روستا‌ها و ۱۱ هزار در شهر‌ها بوده است لذا اگر با این روند ادامه دهیم و بانک‌ها نیز همکاری کنند تا سال ۱۴۰۵ اهدافمان محقق خواهد شد.

وی بیان کرد: ما در ۱۵ سال اخیر با سرعت پیش رفته ایم و اکنون طرح‌های مجزایی را تحت عنوان کپرزادیی ارائه داده ایم که مورد تایید نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.

تابش تصریح کرد: ۴۵ هزار کپر در طی چند سال اخیر سامان دهی شده است، البته کپر را نمی‌توان از جامعه حذف کرد بلکه در کنار آن سرپناه مطمئنی در نظر گرفته خواهد شد.

رییس بنیاد مسکن گفت: خوشبختانه موفق به تکمیل و تحویل۳۲۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر شدیم به عبارتی دیگر ۹۶ درصد پروژه تکمیل شده است.

وی ادامه داد:ما ۳ میلیون مستاجر داریم که دولت باید به آن‌ها کمک رسانی کند چرا که این افراد جز طبقاتی هستند که واقعا نیاز به حمایت دارند.

تابش گفت:همچنین ۱۸ هزار واحد مسکن توسط خیرین ساخته شده شده که البته ما نیز به آن‌ها کمک کرده ایم.

در ادامه شکرخواه گفت: یکی از الگو‌های اشتغالزایی ما ایجاد بنگاه‌های اقتصادی کوچک در مناطق محروم است لذا هدف ما این است که جوامع روستایی محروم را توانمند کنیم.

شکرخواه با اشاره به اینکه در مناطق روستایی نیروی تحصیلکرده زیادی داریم که می‌خواهند در مناطق خود کار کنند، گفت: باید بتوانیم در این مناطق زمینه اشتغال را فراهم کنیم تا سبب شادابی بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه در ۵ استان به عنوان پایلوت فراخوانی داده شده به طوری که ۵۰۰ نفر از روستا‌ها ثبت نام کرده‌اند، گفت: در یک روستا تیم تسهیل‌گر، پشتیبان و هدایتگر را تشکیل داده ایم لذا، آموزش‌های لازم داده شده تا اشتغال در حوزه‌های مختلف مانند پرورش زنبور عسل داشته باشیم، تیم منسجم و منظمی برای پشتیبانی وجود دارد، در کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف کشاورزی وجود دارد که باید از آن‌ها بهره گرفت.

معاون برنامه ریزی و توسعه ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اقدامات انجام شده در بنیاد برکت و برکت احسان خاطرنشان کرد: این بنیاد‌ها مدل‌های مرسوم در دنیای کسب و کار را دنبال می‌کنند و از سوی دیگر نهادی به نام آفتاب را تشکیل داده ایم که در آن همه سهام دار هستند.

شکرخواه با اشاره به الگوی مبتنی بر فناوری در موسسات دانش بنیان گفت: یک تیم استارت آپ را حمایت کرده‌ایم تا محصولات روستایی و خانگی را از مبدا به مقصد برساند لذا پلتفرم با سلام را برای این کار طراحی کرده‌ایم که حدود ۲۳۰۰ غرفه روستایی در این پلتفرم فعال هستند به طوری که رشد فعال و خوبی دارند، این پلت فرم مشابه دیجی کالا است و واسطه در این رابطه نیست و از سوی دیگر پلتفرم هفت میوه را دنبال کرده‌ایم بنابراین ما ۶ الگوی اشتغالزایی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظرمان دست یابیم، کار‌های حمایتی و کمک به محرومان را نباید فراموش کنیم لذا اشتغالزایی باید اولویت اول کار ما باشد.

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ما حریم روستا را در محدوده روستا‌ها جدی گرفته ایم گفت: طرح هادی بدون نقص نیست و ما سال به سال نقص‌ها را برطرف می‌کنیم لذا گام‌های موثری را در جهت توسعه روستا‌ها برداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه کار ۱۸ هزار روستا را انجام داده ایم عنوان کرد: ظرف ۵-۶ سال آینده باید بتوانیم ۳۸ هزار روستا را تحت پوشش قرار دهیم، طرح هادی تا حدود زیادی اجرا شده است.

تابش با اشاره به اینکه پروانه‌های ساختمانی را دهیاری صادر می‌کند اظهار کرد: آن‌ها موظف به استعلام از ما و رعایت کاربری‌ها هستند، بخشداری‌ها می‌توانند جلوی تخلفات را بگیرند، باید روستایی را که دارای طرح هادی است را با روستایی که این طرح را ندارد مقایسه کرد، در روستایی که طرح هادی در آن اجرا شده توانسته ایم به اهداف مورد نظر دست یابیم، آیا می‌توان شهری را داشت که طرح جامع نداشته باشد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه روستا‌های ما سرحال و سر زنده‌تر از برخی از شهر‌ها هستند، افزود: امید و شادابی در این روستا‌ها بیشتر به چشم می‌خورد، پژوهشکده سوانح طبیعی با سازمان‌های بین المللی کار می‌کند به طوری که تمام نرم‌های جهانی را دارد، ایران از بسیاری از کشور‌های پیشرفته در بحث بازسازی جلو‌تر است لذا ما نوعا مردمانی عاطفی هستیم و در بحث امداد و نجات در کوتاه‌ترین زمان مسئله را حل می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در بازسازی رقم‌های بسیاری را با سوبسید به مردم می‌دهیم، افزود: ما در کوتاه‌ترین زمان ساخت و ساز را انجام می‌دهیم، در زلزله کرمانشاه ظرف مدت یک سال اسکان ۲۵ هزار تایی روستا‌ها را تمام کرده ایم و اسکان شهر‌ها را با تمام مقررات پیچیده شهری به ۷۵ درصد رساندیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.