سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ریابکوف: ضرب‌الاجل ۶۰ روزه واشنگتن برای خروج از INF یک بازی سیاسی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه ضرب‌الاجل ۶۰ روزه واشنگتن برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (INF) را یک بازی سیاسی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که برای شرکت در نشست مشترک نمایندگان پنج قدرت هسته‌ای جهان (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) در پکن به سر می‌برد امروز (پنجشنبه) اعلام کرد مسکو به تلاش‌های خود برای حل و فصل پیمان مورد مناقشه منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با آمریکا ادامه می‌دهد، ولی این مسئله‌ای دشوار است، زیرا ضرب الاجل ۶۰ روزه که واشنگتن تعیین کرده صرفا یک بازی سیاسی است تا تصمیمش جهت خروج از این پیمان را مخفی نگه دارد.

ریابکوف پس از دیدار با آندره تامپسون، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی اظهار داشت مذاکرات آمریکا و روسیه در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد پیشرفتی نداشته و واشنگتن موضع کاملا مخربی را در خصوص این پیمان اتخاذ کرده است و تعلیق ظاهری تعهدات آمریکا در قبال این توافق این هفته [با خروج آن از پیمان] به پایان می‌رسد.

نمایندگان پنج قدرت عمده هسته‌ای - چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا روز چهارشنبه در پکن دیدار کردند تا درباره مسائل مربوط به کنترل و گسترش سلاح‌های هسته‌ای صحبت کنند. ریابکوف در این نشست با اشاره ضمنی به تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، اعلام کرد برخی کشور‌ها در حال ایجاد تغییرات خطرناکی در دکترین خود هستند از جمله اینکه برخی از این کشور‌ها آستانه بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای را کاهش داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اکتبر سال گذشته مسکو را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرد. آمریکا مدعی است روسیه با آزمایش موشک ۹ اِم‌۷۲۹ (۹ M. ۷۲۹) مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را نقض کرده است. واشنگتن اعلام کرده تا ۲ فوریه سال جاری به این توافق پایبند است و سپس به طور کامل از این پیمان خارج می‌شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در هشتم دسامبر سال ۱۹۸۷ به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان هر دو کشور را به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ مایل ملزم می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.