سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت یک مسیر؛

ارائه خدمات نوین ارتباطی در دورترین نقاط کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی

دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی بی‌شمار است و در حال حاضر پای تکنولوژی‌های برتر دنیا به دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور نیز رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صف‌های طولانی انتظار برای برقراری ارتباط تلفنی با اهل خانواده و یا دوستان دور و نزدیک یکی از خاطراتی است که مردم پیش از انقلاب در ذهن خود دارند و از جوانان جامعه امروز هم کمتر کسی است که چیزی در این باره نشنیده باشد.

آن روزها امکانات زندگی مردم ایران حتی در شهرهای بزرگ و پرآوازه‌ای مثل شهر تهران نیز بسیار محدود و مبتدی بود و زندگی مثل سایر مردم در دیگر کشورها رویای خوش‌رنگ و البته محالی به نظر می‌رسید که تحقق آن برای مردم قابل باور نبود.

امکانات رفاهی جامعه مثل استفاده از خطوط تلفن ثابت برای برقراری ارتباط با دیگران تنها مختص شاه و شاهزاده‌هایی بود که سبک زندگی آن‌ها با میزان برخورداری‌شان از امکانات و دارایی‌های کشور چندین برابر بیش از سایرین بود.

محدودیت‌های فراوانی برای سایر افراد در استفاده و بهره‌مندی از امکانات موجود در جامعه وجود داشت و اعتراض و طرح تقاضای برخورداری از امکانات مختلف از طرف مردم تنها به بروز برخوردهای سخت و تند از طرف مسئولان مربوطه در زمان حکومت رژیم پهلوی منجر می‌شد.

فیبر نوری بستری امن و پایدار برای شبکه مخابراتی و ارائه خدمات مطلوب به مردم!

در حال حاضر اغلب روستاها و شهرهای مختلف کشور از خدمات کابل‌کشی فیبر نوری برخوردار شده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور، پای این تکنولوژی به دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور نیز خواهد رسید و این امر یکی از برکات وقوع پیروزی انقلاب اسلامی است.

سیدعلیرضا آل‌داود کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پیشرفت کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جامعه فعلی را در مقایسه با دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفتی چشمگیر برشمرد و اظهار داشت: امروزه در کشور ما ایران از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند می‌شویم و در حال حاضر ظرفیت‌سازی خوبی برای ارتقاء این تکنولوژی با تکیه بر توان  مجموعه‌ها داخلی پیش‌بینی شده است. 

آل‌داود یکی از نمونه‌های پیشرفت غیرقابل انکار دنیای ارتباطات در دنیای کنونی را ارائه خدمات نوین ارتباطی بر بستر فیبر نوری دانست و تصریح کرد: ظرفیت نامحدود، بستر امن، امکان استفاده کامل از اینترنت اشیا، سیستم مبنتی بر آی‌پی و امکان هوشمندسازی از جمله امکانات و ظرفیت‌های استفاده از فیبر نوری در نقاط مختلف کشور است.

وی اضافه کرد: دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی بی‌شمار است و در حال حاضر اغلب روستاها و شهرهای مختلف کشور از خدمات کابل‌کشی فیبر نوری برخوردار شده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور، پای این تکنولوژی به دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور نیز خواهد رسید و این امر یکی از برکات وقوع پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

این کارشناس دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به تشریح مزایای استفاده از فیبر نوری پرداخت و گفت: اینترنت پرسرعت برای دانلود فیلم و نرم‌افزار، تلفن تصویری، مشاهده برنامه‌های زنده تلویزیونی با کیفیت مطلوب، بانکداری الکترونیک، بازی و خرید آنلاین، آموزش و پزشکی از راه دور از جمله سرویس‌های قابل ارائه به صورت همزمان بر بستر فیبر نوری در نقاط مختلف کشور است.

آل‌داود تصریح کرد: درخواست شبکه فیبر برای مشترکان رایگان است و با ارائه سرویس فیبر، مشترکان می‌توانند از هر یک از بسته‌های موجود در پورتال مخابرات استفاده کرده و از خدمات نوین دنیای ارتباطات بهره‌مند شوند.

وی همچنین یادآور شد: فیبر نوری محدودیتی در پهنای باند ندارد و سرعت‌های ۱۰۰ مگابیتی را نیز پوشش می‌دهد و جالب است بدانید که در مقایسه با سیم مسی، هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد و از این رو توسعه‌ آن به صرفه و منطقی است.

این کارشناس دنیای ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: دستاوردی که تغییر فناوری از سیم مسی به فیر نوری به ارمغان می‌آورد، این است که دیگر با محدودیت پهنای باند مواجه نمی‌شویم و فیبر نوری با پهنای باند بالا، فرصتی استثنائی را برای ارائه خدمات و کاربردهای جدید به وجود می‌آورد.

آل‌داود نقش ارائه خدمات ارتباطی بر بستر فیبر نوری را مهم خواند و گفت: سرویس‌هایی که بر بستر این فناوری ارائه می‌شوند، می‌توانند کیفیت زندگی مردم جامعه را به نحو چشمگیری ارتقاء داده و شرایط مطلوبی را برای زندگی بهتر و آسان‌تر رقم می‌زنند.

وی اضافه کرد: فیبر تنها فناوری است که می‌تواند بدون محدودیت تقاضای مشتریان و حجم بالای ترافیک دیتا را پشتیبانی کند. از سوی دیگر، تلفن همراه نیز ناگزیر است از قابلیت‌های فیبر استفاده کند؛ زیرا به بستری نیازمند است که بتواند بیشترین حجم ترافیک را پشتیبانی کرده و از خود عبور دهد. بنابراین، فیبرنوری فناوری مورد نیاز در هر دو بخش تلفن ثابت و سیار است.

این کارشناس افزود: فیبر نوری از نظر ایجاد بستری امن و پایدار شرایط بهتری را برای شبکه مخابراتی کشور ایجاد و مشتریان باند پهن و مکالمه را پشتیبانی می‌کند. بنابراین مشتریان می‌توانند از تمام خدماتی که بر بستر اینترنت ارائه می‌شود، بر بستر فیبر نوری استفاده کنند. همچنین با توجه به افزایش ترافیک دیتا و اینکه فیبر می‌تواند بدون محدودیت تقاضای مشتریان و حجم بالای ترافیک را پشتیبانی کند، این تغییر فرآیند باید سرعت گرفته تا شاهد ارتقای کیفیت سرویس‌های مبتنی بر بستر این فناوری باشیم.

آل‌داود بهبود وضعیت حوزه ارتباطات و ارتقاء خدمات آن را فرصتی برای تلاش هر چه بیشتر در جهت توسعه و پیشرفت آبادانی ایران اسلامی برشمرد و بر ضرورت افزایش سطح سواد رسانه‌ای مردم در سراسر کشور تاکید کرد.

وی همراهی مردم و مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در تداوم پیشرفت‌های انقلاب اسلامی و افزایش دستاوردهای آن را غیرقابل انکار دانست و گفت: خوشبختانه سطح پیشرفت ما در حوزه ارتباطات پس از پیروزی انقلاب خوب و رضایت‌بخش بوده و این مسیر روزبه‌روز نسبت به گذشته هموارتر می‌شود. ‌

وقوع انقلاب، به مردم ایران جان دوباره بخشید

مقایسه ساده‌ای میان شرایط و وضعیت زندگی مردم در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، حقایق ناب و قابل تأملی را آشکار می‌کند که رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب از مطرح شدن آن در میان عموم مردم به طرز عجیبی وحشت دارند.

محدودیت‌ها و محرومیت‌های عموم مردم در زمان حکومت نالایق شاهان پهلوی، روزبه‌روز اضافه می‌شد و طلوع خورشید انقلاب، جانی تازه را در رگ و روح مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی دواند و مقابله و ایستادگی در مقابل تحریم‌های ظالمانه ابرقدرت‌های ظالم جهان ماحصل تلاش شبانه‌روزی این جان همیشه زنده است.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.